JAC e-JS4 – Kedelig debut fra nyt kinesisk mærke

Med JAC har vi fået endnu et nyt bilmærke fra Kina, og ikke overraskende er alle deres kommende modeller elektriske. Fremtiden ser spændende ud, men første model, JAC e-JS4, imponerer ikke.

Elbilen JAC e-JS4 holder parkeret ved en norsk sø
Forpremiere

Motor mener:

JAC’s potentiale ligger mere i de kommende modeller end deres første, e-JS4. Den er ikke unik eller konkurrenterne overlegen på nogen områder.

OSLO Det er altid spændende at prøve noget helt nyt, og JAC er et helt nyt bilmærke i Danmark. Deres første model hedder ikke særlig mundret e-JS4.

Det er en SUV i mellemklassen, og det vil sige god benplads til fire personer og et bagagerum, der kan rumme en velvoksen feriepakning.

Pladsen er helt klart den primære årsag til at gå efter JAC’s første model. Der er også fin fralægningsplads omkring føreren.

Men der er to irriterende ergonomiske punkter: Rattet kan kun flyttes i højden og ikke i længden, og det elektrisk betjente førersæde har manuel justering af ryglænshældningen, og det er ikke trinløst, så man kan ikke justere det sikkert under kørslen.

Kabine med skærme i en kinesisk JAC e-JS4 elbil
Indretningen virker på mange måder gammeldags og dermed også velkendt for mange med bl.a. fysiske knapper på rattet. Gearvælgeren er en drejeknap og fungerer fint, dog skal man trykke på bremsen for at betjene den.

Trykfølsomt panel med knapper

Som alle andre nye elbiler har e-JS4 et display til instrumenterne og en trykfølsom medieskærm. Den sidste har kablet Android Auto/Apple CarPlay, men med de gammeldags USB-A-stik. Der er også to USB-stik til bagsædet af samme type.

Under trykskærmen er der et trykfølsomt panel med knapper til betjening af skærmen og klimaanlægget. De reagerer næsten hver gang, man trykker, og det er lidt irriterende. Til gengæld er der en knap til at slukke for skærmen, og det er rart, når man kører i mørke.

Der er også en start-knap, og den skal bruges før/efter hver køretur. Her er JAC ikke gået Tesla-vejen, hvor man har nøglefri betjening, hvor bilen automatisk aktiveres, når dørene åbner. Der er dog nøglefri åbning af dørene ved en knap på førerdøren.

Stor skærm i kabinen på en JAC e-JS4
Mange biler har fået 10”-trykskærme til styring af multimediedelen. Men det særlige ved e-JS4 er trykknapperne under skærmen. De fungerer næsten hver gang, men det er lidt irriterende ikke at kunne stole på hvert et tryk.

Hvordan kører JAC e-JS4?

Når først hjulene ruller, er e-JS4 en ikke særlig bemærkelsesværdig oplevelse. Det er lidt som havregrød: Du bliver mæt, men det har ikke karakter eller et særpræg.

Affjedringen er meget komfortabel, og kun på meget store ujævnheder på vejen går støddæmperne i bund, så underlaget for alvor mærkes.

På vores testeksemplar var der meget dækstøj, og det afhang naturligvis af underlagets kvalitet. Men selv på pæn asfalt var der bemærkelsesværdigt meget støj i kabinen.

Det er også lidt irriterende, at ruderne ikke er varmedæmpende. Dermed bliver man varmet meget op, når solen står ind. Vi kørte bilen i tre dage, og hele tiden blæste klimaanlægget kold luft ud.

Den viste i øvrigt to grader forkert i forhold til den reelle temperatur i bilen, men selv når temperaturen var stabiliseret, kom der meget kold luft ud i kabinen.

Ladestikket på en kinesisk JAC e-JS4 elbil
Et plus ved modellen er, at den lader med 11 kW på tre faser. Dermed kan man få ladet batteriet helt op i løbet af natten, hvis man kommer hjem med et tomt batteri. På farten lader den ikke hurtigt. En opladning fra 10 til 80 procent tog 50 minutter.

