BYD Dolphin - Den billige el-familiebil

Den kinesiske delfin kommer nu og skaber rørte vande i elbilernes kompakte klasse. Først og fremmest er Dolphin billig, men den oplevede kvalitet og udstyrsniveauet er alligevel ganske høj. Og så er garantien imponerende.

Blå BYD Dolphin på landevej.
Forpremiere

Motor mener

BYD Dolphin er en fin, allround-familiebil, hvis den næste bil skal være elektrisk. Der er god plads, glimrende udstyr og alt i sikkerhedsudstyr. Rækkevidden er ok, mens lynladning tager lang tid. Og så er der lige det med anhængertrækket…

MADRID En rummelig elbil til en overkommelig pris er stadig en mangelvare. Men snart kommer der en interessant mulighed, hvis bilen godt må være kinesisk og ikke behøver have anhængertræk.

Det er BYD, som til september eller oktober udvider sit modelprogram med en femdørs hatchback i mellemklassen.

Iøjnefaldende er prisen, der begynder ved blot 235.000 kr. for en veludstyret version. Det gør den blandt Danmarks billigste elbiler.

BYD Dolphin kommer dermed og laver ravage i en klasse, hvor der allerede er en håndfuld elbiler: VW ID.3, Cupra Born, Renault Megane, Citroën C4 og MG 4 og snart også Opel Astra og Peugeot 308.

Video: Se nærmere på den nye BYD Dolphin

Hvad er rækkevidden på BYD Dolphin?

Dolphin er bygget på en ny platform, som BYD kalder e-platform 3.0, og både denne samt batteripakke og motor deler den med den lille SUV, Atto 3.

Rækkevidden er officielt 427 km ved hjælp af et batteri på 60 kWh. Varmepumpe er standard og vil formentlig bidrage til, at den reelle rækkevidde i kulde holder sig på rimeligt niveau.

Der er fin plads ombord i Dolphin. Bagsædet udmærker sig med rigtig god knæplads og et plant gulv. Bagsædepassagererne har to USB-stik, men må klare sig uden fristluftdyser. Bagagerummet er også godkendt med sin gode dybde, to etager og sine 345 liter. Lægges bagsædet ned, bliver der 1.310 liter.

Lad os komme ud på vejene. Allerede efter få meter rammes vi af en af bilens svage sider: lydene. Advarslen til fodgængere ved lav fart er ganske hørbar i kabinen. Og ikke rar. Lyde er der mange af fra anmassende advarsler for dette og hint. Og da bilen er meget menustyret, kræver det nogle tryk at skrue ned eller slå dem fra.

Bilens vognbaneassistent sætter lidt skår i køreglæden med sin kraftige indgriben. Men i det mindste er det godt for sikkerheden.

BYD Dolphin bagfra på vej.
BYD Dolphin er en forhjulstrukket, femdørs og fempersoners bil i det, man engang ville kalde Golf-klassen.

Hvordan kører BYD Dolphin?

Dolphins grundlæggende køreegenskaber er upåklagelige, og komforten fra både undervogn og støjniveau er rigtig fin. Motoren på 204 hk passer godt til bilen og alle slags køreforhold.

Motorbremsning findes på ét niveau, men man skal desværre ind i en menu for at aktivere den meget moderate regenerering.

Motors første tur på en varm sommerdag indikerer en samlet rækkevidde på 360 km – ca. 85 procent af det officielle tal. Det er helt ok.

Batteriet, der indeholder 60 kWh energi (62 kWh brutto), er BYDs eget og kalder det ’Blade Battery’. Det er af den kobolt-frie litium-jernfosfat-type, som har lidt mindre energi pr. liter end traditionelle litium-batterier.

Til gengæld benytter BYD til Dolphin en ny produktionsmetode, hvor man springer de traditionelle moduler over og dermed sparer vægt og volumen. Disse batterier er også mere brandsikre.

Blå BYD Dolphin bagfra.
Anhængertræk er ikke muligt på BYD Dolphin. Det er det heller ikke på søsterbilen Atto 3, men her er BYD næsten klar med en opdatering, så det bliver muligt.

