Tesla Model Y holder ved lynladestation
Biltest

Tesla Model Y – Meget mere end en elbil

Tesla vil ikke bare sælge elbiler. De vil skabe en totaloplevelse med bilen, appen, ladenetværket og hele måden, man køber og servicerer bilen på. Vi har testet Model Y, der med nye priser er blevet Danmarks mest solgte elbil.
Sort Tesla Model Y kører forbi en lynladestation

Motors vurdering

Tesla Model Y

El
433.490 kr.
  • IT-løsninger
  • Lademuligheder
  • Plads
  • Hård affjedring
  • Betjening
  • Ingen visker bag
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 85140/77 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    514 hk
  • Moment
    493 Nm
  • Topfart
    217 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,0 sek.
  • Køreklar vægt
    2.054 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    420 liter
  • Akselafstand
    289 cm
  • Officiel rækkevidde
    533 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    4 / 2 / 12
    Bilgaranti: Maks. 80.000 km. Garanti (batteri og drivenhed): 8 år/192.000 km
  • Mål
    L:475 cm B:192 cm H:162 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,30 kr./km
  • Målt rækkevidde 450 km

Sikkerhed

2020
Luk

Selvom vi tidligere har testet Tesla Model Y, blev det en oplevelse ud over det sædvanlige denne gang. For Tesla bliver ved med at imponere med sine løbende opdateringer af bilen, sit stadig voksende ladenetværk og en kraftig prisreduktion, der nu placerer Model Y som en af de mest interessante elbiler i øjeblikket.

Vi ville egentlig have testet den billigste Model Y med baghjulstræk og det lille batteri til 375.000 kr., men den kunne vi simpelthen ikke få fingre i. De få biler, der var kommet til landet, var alle solgt og skulle leveres til de ventende kunder. I stedet har vi taget udgangspunkt i denne firehjulstrukne udgave med et noget større batteri til en pris på 433.490 kr.

Den er nu heller ikke et helt dumt køb, for den kører langt på en opladning og byder på meget dynamiske køreegenskaber.

Læs også: Motors tidligere test af Tesla Model Y i Performance-udgave

Video: Se nærmere på Tesla Model Y

Sådan køber man en Tesla Model Y

Det vender vi tilbage til – først skal vi se på den særlige Tesla-verden. Tesla har åbnet seks Tesla-centre i Danmark, og det er her, man typisk skal hente bilen, når den er klar til afhentning. Inden da skal man konfigurere og bestille bilen på nettet.

Det foregår i princippet helt uden indblanding fra en sælger, og alle papirer ordnes også digitalt. Man kan få hjælp til denne proces, men under alle omstændigheder er det på nettet, data og penge overføres. Når bilen er klar til levering, får man en melding om dette, og så kan den hentes, uden at man egentlig behøver at tale med nogen om det.

For man har allerede fået mulighed for at låse bilen op med sin app, som man skal installere på sin mobiltelefon. Så det er bare at hente bilen og køre afsted. Men man kan naturligvis godt få en introduktion til bilen, hvis man foretrækker det.

Den bil, vi har testet, koster 433.490 kr. i grundudgaven, hvor f.eks. anhængertræk er standardudstyr. Man kan derfor ikke tilkøbe meget andet, men man skal vælge farve på bilen, og om interiøret skal være sort eller hvidt. Og så kan man tilkøbe en lidt mere avanceret fartpilot, vinterdæk og eventuelt også en ladeboks til hjemmet. Det er det!

Stor skærm præger kabinen i Tesla Model Y
Førerpladsen er ren i linjerne og stort set uden knapper og betjeningsgreb. Der er trælignende paneler og læderlignende sæder med eljustering. Fra knapperne på rattet styres indstilling af sidespejle og rat.

Indretning uden bling-bling

Der er ingen tvivl om, at Tesla Model Y kan meget. Men det ser egentlig ikke sådan ud, når man ser på bilens interiør. For her er alle knapper fjernet fra instrumentbord og midterkonsol, og i stedet styres det hele fra rattet og fra skærmen. Ikke noget med masser af krom, mange knapper og flere smarte skærme her og der.