Ingen køreassistenter overhovedet

Der er ikke et væld af biblyde fra assistentsystemer, som man møder på andre nye elbiler. For e-JS4 har stort set ingen køreassistenter. Hverken adaptiv fartpilot, styreassistance, blindvinkelalarm eller alarm for vognbaneskift. Bemærkelsesværdigt „uteknologisk“ i en helt ny bil.

På en måde er det godt, at de vælger ikke at lancere teknik, som ikke fungerer.

Vi har oplevet på andre biler, at deres køreassistenter eller adaptive fartpilot er ubehagelige eller direkte farlige at køre med. Den slags oplevelser undgår man, når bilen slet ikke har systemerne.

Bakkameraet i en kinesisk JAC e-JS4 elbil
Et plus ved modellen er et 360-graders-kamera. Det har faktisk ret flot opløsning, og du kan reelt se, hvad der befinder sig rundt om bilen. Der er også p-sensorer bagpå, men foran må du nøjes med kameravisningen.

Mellemstort batteri med langsom ladning

Batteriet er på 70 kWh netto, og det giver en officiel rækkevidde på 433 km. Vi prøvede bilen under norske NAF’s rækkeviddetest, hvor vi kørte bilen helt tør for strøm med blandet kørsel.

Her nåede vi 400 km, men vi kørte 29 km. efter batteristatus stod på 0 pct. Så reelt skal man forvente 300-370 km på en opladning.

Som vi har oplevet på mange biler i samme prisklasse – f.eks. BYD Atto 3, MG ZS EV og Kia Niro EV – så opleves opladningen heller ikke så opløftende.

Vi så højst 71 kW på laderen, og det tog 50 minutter at lade bilen fra 10 til 80 procent. Så e-JS4 er ikke særlig godt egnet til bilferier eller til de bilister, der kører mange kilometer til hverdag og har brug for lynladning.

Bagagerummet i en JAC e-JS4
Specifikationsarket siger 520 liter, og det er måske lige til den kreative side. Men bagagerummet er stort, og der er god plads. Det er lidt svært at pakke helt, fordi det ikke er regulært i siderne. E-JS4 har ikke nogen frunk, så ladekablerne skal ligge i bagagerummet.

Hvad koster JAC e-JS4?

Når man ser på en elbil, der på nærmest alle parametre er middelmådig – og i forhold til assistentsystemer under par – må det særlige ved modellen være prisen. I Danmark markedsføres e-JS4 til en pris på 340.000 kr. med en nordisk udstyrspakke. Du kan tilvælge metallak til 6.475 kr. og et ladekabel til langsom ladning til 2.500 kr.

Det bringer den i direkte priskrig med en BYD Atto 3 og Kia Niro EV, mens MG ZS EV findes i en version med lidt mindre udstyr men samme elbilpræstationer til 310.000 kr.

Teslas billigste Model Y koster 382.000 kr. Det er 40.000 kr. mere, men også for en bil, som er markant bedre på alle punkter, herunder på lynladning.

Så trods god plads, læderlignende sæder og god komfort, er det svært at give JAC en entydig anbefaling. Den rammer næsten rigtigt på meget, men ikke helt rent på noget.

JAC e-JS4 er ikke en ligegyldig bil på markedet, men den mangler en unik grund til, at man skal købe netop den. Det bedste er, at mærket nu er landet, og det baner vej for de kommende modeller, som er præsenteret. Herunder en lille elbil til en meget lav pris.

JAC e-JS4 er netop kommet til Danmark.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Elbilen JAC e-JS4 set bagfra, mens den holder ved en norsk skovsø

JAC e-JS4

El
339.900 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • 5 års garanti på bil
  • Pris
  • Køreassistenter
  • Kun 5 års garanti på batteriet
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    193 hk
  • Moment
    340 Nm
  • Topfart
    140 km/t.
  • Acc. (0-100)
    9,4 sek.
  • Køreklar vægt
    1.765 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    262 cm
  • Officiel rækkevidde
    434 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 5
    Batteri: 5 år
  • Mål
    L:441 cm B:180 cm H:166 cm
Luk