Toyota GR Supra – lettere, men ikke light

En lidt mindre motor har skåret af både vægt og pris, og det har givet Toyota GR Supra nyt liv.

Toyota GR Supra set forfra
Forpremiere

Motor mener

Nok er motoren „blot“ firecylindret, men den både lyder godt og har rigeligt med kræfter for de fleste. Toyota Supra fortsætter med at høste frugter af samarbejdet med BMW.

HERLEV Efter et år med lange ventetider på den store sekscylindrede Toyota GR Supra til lige over en million kroner har Toyota været en tur forbi BMW’s motorafdeling for at finde en mere folkelig motor, der kan bringe både produktions- og salgstal i vejret.

Det blev en herlig firecylindret benzinmotor med turbolader, der gik gennem nåleøjet, og til trods for at den kun yder 258 hk i stedet for 3.0’ernes 340 hk, så er det ingenlunde en kedelig oplevelse, der venter potentielle købere.

Læs også: Motors test af Toyota GR Supra med 3,0-liters motor

For den mindre motor har samtidig klippet 100 kg af vægten, og dermed føles denne „lille“ udgave ganske hurtig. Det vidner 0 til 100 km/t. tiden på bare 5,2 sekunder da også om.

Toyota Supra kabine
Førerpladsen er virkelig vellykket. En del komponenter er lånt fra BMW og er lette at betjene.

Spar op til 240.000 kr.

Den nye Supra 2.0 koster fra 790.000 kr., og dermed er startprisen blevet hele 240.000 kr. lavere med den nye motor. Med til den historie hører dog, at Toyota samtidig har skruet gevaldigt ned for udstyrsniveauet.

Vil man have en toliters med samme udstyrsniveau som 3.0’erens, så er besparelsen mere beskedne 140.000 kr.

Lyt til FDMs podcast om Supra og superbilerne

I lighed med den store Supra er tolitersudgaven forsynet med et ottetrins automatgear. Det passer virkelig godt til bilen og giver lynhurtige gearskift, når der er behov for det, og en dejlig afslappet kørsel, når det er det, man helst vil.

Toyota Supra motor
Motoren er nu en firecylindret benzinmotor på to liter med turbo. Den yder 258 hk.

Sportslig teknik skal tilkøbes

I den billigste version har man skabt en udmærket bil for dem, der blot vil køre i en Supra, men som ikke har behov for at køre sportsligt.

Er man til den form for kørsel, så skal man op i topudgaverne, hvor der både er justerbare støddæmpere, et aktivt differentiale, der sender kræfterne ud til det baghjul, der står bedst fast i et sving.

Læs også: Motors test af Toyota GT86 - rendyrket køreglæde

I de udgaver får man også sportslige Brembo-bremser. Den version, vi fik lejlighed til at køre, havde ikke dette udstyr, så hvordan det virker, må vi vente med at få klarhed over, til en dansk udgave kan prøves senere på året.

Læs også: Motors prøvekørsel af BMW Z4

Men vores testbil havde i lighed med alle Supra 2.0 en fantastisk motorlyd, der virkelig matcher bilens DNA. Nok er en del af lyden skabt kunstigt og sendt ud via bilens højttalere, men det kan ikke ødelægge et køreindtryk, der på ingen måde tegner et billede af skrabet Supra.

Toyota Supra bagagerum
Der er kun 290 liters bagagerum, hvilket er lige knapt med plads til weekendtaskerne.

Ventetiden er slut

Toyota Supra er udviklet i samarbejde med BMW og bygges på en bilfabrik i Østrig, der har begrænset kapacitet. Det har givet problemer med leveringen, og på det første år er der kun 10 danskere, der har fået fingre i en Supra.

Med denne nye version er der dog skruet op for produktionstakten, og den danske Toyota-importør forventer, at de kan levere biler i tilpas stor mængde til at følge med efterspørgslen.

Læs også: Porsche 718 Boxster - grøn af misundelse

De første biler lander til september, hvilket er en smule forsinket som følge af coronasituationen, der har medført lukkede fabrikker i en periode. Men nu kører fabrikkerne igen på fuldt drøn i god Supra-stil.

Toyota GR Supra set bagfra

Toyota GR Supra

13,3 km/l
Benzin
789.900 kr.
  • Motor/gearkasse
  • Køreegenskaber
  • Design
  • Plads
  • Udsyn
  • Ind- og udstigning
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0 liter – 4 cyl.
  • CO2 udledning
    168 g/km
  • Effekt
    258 hk
  • Moment
    400 Nm
  • Topfart
    250 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,2 sek.
  • Køreklar vægt
    1.470 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    290 liter
  • Akselafstand
    247 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti maks. 100.000 km
  • Mål
    L:438 cm B:185 cm H:130 cm
Luk