Motor mener:
Tiguan har altid været en vellykket bilmodel, og i denne nyeste generation er den endda forbedret med VW-koncernens nyeste teknik. Det giver bilen et moderne udtryk indvendigt, mens det ydre er konservativt.
NICE Man skal se godt efter, før man opdager, at man ser på den nye VW Tiguan. Men går man det ret konservative design efter i detaljerne, dukker der alligevel tekniske løsninger op, der vidner om, at dette er tredje generation af den model, som VW i øjeblikket har størst succes med i hele verden.
Det er formentlig også derfor, at fabrikken har været meget forsigtig med at ændre på formerne: If it ain’t broke – don’t fix it! Alligevel får man ret hurtigt en fornemmelse af at sidde i en ny bil, når man sætter sig ind bag rattet.
I hvert fald i de udgaver vi kørte, hvor der var en ganske stor 15-tommer skærm monteret i midten af et velbygget instrumentbord. Sammen med et headup-display og et digitalt instrumenthus gav det omtrent samme oplevelse, som når man kører i de nyeste elbiler fra samme koncern.
Video: Se nærmere på VW Tiguan
Styresystem med ChatGPT
Den store skærm og headup-displayet er ekstraudstyr til 23.000 kr., og her har skærmen fået samme grundopbygning som den løsning, man bl.a. finder i den nye ID.7.
Det betyder en let adgang til bilens mange funktioner som f.eks. musik, varme i sæder, Apple CarPlay og navigationsanlægget. Her kan man endda selv arrangere, hvilke ikoner der altid skal være synlige øverst på skærmen.
I første omgang er det den Intelligente Digitale Assistent, IDA, der kan hjælpe med bl.a. stemmestyring af bilens funktioner, og det virker nogenlunde. Men senere i år forbedres IDA med en ChatGPT-baseret assistent, der gør det muligt for bilen bedre at forstå det, man siger. Så man kan tale mere frit til bilen, og så man bl.a. også kan få informationer om det område, man kører igennem.
Hvad koster VW Tiguan?
Når VW Tiguan når Danmark til foråret, er det med valg mellem en opdateret 1.5-liters benzinudgave med mildhybrid-teknik og 150 hk eller en toliters dieselmotor ligeledes med 150 hk.
Sådanne brændstofdrevne biler bliver ret hårdt ramt af det danske afgiftssystem, og det betyder, at priserne begynder helt oppe ved en halv mio. kroner for en moderat udrustet benziner. Den bedre udstyrede og derfor mere relevante Elegance-udgave koster hele 560.000 kr. med benzinmotoren og 600.000 kr. i dieseludgaven.
Automatgear er dog altid standard, ligesom man i Elegance-udgaverne også får en ny type forlygter af matrix-typen, hvor i alt 38.400 små LED-enheder sørger for at lyse vejen op på en unik måde, der bl.a. kan hjælpe føreren med at se, hvor man skal køre ved vognbaneskift på motorvejen.
I alle udgaver er der mulighed for at tilkøbe en justerbar undervogn for 22.000 kr., hvilket giver ekstra god komfort, når den er indstillet til det. En sådan justerbar undervogn var der i de udgaver, vi prøvede, og det føltes som den helt rigtige løsning til bilen.
Hvordan kører VW Tiguan?
I det hele taget føltes den nye Tiguan ganske komfortabel at køre, og køreassistenten Travel-assist med tilhørende adaptiv fartpilot holder på meget overbevisende vis styr på bilens placering i vognbanen, ligesom farten løbende tilpasses de aktuelle fartgrænser. Det er virkelig et plus i hverdagen.
Pladsen i bilen er glimrende fortil, men der er knap så megen plads ved bagsædet, som bilens størrelse kunne give indtryk af. Her mærker man, at Tiguan ikke har samme fordele ved designet, som i de rendyrkede elbiler, hvor bagsædepladsen ofte er enorm.
Kommer også som plugin-hybrid
Senere i år udvides motorprogrammet med en moderne plugin-hybrid, hvor en 1.5-liters benzinmotor er koblet til en elmotor og et batteri på knap 20 kWh, der kan oplades både hjemme og på farten, næsten som var det en elbil.
Den kan køre ca. 100 km på el alene og kommer i to udgaver med en samlet systemydelse på enten 204 hk eller 272 hk. Her skal man dog huske på, at så længe man kører på el, så yder bilen kun 115 hk, og så viste vores korte tur i denne udgave, at det ikke er nogen hurtig „elbil”.
Priserne er endnu ikke kendt for plugin-hybriden, men den kommer formentlig til at koste et sted mellem 450.000 og 500.000 kr.
Holder det stik, er det naturligvis den udgave, der bliver mest interessant. Vi kommer til at vente omkring fire år mere, før en rendyrket elektrisk Tiguan er klar.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.