Motor mener:
Designet og de små detaljer vidner om en vilje til at lave anderledes biler. Med Formentor er det lykkedes at skabe en køreglad bil, der skiller sig ud fra mængden. Og med teknik fra VW og Audi er fundamentet i orden.
BARCELONA Det er kun seks år siden, at Cupra blev skabt som et selvstændigt spansk bilmærke med rødder direkte til Seat, der er en del af VW-koncernen.
Siden da er der kommet fart på, og alene i år kan Cupra præsentere intet mindre end to nye bilmodeller: elbilen Tavascan og hybridbilen Terramar, der vises senere i år.
Derudover er der kommet facelift af både Leon, Born og så denne Formentor, der er mærkets mest succesfulde model.
Netop Formentor var første bilmodel, som Cupras egen designafdeling stod for, og den ses derfor som et visitkort, der udstiller alt det, Cupra gerne vil være kendt for. Det er derfor med største nænsomhed, at Formentor nu er blevet fornyet.
Kræser for detaljerne
Cupra blev skabt til de bilkøbere, der sætter ekstra pris på detaljer, lækre materialer og ikke mindst gode køreegenskaber. Og det er netop disse tre områder, der har været i fokus ved denne opdatering.
Detaljerne er f.eks. udbygget ved for- og baglygter, der næsten er blevet skulpturelle med avanceret 3D LED-teknik, og ved fronten, der har fået flere skarpe linjer.
Inde i kabinen er de lækre materialer sat i fokus, og man kan nu vælge sæder i flere materialer, der hver især er udformet, så de er med til at skabe en særlig stemning i bilen, der går igen ved instrumentbordet og ved dørsiderne.
Og endelig er køreegenskaberne sat i fokus med en opdateret hybridmodel, hvor der nu er 272 hk til rådighed.
Køreegenskaber tilpasser sig behovet
I Danmark er plugin-hybriden altid i udstyrsniveauet VZ, og det betyder, at man her får både interiør med det særlige Dynamica-betræk og en undervogn med justerbare støddæmpere.
Det sidste er med til at sikre, at man både kan køre komfortabelt med bilen hen over byens mange hullede veje og hyppige vejbump, og med en fast undervogn, når det går stærkt ud af små snoede landeveje. Det er en fin løsning, som sikrer en god køreoplevelse.
Styretøjet er meget direkte og kræver lidt tilvænning. Men det er tydeligt, at der er lagt meget arbejde i at trimme det ind til den rette køreoplevelse, og efter kort tid forstår man meningen med følsomheden. På motorvej, når det bare går derudad, kan man med fordel benytte den indbyggede vognbaneassistent, der fastholder bilen flot i vognbanen, blot man har tre fingre på rattet.
Cupra Formentor fås i to udgaver
Billigste Formentor er udgaven med en 1.5-liters benzinmotor med 150 hk og automatgear. Den koster 433.000 kr., og dermed er der 66.000 kr. op til VZ-udgaven. Dem skal man dog overveje at finde frem, for det er netop i VZ-udgaven, at man for alvor oplever det, der gør Formentor til noget særligt.
VZ er en plugin-hybrid og skal derfor oplades med jævne mellemrum. Hjemme foregår det med 11 kW via tre faser, og på farten kan den DC-oplades med 50 kW på samme ladestandere, som elbilerne bruger. Dermed tager en opladning under en halv time, og så kan bilen køre på el i op til 118 km.
Men på el yder den blot 116 hk, og så er der ikke meget VZ over den, til gengæld giver den lidt elbilfornemmelse.
Cupra sælges i Danmark med en garanti på blot to år, og det er et stort minus. Man kan dog tilkøbe en forlængelse af garantien til fem år og 100.000 km, og det koster 11.700 kr. Det bør man overveje i en bil, der trods alt er så avanceret, at der ikke skal gå meget i stykker, før regnestykket ikke længere ser helt så godt ud, som da man lagde budgettet i forbindelse med købet.
De første udgaver af den opdaterede Formentor er allerede på vej til Danmark.
Overvejer du en plugin-hybrid?
Læs mere om hverdagen med en plugin-hybrid i FDMs store tema. Så kan du nemt se, om det er den rigtige type bil for dig.