Der er kun den store 15-tommerskærm i midten, og den fungerer som både speedometer, navigationsanlæg, betjeningspanel for alle bilens funktioner og underholdningsskærm, når man holder og lader.

Under kørslen skal man vænne sig til, at man skal se lidt til højre for at aflæse hastigheden. Her havde det været mere hensigtsmæssigt med enten et ekstra display foran rattet eller et headup-display, der kunne vise hastigheden i forruden. Men o.k., man vænner sig til det, og det fungerer heldigvis bedre, end man umiddelbart skulle tro.

Noget andet, der til gengæld virker imponerende med det samme, er bilens evne til at forstå danske kommandoer. Det er meget let at bede bilen om at navigere til en given adresse, at tænde for varmen i rattet eller at spille et stykke musik blot ved at trykke på knappen til højre på rattet og tale helt almindeligt til bilen. Det er et stort plus for køresikkerheden, idet man hele tiden kan have hænderne på rattet og øjnene på vejen.

Man kan designe indholdet på skærmen i en Tesla Model Y
Som i en smartphone kan man let flytte rundt på ikonerne for f.eks. varme i rattet, så ikonet f.eks. kun er synligt om vinteren.

Hvordan kører Tesla Model Y?

Når man er registreret som bruger, behøver man ingen nøgle, men blot sin mobiltelefon for at komme ind i bilen. Og når man sætter sig ind, er den klar til at køre. Gearvælgeren sidder på en stilk bag rattet i højre side, og når den vippes ned, kan man køre.

Man skal ikke køre mange meter, før man mærker, at affjedringen er stenhård og ikke særlig komfortabel. Små huller i vejen slår hårdt igennem, og man lærer hurtigt at styre uden om så mange af dem som muligt. Det er nok bilens største minus, og vi anbefaler, at man vurderer, om man kan leve med det, før man eventuelt køber bilen. Selve kørslen er støjsvag, og med to elmotorer og firehjulstræk går det lynhurtigt med at komme op i fart.

På landevej føles bilen meget sportslig i sin måde at styre på, og der er hele tiden en fin feedback til føreren. Det er derfor en fornøjelse at køre bilen, hvis man ser bort fra det med affjedringen. Også på motorvej kører Model Y pænt ligeud, og vi registrerede ikke, at den skulle være særlig sidevindsfølsom.

Her ses en autostol på bagsædet af en Tesla Model Y
Der er to isofix-beslag til autostole ved bagsædet, og der er god plads til dem. Bemærk, at der er friskluftdyser mellem forsæderne.

Uvenlig autopilot i Tesla Model Y

Til gengæld blev vi aldrig gode venner med bilens autopilot, som er standard. Den fungerer på to måder: Vipper man gearvælgeren ned én gang, aktiveres den adaptive fartpilot, og bilen holder selv afstand til forankørende, men man skal selv styre hele tiden.

Vipper man gearvælgeren ned to gange, aktiveres desuden vognbaneassistenten, der fastholder bilen i vognbanen. Det gør den i og for sig flot, men problemet er, at man løbende skal vrikke lidt med rattet, så bilen ved, at man har hænderne på rattet.

Gør man ikke det, slår autopiloten helt fra, og så kan den ikke aktiveres mere på denne tur. Og vrikker man for meget med rattet, slår autopiloten fra, og bilen kører lidt til en af siderne. Her havde det været rart, hvis bilen havde haft en pulsføler, som man ser hos flere konkurrenter. Men o.k., man lærer efterhånden at underlægge sig autopilotens dominans.

Man kan tilkøbe en udvidet autopilot for 29.200 kr., og så kan bilen selv skifte vognbane på motorvejen, ligesom den kan holde til den rette side, hvis motorvejen deler sig, og man har indtastet et mål i navigationsanlægget. Det har vi prøvet, og vi vurderer, at pakken ikke er pengene værd.

