Lexus NX – luksus-SUV med el-ambitioner

Lexus NX sætter en milepæl for Toyotas konservative luksus-mærke: Den er Lexus’ første plugin-hybrid, og den er moderne og komfortabel. Teknikken har vi set før.

Lexus NX set forfra
Forpremiere

Motor mener:

Lexus NX er helt moderne og yderst gennemarbejdet. Og sikker. Og komfortabel. Den mellemstore SUV er et forfriskende alternativ til bl.a. Audi Q5 og Volvo XC60 – for de modige.

PALMA Lexus er netop genlanceret i Danmark, og denne mellemstore SUV, NX, bliver en af mærkets vigtigste modeller, når den ankommer i begyndelsen af 2022. Måske den vigtigste.

Nyheden har i hvert fald gode muligheder for at blive en succes blandt potentielle Lexus-købere, for den har taget et stort skridt frem i forhold til sin 2015-forgænger og alle de øvrige Lexus-modeller, særligt hvad angår kabineindretning.

Og så kører den lige ind i en af tidens mest hotte bilklasser, de mellemstore SUV’er i premium-klassen. Og for at få fuld række er NX en opladnings-hybrid, Lexus’ første. Der er dog ikke fuld plade, for bilen fås ikke rent elektrisk.

Lexus NX kabine
Førerpladsen er pæn ren i designet og med lækre plastmaterialer – og rigtigt træ i nogle udgaver.

Lexus NX deler teknik med Toyota RAV4

450h+ hedder denne variant, som er udstyret med en kraftig benzinmotor/generator foran og en mindre elmotor bag – og har dermed firehjulstræk.

Motorteknikken er ikke helt ny, for den er stort set den samme som i Toyota RAV4 plugin-hybrid. Ja, hele platformen er den samme, og størrelsen på de to er også identisk.

Lexus har dog optimeret motorsystemet og formentlig af symbolske årsager opgraderet den samlede ydelse fra 306 til 309 hk. Det fungerer godt, og selvom benzinmotor og det særlige CVT-gear er velfungerende, bl.a. i kraft af det store kraftoverskud, får man den mest ægte Lexus-oplevelse, når bilen kun kører på strøm.

Det kan den en stor del af tiden i det daglige, for den officielle rækkevidde er 76 km (Lexus var på forhånd meget konservativ og lovede „mindst 63 km“), og med op til 237 hk fra elmotorerne behøver benzinmotoren ikke træde til ret ofte, så længe der er strøm på batteriet. 18 kWh indeholder det.

Ellers overgår den til almindelig hybriddrift, hvor normen siger 16-17 km pr. liter. Den officielle benzinøkonomi efter den særlige norm for plugin-hybrider er helt oppe på 91-111 km/l afhængig af variant.

Graden af motorbremsning styres nemt fra rattet.

Lexus NX skærm
Midterskærmen er på 14 tommer i de fleste udgaver og er skarp og klar. De to drejeknapper til temperatur er en raffineret løsning. De sidder på skærmen, men med separat visning midt inde i. Bilen er altid online.

Lexus NX er fyldt med luksus

I Danmark tilbydes NX på grund af afgiftssystemet kun som plugin-hybrid. I andre europæiske lande fås også en almindelig fuldhybrid. Den har Motor prøvet kortvarigt, og med 244 hk gør den det også fint og økonomisk til bilen. Men det mærkes, at der færre heste.

Den almindelige hybrid har en enkelt fordel: Den fås med det ekstra gode Mark Levison-lydanlæg med 17 højttalere. Det er der ikke plads til i plugin-hybriden.

Kørslen er tyst. Lexus har finpudset bilen ganske meget i forhold til RAV4-kollegaen. Bl.a. med bedre lydisolering, heriblandt „akustiske“ sideruder foran. Og så har samme ruder fået et særligt, lækkert Lexus-touch: De bremser blødt op lige inden, de når helt op.

Den slags luksus-betonede detaljer er der flere af, bl.a. dørlukningen. Ud over en gedigen følelse, når dørene lukkes, har de elektrisk åbning, også indefra. Når man skal ud, trykker man på en knap, og døren åbner glidende og tyst – inspireret af skydedørene i traditionelle japanske huse. Det fungerer i praksis ligetil, og det giver en unik sikkerhedsfunktion.

Hvis man forsøger at åbne døren, mens en cyklist (eller bil) er ved at passere, vil elektronikken registrere det, give en advarsel og – ikke mindst – forhindre døren i at åbne. Det er unikt og det er smart. Lexus anslår, at systemet kan forhindre 95 procent af den type ulykker.