Meget stor skærm i BYD Dolphin

Førerpladsen præges af den store og skarpe 12,8-tommer skærm, som kan vende både lodret og vandret – alt efter ens præferencer. Derudover er der en lille skærm oven på ratstammen, og det er sådan set et fint supplement til midterskærmen, men der er mange tal og symboler, og det kræver skarpe øjne at afkode alle oplysninger. Særligt den aktuelle fartgrænse er svær at se.

Der er en blanding af bløde og ret lækre kunststofmaterialer, særligt hvor man mest oplagt rører ved bilen, mens der andre steder er brugt ret hård plast. Kunststoffet på sæder og rat virker ganske behageligt.

Førerpladsen i BYD Dolphin.
Førerpladsen er pæn og præget af den skarpe, rotérbare 12-tommer skærm. Man behøver ikke få denne meget blå kabine.

Hvor hurtigt lader BYD Dolphin?

Lynladningen imponerer ikke. Som på mange andre kinesiske modeller kan den kun svinge sig op på 88 kW. Og mens de fleste mærker angiver en ladetid for 10-80 procent eller 20-80 procent, fortæller BYD kun om 30-80 procent-tiden, som lige holder sig under 30 minutter.

Alle versioner til Danmark har trefaset hjemmeladning. 

Dolphin er rigtig pænt udstyret. Alle Dolphin-modeller i det danske program har drejelig trykskærm på 12,8 tommer, adaptiv fartpilot, vognbaneassistent, eljusterbare sæder, 360 graders kamera, godt lydanlæg, p-sensorer foran, varme i forsæderne og varmepumpe. Det er også muligt at trække 3,3 kW strøm ud af bilen til f.eks. camping eller hobbyværktøj.

Topmodellen Design (plus 15.000 kr.) giver ekstra udstyr som panoramatag, tofarvet lakering og trådløs telefonlader. Ærgerligt at dette hverdags-redskab til telefonen kun er indbygget i topmodellen.

Bagsædet i BYD Dolphin.
Bagsædet er rigtig fint – også til voksne og store teenagere. Gulvet er helt plant.

Måske endnu billigere BYD Dolphin

Carplay og Android Auto var ikke i testbilerne, som heller ikke havde danske menuer. Men begge dele skulle være på plads på de biler, der kommer til Danmark.

Der findes også versioner med mindre batteri (ca. 340 km), svagere motor og mindre udstyr. De er først klar lidt ind i 2024, og det er ikke afgjort, om de kommer til Danmark. Skulle det ske, kunne prisen komme ned mod 200.000 kr.

Dolphin må ikke trække noget. Dog kan den udstyres med anhængertræk til cykelholdere m.v. Derimod arbejder BYD på ’inden så længe’ at tilbyde træk til den lille SUV, Atto 3. Der er ingen oplysninger om, at Dolphin må have last på taget.

Bagagerummet i BYD Dolphin.
Bagagerummet er udmærket med sine 345 liter.

Hvordan er garantien på BYD Dolphin?

Med Dolphin skruer BYD bemærkelsesværdigt op for garantien. Mærkets tre første modeller har haft enten fire eller fem års fabriksgaranti, men med Dolphin strækkes den til hele seks år. Der er en km-begrænsning på 150.000 km.

Den generøse garanti, som FDM endnu ikke har set i de juridiske detaljer, gælder fra nu af alle BYD-modeller, også de eksemplarer, der allerede er solgt.

Kun Kia og MG gør det bedre med syv år/150.000 km.

På batteriet giver BYD otte års garanti (200.000 km), mens motor og tilhørende kontrolenhed er dækket i otte år/150.000 km.

BYD Dolphin kan ses i Danmark fra september med de første kundeleverancer i oktober.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

BYD Dolphin set bagfra

BYD Dolphin

El
235.000 kr.
  • Pris
  • Udstyr
  • Garanti
  • Mangel på knapper/genveje
  • Gnidret instrumenthus
  • Ingen anhængertræk
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor for – 60 kWh-batteri
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    290 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Acc. (0-100)
    7,0 sek.
  • Køreklar vægt
    1.658 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    345 liter
  • Akselafstand
    270 cm
  • Officiel rækkevidde
    427 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    6 / 5 / 12
    Motor m.v., 8 år/200.000 km, batteri 8 år/150.000 km
  • Mål
    L:429 cm B:177 cm H:157 cm
Luk