Motor mener:
Med Countryman har Mini forladt retrostilen, og det klæder faktisk modellen. Men man skal køre den før køb, for bilens look og kørestil matcher på igen måde.
LISSABON Mini er netop nu ved at lancere en række nye modeller, der alle kan fås som elbiler, og de skal erstatte de hidtidige modeller, der udgår en efter en.
Countryman bliver både den største og den første nyhed, og senere er det den mindste model, der står for tur. I den forbindelse skifter Mini endnu engang ud i navnene, og det betyder, at man skal holde tungen lige i munden:
Mindste udgave kommer fremover til at hedde Mini Cooper. Den kommer først i en tredørs udgave, men senere i år dukker også en femdørs op med samme navn.
For både Countryman og Cooper gælder, at hvis der er tilføjet et ’E’ efter navnet, er der tale om elbiludgaven, og ellers er det med benzin- eller dieselmotorer. Et ’S’ fortæller, at der er tale om en kraftigere motorvariant – noget som tidligere Cooper betød.
Mellem Cooper og Countryman kommer der også i år en ny model, Aceman. I modsætning til de to andre er det en rendyrket elbil, og Aceman bliver dermed første model, hvor Mini slet ikke tilbyder brændstofudgaver. Senere kommer der også en ny Cabriolet, der er bygget over Mini Cooper.
Mini Countryman er en britisk BMW
Det er tyske BMW, der ejer Mini, og denne nye udgave af Countryman bygges i Leipzig i Tyskland, hvor det også er BMW, der leverer al teknikken. Af samme grund er der en vis lighed mellem Countryman og dens fætter, BMW X2.
I eludgaven, som er den, der primært satses på til det danske marked, er der et batteri på 64 kWh, og det leverer strøm til enten en enkelt motor ved forhjulene eller til to motorer i den firehjulstrukne udgave, som vi her har prøvet.
Den hedder så Countryman SE 4ALL. De to motorer yder tilsammen 313 hk, og bilen har en officiel rækkevidde på 430 km. Der er fire sidedøre og en stor tophængslet bagklap, der giver adgang til et bagagerum på 460 liter. I denne eludgave må Countryman trække op til 1.200 kg.
Hvordan kører Mini Countryman?
Vi har prøvet den nye Countryman på portugisiske veje, og det var faktisk en spøjs oplevelse. For bilen virker spændende med sine former og sin meget rummelige kabine, hvor man sidder ret højt. Den enorme kølerhjelm giver helt klart en SUV-fornemmelse så tydelig, at det ligefrem kan være svært at se vejbanen foran bilen.
Man har derfor fra starten en forventning om at skulle køre i en meget komfort-orienteret bil. Men det er ingenlunde tilfældet, for Mini-ingeniørerne har valgt at definere det historiske britiske bilmærke meget sportsligt. Countryman byder derfor på endnu mere køredynamik end en BMW, og det virker hverken rart eller logisk. I stedet efterlader det et indtryk af en bil, hvor designet og køreoplevelsen slet ikke går hånd i hånd.
Kort fortalt var affjedringen stenhård på de store 20-tommerhjul, og styretøjet var direkte, næsten som i en gokart. Det føles forkert og blev aldrig til en rar oplevelse. Man skal derfor tænke sig godt og grundigt om, før man køber en Mini Countryman, hvis man tror, at man får en komfortabel designerbil. Men er man til det sportslige, så er der til gengæld fuld plade.
Mange smarte løsninger
Det er faktisk ret ærgerligt, at bilen ikke føles mere harmonisk, end tilfældet er. For resten af bilen er både spændende og sjovt konstrueret.
I kabinen er der anvendt stof på både instrumentbord og dørsider, og mellem forsæderne er der monteret et smart opbevaringsrum, og der er mange smarte knapper.
Det helt store clou finder man i midten af instrumentbordet, hvor verdens første runde OLED-skærm sidder og skaber god stemning. Den imponerer med sin skarpe grafik og sine mange muligheder for at gengive tekst, billeder og film – det sidste når bilen holder stille.
Man kan bestille bilen med alle BMW’s geniale assistentsystemer, der på en meget overbevisende måde kan hjælpe med at fastholde bilen i vognbanen og holde styr på farten. Bilen kan også selv bakke ad samme rute, som man ankom ad, og skal man parkere, klarer bilen også selv det.
Alt sammen, naturligvis, kun hvis man har betalt for den udstyrspakke.
Hvad koster Mini Countryman?
Udvendigt kan man vælge mellem en lang række farvekombinationer af karrosseri og tag og derved skabe en bil efter ens personlige smag. Og det hele kan kombineres med en lang række udtryk fra kabinens materialer.
Sammen med tre udstyrsniveauer, der hver kan kombineres med op til fire udstyrspakker, er der for både den to- og den firehjulstrukne udgave hele 10 varianter at vælge mellem. Det giver et næsten uoverskueligt modelprogram, hvor priserne varierer fra 385.000 kr. til langt over 600.000 kr., hvis man siger ja tak til det hele.
Det skal man nok passe på med, hvis der skal være sammenhæng mellem prisen, udstyret og oplevelsen.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.