Stort set alt i sikkerhed er standard, og bilen har bl.a. en yderst effektiv nødbremse, der virker både forlæns og baglæns. Bilen kan også selv skifte vognbane på motorvejen (ikke afprøvet af Motor), og den kan parkere fuldautomatisk – tilmed kan bilen huske tre parkeringspladser. I løbet af 2022 opgraderes p-funktionen til at NX kan parkere uden at der er nogen i bilen. Det gælder også biler, der er leveret inden.

Lexus NX gearvælger
Gearvælgeren er nu elektronisk styret. Dermed fylder den lidt mindre og er mere lækker at betjene.

Hvordan er kabinen i Lexus NX?

Gearvælgeren er elektronisk, så der kun skal små vip til at betjene den, og den går selv i P, når man slukker motoren. Desværre sker det samme ikke, når man åbner førerdøren.

Det er i det hele taget i kabinen, at NX tager et stort skridt frem i forhold til andre Lexus-modeller. Væk er låsepalerne på dørkarmen og de mærkelige „horn“ på hver side af instrumenthuset, og der heller ikke længere CD-spiller i bilen.

Bilens headup-display er stort og skarpt. En fiks funktion på topmodellen er virtuelle knapper (kopi af de rigtige på rattet), der kan kaldes frem, så man f.eks. kan betjene radio eller fartpilot uden at se ned på rattet.

Midterskærmen (14 tommer i de fleste udgaver) er stor, skarp og reagerer hurtigt. Instrumenthuset er også helt digitalt – ingen selvfølge hos Lexus – men med en spøjs prioritering, meget stor tankmåler og små fartgrænseskilte. De har i øvrigt den fejl, at fartgrænsen kan være forskellig fra kamerasystemet og navigationsanlægget. Hvad skal man så tro?

Der er usædvanlig gode muligheder for at gøre kabinen personlig, særligt ved valg af flere typer og farver læderindtræk. Særlige ønsker kan dog resultere i lang leveringstid. Lexus omgås dog læder-betegnelsen noget lemfældigt. De billigere modeller har ifølge brochuren „Tahara-læder“. Men det er ikke læder. Det er kunststof.

Til gengæld er det, som ligner træ i de dyrere udgaver, rent faktisk træ. Valnød-paneler kan man pynte sin NX med.

Testbilens havde et lille, klassisk soltag, som åbner ind i taget, og selv ved 80 km/t. er vindstøjen til at holde ud. Noget spøjst fås NX også med stort, dobbelt glastag, hvor den åbne halvdel kører oven på taget.

Lexus NX bagagerum
Bagagerummet er reelt og rummer 545 liter.

Hvad koster Lexus NX?

Der er i det hele taget imponerende mange udstyrsvarianter – seks, inklusive to F-sport-versioner med dynamisk undervogn. Hertil kan så lægges et hav af muligheder for kabineindtræk.

Udstyrsversionen Executive til 600.000 kr. virker som et godt valg – evt. med en teknikpakke til 32.500 kr. Det giver bl.a. headup-display og adaptive forlygter. Dermed er der dog kun knap 50.000 kr. op til topmodellen med det hele.

Bagsædepladsen er fin for voksne, og kardantunnelen er meget lav. Bagagerummet er på 545 liter. Bagklappen er som standard elbetjent, og Lexus fremhæver, at den er dobbelt så hurtig som tidligere. Det var i høj grad også tiltrængt, for den nye arbejder meget standardmæssig med ca. seks sekunders åbnings- og lukketid.

NX som plugin-hybrid kan trække op til 1.500 kg. Trækkrogen er dog af den manuelle type, der skal sættes på og tages af med håndkraft. Ikke rigtig premium.

Lexus NX, som bygges i Japan, begynder at komme til danske kunder lige efter nytår.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks.

Få FDMs nyhedsbreve

Lexus NX set bagfra

Lexus NX

111,1 km/l
Benzin/el
599.500 kr.
  • Komfort
  • Rækkevidde på strøm
  • Udstyrsmuligheder
  • Garanti
  • Kun én forhandler
  • Kunststofbetræk i grundmodel
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2,5 liter – 4 cyl. + 2 x el
  • CO2 udledning
    20 g/km
  • Effekt
    309 hk
  • Moment
    227 Nm
  • Topfart
    200 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,3 sek.
  • Køreklar vægt
    2.000 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.500 kg
  • Bagagerum
    545 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Officiel rækkevidde
    76 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
  • Mål
    L:466 cm B:187 cm H:166 cm
Luk