Motor mener:
JAC’s potentiale ligger mere i de kommende modeller end deres første, e-JS4. Den er ikke unik eller konkurrenterne overlegen på nogen områder.
OSLO Det er altid spændende at prøve noget helt nyt, og JAC er et helt nyt bilmærke i Danmark. Deres første model hedder ikke særlig mundret e-JS4.
Det er en SUV i mellemklassen, og det vil sige god benplads til fire personer og et bagagerum, der kan rumme en velvoksen feriepakning.
Pladsen er helt klart den primære årsag til at gå efter JAC’s første model. Der er også fin fralægningsplads omkring føreren.
Men der er to irriterende ergonomiske punkter: Rattet kan kun flyttes i højden og ikke i længden, og det elektrisk betjente førersæde har manuel justering af ryglænshældningen, og det er ikke trinløst, så man kan ikke justere det sikkert under kørslen.
Trykfølsomt panel med knapper
Som alle andre nye elbiler har e-JS4 et display til instrumenterne og en trykfølsom medieskærm. Den sidste har kablet Android Auto/Apple CarPlay, men med de gammeldags USB-A-stik. Der er også to USB-stik til bagsædet af samme type.
Under trykskærmen er der et trykfølsomt panel med knapper til betjening af skærmen og klimaanlægget. De reagerer næsten hver gang, man trykker, og det er lidt irriterende. Til gengæld er der en knap til at slukke for skærmen, og det er rart, når man kører i mørke.
Der er også en start-knap, og den skal bruges før/efter hver køretur. Her er JAC ikke gået Tesla-vejen, hvor man har nøglefri betjening, hvor bilen automatisk aktiveres, når dørene åbner. Der er dog nøglefri åbning af dørene ved en knap på førerdøren.
Hvordan kører JAC e-JS4?
Når først hjulene ruller, er e-JS4 en ikke særlig bemærkelsesværdig oplevelse. Det er lidt som havregrød: Du bliver mæt, men det har ikke karakter eller et særpræg.
Affjedringen er meget komfortabel, og kun på meget store ujævnheder på vejen går støddæmperne i bund, så underlaget for alvor mærkes.
På vores testeksemplar var der meget dækstøj, og det afhang naturligvis af underlagets kvalitet. Men selv på pæn asfalt var der bemærkelsesværdigt meget støj i kabinen.
Det er også lidt irriterende, at ruderne ikke er varmedæmpende. Dermed bliver man varmet meget op, når solen står ind. Vi kørte bilen i tre dage, og hele tiden blæste klimaanlægget kold luft ud.
Den viste i øvrigt to grader forkert i forhold til den reelle temperatur i bilen, men selv når temperaturen var stabiliseret, kom der meget kold luft ud i kabinen.
Ingen køreassistenter overhovedet
Der er ikke et væld af biblyde fra assistentsystemer, som man møder på andre nye elbiler. For e-JS4 har stort set ingen køreassistenter. Hverken adaptiv fartpilot, styreassistance, blindvinkelalarm eller alarm for vognbaneskift. Bemærkelsesværdigt „uteknologisk“ i en helt ny bil.
På en måde er det godt, at de vælger ikke at lancere teknik, som ikke fungerer.
Vi har oplevet på andre biler, at deres køreassistenter eller adaptive fartpilot er ubehagelige eller direkte farlige at køre med. Den slags oplevelser undgår man, når bilen slet ikke har systemerne.
Mellemstort batteri med langsom ladning
Batteriet er på 70 kWh netto, og det giver en officiel rækkevidde på 433 km. Vi prøvede bilen under norske NAF’s rækkeviddetest, hvor vi kørte bilen helt tør for strøm med blandet kørsel.
Her nåede vi 400 km, men vi kørte 29 km. efter batteristatus stod på 0 pct. Så reelt skal man forvente 300-370 km på en opladning.
Som vi har oplevet på mange biler i samme prisklasse – f.eks. BYD Atto 3, MG ZS EV og Kia Niro EV – så opleves opladningen heller ikke så opløftende.
Vi så højst 71 kW på laderen, og det tog 50 minutter at lade bilen fra 10 til 80 procent. Så e-JS4 er ikke særlig godt egnet til bilferier eller til de bilister, der kører mange kilometer til hverdag og har brug for lynladning.
Hvad koster JAC e-JS4?
Når man ser på en elbil, der på nærmest alle parametre er middelmådig – og i forhold til assistentsystemer under par – må det særlige ved modellen være prisen. I Danmark markedsføres e-JS4 til en pris på 340.000 kr. med en nordisk udstyrspakke. Du kan tilvælge metallak til 6.475 kr. og et ladekabel til langsom ladning til 2.500 kr.
Det bringer den i direkte priskrig med en BYD Atto 3 og Kia Niro EV, mens MG ZS EV findes i en version med lidt mindre udstyr men samme elbilpræstationer til 310.000 kr.
Teslas billigste Model Y koster 382.000 kr. Det er 40.000 kr. mere, men også for en bil, som er markant bedre på alle punkter, herunder på lynladning.
Så trods god plads, læderlignende sæder og god komfort, er det svært at give JAC en entydig anbefaling. Den rammer næsten rigtigt på meget, men ikke helt rent på noget.
JAC e-JS4 er ikke en ligegyldig bil på markedet, men den mangler en unik grund til, at man skal købe netop den. Det bedste er, at mærket nu er landet, og det baner vej for de kommende modeller, som er præsenteret. Herunder en lille elbil til en meget lav pris.
JAC e-JS4 er netop kommet til Danmark.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.