BMW X1 – altid køreklart klima i kabinen

Den nye BMW X1 plugin-hybrid kombinerer på overbevisende vis en lille benzinmotor foran med en ret kraftig elmotor bagtil. Men opladning tager sin tid.

BMW X1 set forfra
Forpremiere

Motor mener

Man kan selv bestemme, om man vil lægge ud med at køre på ren el eller nyde fordel af de ekstra kræfter, man får, hvis man lader begge motorer køre samtidigt. Teknikken er raffineret, og oplevelsen imponerer.

MÜNCHEN Næste år skal hver fjerde solgte BMW i Europa være elektrificeret, i 2025 skal det være hver tredje, og i 2030 skal hver anden kunne køre på strøm. For at nå den udvikling tilbydes næsten alle modeller nu som plugin-hybrid.

Nyest er BMW X1, der er ombygget, så der er blevet plads til både batteri og elmotor. Fortil sidder en trecylindret benzinmotor, der trækker på forhjulene, og mellem baghjulene er der indbygget en elmotor, der trækker direkte på baghjulene.

Overvejer du en plugin-hybrid? Se alle Motors test af plugin'er her

Når bilen kører på el, er den således baghjulstrukken, mens den bliver firehjulstrukken, når benzinmotoren starter. Batteriet er placeret bag bagsædet og kan med sine 10 kWh sikre op til 57 km på el alene.

Når benzinmotoren kører, leverer den ved behov strøm til elmotoren, så der altid kan være træk på alle fire hjul.

VIDEO: Kig med på den nye BMW X1

Forvarmes via smartphone

Den nye BMW X1 bygger på teknikken fra BMW 225e, og samme teknik er også anvendt i søsterbilen X2. Tanken er i alle tilfælde, at bilen skal kunne køre som en elbil, så længe der er strøm på batteriet.

Varmen til kabinen skabes elektrisk, og fra en BMW-app kan man bede om, at bilen varmes op eller køles ned før afgang. Sidder bilen i en lader, starter man således altid med fuld strøm på batteriet og behagelig temperatur i bilen.

Læs også: Motors test af Ford Kuga PHEV

Man kan også forvarme eller nedkøle kabinen, selvom bilen ikke er sat til opladning, men det tager selvsagt en del af rækkevidden på el.

BMW X1 kabine
Førerpladsen er indrettet i typisk BMW-stil med orden og alligevel mange knapper. Gearstangen er af den gammeldags mekaniske type, hvor man selv skal sætte den i P efter hver køretur.

Kører meget komfortabelt

Vi tog bilen ud på en lang testrute i omegnen af BMW’s tekniske afdeling lidt uden for München, hvor den fik lov at vise, hvad den kunne. Og det var en meget positiv oplevelse.

Man kan selv vælge, om bilen skal køre i hybriddrift, hvor den optimerer brugen af strømmen efter kørslen, eller om man vil tvinge den til at køre på el. I en særlig sports-indstilling kan man bede om, at den altid har benzinmotoren tændt til gavn for kraftig acceleration, mens en særlig ECO-funktion sikrer, at man sparer mest muligt på energien.

Læs også: Motors test af Volvo XC40 Plugin 

Med kørsel på el alene er det en elmotor med 95 hk, der står for fremdriften, og det er faktisk tilstrækkeligt til, at bilen føles frisk, selv når benzinmotoren ikke er i gang.

Kører man med benzinmotoren i drift overraskes man af en lækker motorgang og et flot bundtræk. Her har den trecylindrede sag ingen grund til at skamme sig.

BMW X1 bagagerum
Bagagerummet er stort set uforandret over gulvfladen, mens rummet nedenunder er reduceret betydeligt på grund af batteriet. Bagsædet kan af samme grund ikke længdejusteres.

Kan kun oplades langsomt

Alle de nye plugin-hybrider fra BMW er udstyret med en indbygget lader, der højst kan håndtere 16 ampere fra en enkelt strømfase. Det giver en maksimal ladeeffekt på 3,7 kW, og dermed tager det mellem tre og fire timer at få ladet bilen op fra en ladeboks.

Benytter man en nødlader til en godkendt stikkontakt, tager det over syv timer at få strøm på bilen. Det er lang tid og noget, der trækker ned i brugsværdien af bilen.

Motor spurgte BMW’s teknikere, hvorfor man ikke havde indbygget en kraftigere lader. Det handler primært om forskelle i elnettet i Europa, men kommende modeller ventes at blive bedre på dette punkt.

BMW X1 oplader
Over venstre forhjul finder man ladeporten. Her kan bilen lades op med et Type-2-stik. Bilen trækker kun strøm fra én fase og kan derfor maksimalt oplades med 3,7 kW. Fra en ladeboks tager det 3,5 timer at lade hele batteriet op.

God pris

Den nye plugin-hybrid i X1-familien koster 434.000 kr. og er dermed billigste version med automatgear. Den lave pris skyldes, at bilen på papiret kører 58,8 km pr. liter, og det giver et pænt fradrag i registreringsafgiften.

I praksis kører bilen nok nærmere 15 km pr. liter, når der ikke er strøm på batteriet, mens den som nævnt slet ikke bruger benzin, når der er strøm på batteriet.

Den nye BMW X1 plugin hybrid er allerede nu på vej til Danmark.

Tema: Livet med elbil

BMW X1 set bagfra

BMW X1

58,8 km/l
Benzin/el
434.125 kr.
  • Rækkevidde på el
  • Køreegenskaber
  • Firehjulstræk
  • Ladehastighed
  • Reduceret trækevne
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl. + 1 elmotor
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    306 hk
  • Moment
    385 Nm
  • Topfart
    193 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,9 sek.
  • Køreklar vægt
    1.820 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    450 liter
  • Akselafstand
    267 cm
  • Officiel rækkevidde
    57 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:445 cm B:182 cm H:158 cm

Sikkerhed

2015
Luk