Toyota Corolla – Klar til sidste tur

Den nye udgave af Toyota Corolla er den bedste nogensinde. Alligevel bliver det sidste gang, vi ser en ny Toyota-model, der slet ikke kan lades op.

Toyota Corolla kører på landevej med træer i baggrunden
Forpremiere

Motor mener: 

For dem, der ikke ønsker en opladelig bil, er Toyota Corolla stadig et af de bedste alternativer i mellemklassen. Kørekomforten er høj og kvaliteten opleves i top. 

MALAGA Udvendigt er der ikke meget nyt over 2023-udgaven af Toyota Corolla, men både indvendigt og under motorhjelmen er der alligevel sket en hel del, og dermed er den populære bilmodel blevet klar til at tage en sidste runde, før Toyota for alvor sætter strøm til sine nye bilmodeller.

Denne 12. og sidste udgave af Corolla nærmer sig faktisk allerede nu denne nye æra, idet man nu udelukkende kan få Corolla med Toyotas berømte hybridteknik. Samtidig er hybridteknikken opdateret til femte generation, og det har i den grad pyntet på køreoplevelsen.

Corolla fås i to hybridudgaver med enten en 1.8-liters eller en 2.0-liters benzinmotor, og med en prisforskel på 35.000 kr. fremstår 1.8’eren uden tvivl som det mest fordelagtige køb. Begge udgaver kører ifølge fabrikken mellem 21 og 22 km pr. liter afhængig af udstyrsniveau.

Video: Se nærmere på den nye Toyota Corolla

Hvilken Toyota Corolla skal man vælge?

Ud over muligheden for at vælge motorstørrelse kan man også vælge mellem to karrosserivarianter, idet Corolla fås som enten femdørs hatchback eller som femdørs stationcar. Her er merprisen beskedne 10.000 kr., og det får den rummelige stationcar til at fremstå som et oplagt valg.

Ikke mindst når man samtidig studerer målene på de to udgaver: Stationcar-udgaven har seks cm længere afstand mellem for- og baghjulene, og det kan direkte aflæses på benpladsen ved bagsædet, hvor der er hæderlig plads i stationcaren, mens hatchbacken direkte skuffer på dette punkt.

Samtidig brillerer stationcaren med et mægtig fint bagagerum med et ekstra rum under gulvet bagtil. Alle udgaver må maksimalt trække 750 kg på krogen.

Kabine med stor skærm i Toyota Corolla
Førerpladsen er fornyet med et stort digitalt instrumenthus, der kan personaliseres, samt en 10,5”-skærm i midten med bl.a. trådløs Apple CarPlay. Gearvælgeren er dog stadig af den mekaniske udgave, man selv skal flytte fra P til D og tilbage igen.

Hvordan kører Toyota Corolla?

Vi tog begge udgaver af Corolla med på en tur i bjergene bag Malaga for at kortlægge de nye hybridmotorers egenskaber, og det var en meget opmuntrende oplevelse. For selvom der var flere ret store stigninger, opførte hybridsystemet sig afdæmpet med en motor, der ikke gav mere lyd fra sig, end en almindelig benzinmotor på vej op ad de samme bakker.

Med hybridsystemet får man i tilgift en rolig oplevelse, hver gang benzinmotoren slukkes, når det går ligeud eller nedad igen, og bilen dermed alene drives frem på el. Det er ikke sjældent, det sker, og på den måde bliver den samlede køreoplevelse ret afslappende. Og når man sætter i gang efter f.eks. et rødt lys, foregår den del smidigt og helt uden de gearryk, man ellers kan opleve i mange andre biler.

Samlet set var det dog 1.8’eren, der virkede mest harmonisk i de situationer, man møder flest af til hverdag, hvor særligt støjniveauet virkede lavest af de to.

Skal der være fuld fart over feltet, kunne man naturligvis mærke 2.0’erens flere kræfter, men så skal man nærmest trykke speederen helt i bund, og hvor tit er det lige, at man har mulighed for det?

I begge udgaver er det en e-CVT gearkasse, der bringer kræfterne ud til forhjulene. Her skal man til tider vænne sig til, at motoromdrejningstallet ikke følger med farten, som man kender det i en traditionel bil.

Bilens øvrige egenskaber såsom retningsstabilitet, affjedring og styretøj bærer præg af, at dette formentlig er den bilmodel, der i tidens løb har fået mest opmærksomhed fra Toyotas udviklingsafdelinger over hele verden: Det føles bare godt!

Toyota Corolla set fra siden, mens den kører på en vej med en stenvæg i baggrunden
Touring Sports er navnet på stationcar-udgaven af Toyota Corolla. Den har en akselafstand, der er seks cm længere end i hatchbacken. Det giver markant bedre plads ved bagsædet.

Opdateret interiør i Toyota Corolla

Bag rattet mødes man af en markant forbedret førerplads, hvor instrumenthuset nu udgøres af én stor 12,3”-skærm med tydelig grafik, hvor man kan tilpasse udseendet efter eget valg. Den store skærm i midten er nu på 10,5 tommer og indeholder bl.a. muligheden for at styre telefonen trådløst via Apple CarPlay eller Android Auto med kabel.

Alle udgaver har et højt sikkerhedsniveau med bl.a. adaptiv fartpilot, en avanceret nødbremse, der advarer eller bremser ved risiko for kollision med både biler, motorcyklister, cyklister og fodgængere.

Derudover fastholder en vognbaneassistent bilen i vognbanen på en fin og overbevisende måde, der arbejder sammen med både navigationsanlægget og kameraet i forruden.

Bagagerummet i stationcarudgaven af Toyota Corolla
Stationcar-udgaven koster 10.000 kr. mere end hatchback’en og byder bl.a. på et enormt bagagerum med endnu et stort rum under gulvet.

Hvad koster Toyota Corolla?

Man kan tilkøbe udstyrspakker af forskellig art. Til 1.8 Hybrid Style Touring Sports, der ventes at blive den mest populære udgave, kan man f.eks. tilkøbe en sikkerhedspakke. Den rummer advarsel for biler i den blinde vinkel, advarsel for biler bagved, når man bakker, samt advarsel for bagfrakommende biler, når man skal til at åbne en dør.

Den pakke koster 12.000 kr. Sammen med den nævnte udgave får man en meget veludrustet stationcar til under 400.000 kr.

Vælger man den nye topudgave, 2.0 Hybrid GR Sport, kan prisen dog lige akkurat presses op over 500.000 kr., men så er det også, som om prisen har sprængt den naturlige ramme, en Corolla trods alt befinder sig i.

Uanset hvad man vælger, følger Toyotas treårige garanti med bilen. Og den forlænges med et ekstra år, når man sender bilen til service på et Toyota-værksted, indtil bilen enten er 10 år gammel, eller den har kørt 160.000 km. Dermed fastholder Toyota på klassisk vis denne nye udgave af Corolla som et godt og trygt bilvalg.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Toyota Corolla set bagfra, mens den kører på landevej

Toyota Corolla

21,3 km/l
Hybrid
379.990 kr.
  • Hybridsystem
  • Udstyr
  • Plads
  • Påhængsvægt
  • Gearstang
  • Fås ikke som opladningshybrid
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.8 liter – 4 cyl. e-CVT Hybridmotor
  • CO2 udledning
    106 g/km
  • Effekt
    140 hk
  • Moment
    185 Nm
  • Topfart
    180 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.290 kg
  • Maks. påhængsvægt
    750 kg
  • Bagagerum
    596 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:465 cm B:179 cm H:146 cm
Luk