Det samme kan man sige om den endnu dyrere udstyrspakke „Fuldt selvkørende egenskaber“. Den lader bilen selv standse for rødt lys og er forberedt til en række nye funktioner i fremtiden. Den koster 58.300 kr., og præcis hvad man ender med at få for pengene, er endnu uvist.

Der er en stor frunk under fronthjelmen på Tesla Model Y
Den enorme frunk på 117 liter kan bruges til meget andet end blot et ladekabel.

En meget praktisk bil

Model Y er en yderst praktisk bil. Der er fin plads ved forsæderne, god plads til tre personer ved bagsædet, et ganske stort bagagerum med et stort ekstrarum under gulvet og desuden en ret stor frunk fortil. Derudover er alle udgaver som standard udstyret med anhængertræk, så man kan køre med en påhængsvogn på op til 1.600 kg.

Vi fik fin plads til en barnevogn i bagagerummet, og to autostole er lette at installere på bagsædet. Ved bagsædet er knæpladsen god, mens loftshøjden er begrænset af den stærkt faldende taglinje.

Man kan kommunikere med bilen fra en Tesla-app, hvorfra man kan forvarme kabinen, tænde for sæde- og ratvarmen, låse døre og klapper op, starte eller stoppe opladningen eller blot se, hvor bilen er parkeret. Den del fungerer præcis så nemt og enkelt, som man ville ønske, at alle bil-apps virkede.

Ladestik på en Tesla Model Y
Ladestikket er placeret bag en el-klap ved venstre baglygte. Hjemme lades med 11 kW og på farten med op til 250 kW (DC-ladning).

Let at lade op hos Tesla

Lademuligheden er i en klasse for sig. Ikke så meget fordi det går hurtigt, for i praksis lader den ikke hurtigere end andre moderne elbiler, men det er bare så let at lade bilen op på en Tesla-ladestander.

Med ladestanderens kabel i hånden kan man trykke på en knap på ladestikket, og så åbnes ladelugen på bilen. Når stikket er sat i, går bilen i gang med at lade med det samme, og selve betalingen trækkes på det kreditkort, man har tilknyttet sin brugerkonto. Her er der ikke brug for apps eller betalingskort!

Ladeprisen er i øvrigt ret lav – ofte under 3 kr. pr. kWh – og der er nu 18 Tesla-ladestationer i Danmark med i alt 276 standere. Kører man til udlandet, er der i 32 lande over 900 ladestationer med i alt over 10.000 standere. Dem har man også adgang til. Det er nemt.

Bagagerum i en Tesla Model Y
Bagagerummet er meget stort, og man kan let folde bagsædets ryglæn forover via en knap i bagagerummet. Hattehylden er til gengæld lidt besværlig.

Hvad koster en Tesla Model Y at eje?

Vi har regnet på, hvad det koster at holde bilen kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Man kan ikke tegne en serviceaftale på bilen, og Tesla stiller ikke krav om, at bilen skal serviceres, for at fabriksgarantien på fire år eller 80.000 km skal gælde. Men de har dog anbefalinger til service af bremser, aircondition og kabinefilter, og følger man dem, koster det omkring 2.200 kr. pr. år at holde bilen kørende.

Men der kan naturligvis dukke andre udgifter op, så i vores bilbudget regner vi med 4.000 kr. om året – stadig en del lavere end hos konkurrenterne. Til gengæld koster det en del mere at forsikre en Tesla frem for andre elbiler. Og regner man det hele med, lander prisen på moderate 4,30 kr. pr. km.

Det er hverken dyrt eller billigt, men blot på niveau med de fleste andre sammenlignelige elbiler. Vil man gøre det billigere, er det helt klart den billigste baghjulstrukne udgave af Tesla Model Y, man skal gå efter. Den koster 375.000 kr. og kan på tilsvarende vis holdes kørende for 3,85 kr. pr. km.

Alt i alt er der ikke noget at sige til, at Tesla Model Y i øjeblikket tager danske bilkøbere med storm. For bilen er imponerende, og køber man en Model Y, får man ikke bare en elbil, men også adgang til Teslas mobile værksteder og omfattende ladenetværk.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen