Renault Mégane – Imponerende comeback

Renault Mégane E-Tech er en imponerende ny elbil. Ydelse, design, køreegenskaber og brugsværdi er godt afstemt til det danske marked.

Renault Mégane E-Tech set forfra
Forpremiere

Motor mener: 

Renault er tilbage med en ny elbil, der i den grad imponerer. Ydelse, design, køreegenskaber og brugsværdi er godt afstemt til det danske marked.

PARIS Renault var en af de første bilproducenter, der lancerede en brugbar elbil. Første bud var Fluence – den med det udskiftelige batteri – men den blev en stor fiasko. Til gengæld blev den efterfølgende Zoe en succes, og den er nu produceret i over 400.000 eksemplarer.

Man kunne tro, at det franske bilmærke dermed ville være blandt de førende i verden, når det handler om elbiler. Men sådan er det ingenlunde. Udviklingen gik af forskellige grunde i stå, og først nu er der for alvor kommet gang i den igen.

Denne gang er der til gengæld sat fuld fart på ambitionerne, og en lang række nye elbiler er linet op i kulisserne til introduktion i de kommende år.

Første bliver denne nye generation af Renault Mégane, der i begyndelsen af 2022 dukker op udelukkende som elbil. Den skal ganske vist sælges side om side med den nuværende benzinudgave, men fra 2024 er det udelukkende elbilerne, der satses på.

Renault Megane kabine
Førerpladsen er præget af det enorme panel med to integrerede skærme og en svævende konsol til mobilen under skærmen.

Bygget som elbil fra grunden

Renault Mégane E-Tech er bygget over den platform, som Renault og Nissan har udviklet i fællesskab til de kommende rene elbiler.

Hos Nissan bliver det den nye Ariya, der bliver bygget på dette fundament, mens det bliver denne nye Mégane, der får det ligeledes helt nye Renault-logo på fronten.

Bilen kommer i to udgaver med enten et 40 eller 60 kWh-batteri, og samtidig med enten en 130 eller en 218 hk motor, der trækker på forhjulene.

En firehjulstrukken version er ikke på trapperne, men er heller ikke noget, fabrikken udelukker.

Renault Megane skærm
Skærmen er bygget op omkring Googles styresystem, og man vil kunne tale til bilen på dansk, når bilen når Danmark til foråret 2022.

Samarbejder med Google

Med overgangen til el følger også en lang række nye teknologier, som skal gå hånd i hånd med den nye teknik. Dels er elbiler altid koblet op til internettet, så bilerne løbende kan opdateres 'over the air'.

Dels er bilernes infotainmentsystemer almindeligvis forbedret betydeligt, i takt med at der er behov for mange flere informationer om rækkevidde, elforbrug, nærmeste ladestationer og betaling for strømmen.

Renault har i den forbindelse valgt at gå sammen med Google om en løsning, der gør bilen lige så let at betjene som en mobiltelefon. Hidtil er det kun Polestar og Volvo, der har benyttet Google som samarbejdspartner, men nu er Renault gået med, og det kommer til at gælde for alle nye bilmodeller.

Fordelen er en ensartet brugerflade, hvor man med dansk tale kan bede bilen om at spille musik, indstille navigationsanlægget eller blot aktivere vinduesviskerne. Vi kunne ikke afprøve den del endnu, men funktionen skulle være klar, når de første biler kommer til landet næste år.

Renault Megane fra siden
Akselafstanden er med sine 2,70 meter ganske stor, og det betyder, at hjulene er placeret helt ude i hvert hjørne af bilen. Dørhåndtagene fortil vipper ud, når man nærmer sig bilen, mens dem til bagdørene er skjult ved ruderne.

Hvor hurtigt lader Renault Mégane?

Renault Mégane E-Tech er udstyret med en udmærket elbilteknik, der åbner mulighed for, at man kan lade bilen med AC-ladere med op til 22 kW, hvilket giver ladetider fra tom til fuld på ca. tre timer uden brug af en egentlig lynlader.

Ved en lynlader er den maksimale ladeeffekt på 130 kW. Et udmærket niveau, der sikrer, at batteriet kan lades til 80 procent på en halv times tid.

Rækkevidden er ifølge WLTP 470 km i udgaven med det store batteri på 60 kWh, mens udgaven med det lille batteri har en rækkevidde på bare 300 km.

Renault Megane gearvælger
Gearvælgeren er flyttet op bag rattet. Det er en meget fin løsning, som man hurtigt bliver glad for.

Hvordan kører Renault Mégane?

Bag rattet opleves Mégane E-Tech yderst komfortabel. Støjniveauet er lavt, og sammenlignet med mange andre elbiler er hjulstøjen beskeden. Der er heller ingen støj fra motoren, så det er mest af alt en svag hvislen fra fartvinden, man hører.

Bilen er letkørt, og det er fint, at gearvælgeren er flyttet op som en stilk ved rattet. Styretøjet er meget direkte, og de første gange, man kører bilen, bliver man noget overrasket over, hvor lidt man skal dreje på rattet for at dreje den. Men man lærer det lynhurtigt, og så er det noget, man sætter pris på.

Megane E-Tech har en maksimal effekt på 218 hk, og selvom det er meget i forhold til de traditionelle benzinbiler, så er det faktisk i den lave afdeling, når vi taler om elbiler. Bilen føles derfor kvik, men ikke lynhurtig.

Andre elbiler yder over 400 hk, og i den sammenligning er Mégane en rolig bil. Men tak for det, for det er ingen naturlov, at elbiler skal være sindssygt hurtige – en acceleration som her fra nul til 100 km/t. på 7,4 sekunder var indtil for få år siden helt unikt!

Renault Megane ladestik
Renault Mégane E-Tech kan oplades med op til 22 kW via AC-ladestikket og op til 130 kW via DC-Combo-stikket. Bemærk den indbyggede kontakt til frigivelse af ladestikket.

Hvad koster Renault Mégane?

Endnu kender vi ikke priserne i detaljer, men noget tyder på, at udgaven med det lille batteri vil koste 250.000 kr., hvilket er på niveau med billigste VW ID.3.

Udgaven med det store batteri lander nok nærmere de 300.000 kr., og vil man have en med alt i udstyr, hedder prisen formentlig noget omkring de 350.000 kr.

Det er skarpe priser, og i et land, hvor elbiler i denne klasse fortsat er fritaget for registreringsafgifter, ligner det en succesfuld genfødsel af Renault som producent af gode og seriøse elbiler.

Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Renault Megane set bagfra

Renault Megane E-Tech

El
300.000 kr.
  • Førerplads
  • Komfort
  • Udstyr
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor – forhjulstræk. Batteri: 60 kWh (netto)
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    218 hk
  • Moment
    300 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.699 kg
  • Maks. påhængsvægt
    900 kg
  • Bagagerum
    389 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    470 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:421 cm B:177 cm H:151 cm
Luk