Motor mener
Der er masser af plads i Maxus Euniq 6, men de helt basale elbilegenskaber er ikke på niveau med det, man forventer af en bil i denne prisklasse. Vent derfor med køb, til en ny generation er klar.
AARHUS Den er dyrere end en Mercedes EQA eller en Volvo XC40, og den koster det samme som en veludstyret Hyundai Ioniq 5, der bærer titlen Årets Bil i Danmark 2022. Det er derfor med en stor portion selvsikkerhed, at Maxus lancerer sin nyeste model i Danmark.
Den hedder Euniq 6 og er en ret rummelig el-SUV med plads til fem personer. Udstyret er umiddelbart på et højt niveau, og det kunne derfor ligne et godt køb for den pladshungrende familie, der sætter pris på et stort bagagerum, eljusterbare lædersæder og et stort soltag.
Men med en pris på 415.000 kr. ligner den ikke ligefrem et knaldtilbud, og inden man suser ud for at købe bilen hos en af landets 30 forhandlere, bør man lige se bilen godt efter i krogene.
Maxus Euniq 6 lader langsomt
Der er nemlig flere ting ved bilen, der ikke rigtigt harmonerer med elbilernes generelle niveau i 2022. For eksempel kan bilen kun lades hjemme med en enkelt fase fra en ladeboks, og så tager det 19 timer at lade batteriet helt op.
Her kan de fleste konkurrenter lade fra tre faser, og så bliver ladetiden kun en tredjedel så lang. Og lader man på farten, kan det ifølge fabrikken ske med op til 72 kW, men i praksis nok nærmere ca. 60 kW, viste vores første ladeforsøg. Det er under det halve af hastigheden hos mange af konkurrenterne, og ikke ligefrem noget der taler for bilen.
Rækkevidden er officielt på 354 km, og selvom vi kom ret tæt på det tal ved sommerkørsel, er det ikke et niveau, der imponerer, ladehastigheden taget i betragtning.
Hvordan kører Maxus Euniq 6?
Bag rattet glæder man sig – som altid i elbiler – over en enkel og let betjening. Gearstangen er flot udformet som noget, der kunne sidde i en langt dyrere bil.
Men med blot 177 hk til den næsten to tons tunge bil bliver køreoplevelsen aldrig rigtig dynamisk. Det hele foregår roligt – lidt som i en minibus. Og det er samme fornemmelse, der går igen, når man presser bilen gennem snævre sving eller motorvejskurver.
Her oplever man en noget urolig undervogn, der får bilen til at gynge, og føreren til at sætte farten ned. Det er ikke dramatisk, men vidner blot om, at det ikke er på grund af køreegenskaberne, at man skal købe en Maxus.
Der er adaptiv fartpilot i bilen, men ikke en egentlig vognbaneassistent, der kan fastholde bilen i vognbanen. Der er dog advarsel, hvis man nærmer sig kantlinjerne, ligesom der er advarsel for biler i den blinde vinkel. Desuden er der en indbygget nødbremse, der viste sig at være effektiv, da vi prøvede den af på en lukket vej.
På lande- og motorvejen noterede vi os en udpræget dækstøj fra de standardmonterede M+S-mærkede dæk. De gør ikke noget godt for bilens egenskaber og må ikke forveksles med egentlige helårsdæk til det danske klima.
Store skærme er ikke altid en fordel
Foran rattet er der et digitalt cockpit, der giver et udmærket overblik over bilens driftsmæssige funktioner. Lidt ærgerligt vises tallet for hastigheden i venstre side af displayet med samme skrifttype som det tal til højre, der viser, hvor meget energi man bruger her og nu. Det kan forvirre i farten.
Der er en 10,4”-trykskærm i midten af instrumentbordet, og herfra kan man styre radio og lignende. Mest smart bliver det, hvis man har en iPhone og kobler den til via kabel, så man kan benytte Apple CarPlay som navigationsanlæg og telefonstyring.
Det fungerer fint, og da der ikke er indbygget navigationsanlæg, er det en udmærket løsning. Men har man ikke en iPhone, er skærmens indbyggede funktioner mindre brugbare.
Maxus Euniq 6 sælges med en fin garanti
Maxus Euniq 6 findes kun i én udstyrsversion, og man kan ikke rigtig tilkøbe udstyr til bilen i løs vægt. Et anhængertræk findes dog til beskedne 9.295 kr., og det kan for nogle bilkøbere være vigtigt udstyr.
Bilen må dog kun trække en påhængsvogn på op til 400 kg, så her er der også langt op til konkurrenternes niveau. Metallak koster små 10.000 kr., og et ladekabel til 2.500 kr. vil nok også være en god ide at tilkøbe, idet der ikke følger et med bilen.
Maxus sælges i Danmark med en fabriksgaranti på fem år eller 100.000 km, alt efter hvad der kommer først. Batteriet er på 70 kWh, og det er omfattet af en garanti på otte år eller 200.000 km.
Trods den lange garanti ligner Maxus Euniq 6 samlet set ikke rigtigt et godt bilvalg. Men på et enkelt område slår bilen alligevel mange af konkurrenterne, idet Maxus Euniq 6 i løbet af efteråret vil kunne bestilles stort set uden leveringstid.
Har du brug for hjælp til at finde den rigtige elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.