Motor mener:
Er man ude efter en sublim køreoplevelse med et meget højt komfortniveau, er Polestar 3 svær at komme udenom. Men prisen for en veludstyret version er i den høje ende.
MADRID Det er en svær tid for Polestar. Salget har globalt været vigende, ventetiden på to nye modeller er bare blevet længere og længere, og økonomien for det svensk-kinesiske bilmærke har af samme grund været godt og grundigt udfordret.
Nu er der tilsyneladende lys for enden af tunnelen. For endelig er den store 3’er blevet frigivet til produktion, og det har fået Polestar til at sætte alle sejl til ved et event, der nærmest kunne opfattes som en relancering af mærket.
Motor var således blot et blandt 400 medier fra hele verden, der var inviteret til at prøvekøre den nye elbil i Madrid – og heldigvis var bilen hele turen værd.
Video: Se nærmere på Polestar 3
En ny type elbil
Polestar 3 er næsten fem meter lang, men er kun indrettet til fire-fem personer. Der er således rigtig god plads i kabinen, og ved bagsædet er der nærmest en lounge-agtig stemning med ekstremt komfortable forhold, hvis man blot er to passagerer deromme.
Formen på bilen er relativ lav, og man sætter sig derfor mere „ind i bilen“, og ikke „op i bilen“ som i de store SUV’er. Ser man 3’eren fra siden, er det også ret tydeligt, at den er mere lav og dynamisk formet, end det man ser hos mange af konkurrenterne.
Af samme grund opfattes bilen derfor slet ikke så stor som f.eks. Volvo EX90, som den ellers på mange måder deler slægtskab med. Ifølge Polestar har tanken da også været at skabe en ny biltype, hvor designet, bilens sportslige karakter og den indbyggede teknik tilsammen er med til at definere bilen på en ny måde. Det er lykkedes ganske godt.
Teknik fra øverste skuffe
Grundstenen i elbilen er et litium-ionbatteri på hele 111 kWh, der kan levere strøm nok til en officiel rækkevidde på hele 631 km. To elmotorer leverer tilsammen lige under 500 hk, og de trækker på alle fire hjul på en måde, så kræfterne løbende overføres til de yderste hjul i svingene. Det gør bilen mere dynamisk, så den føles mere sportslig.
Det virkede fint i praksis og gav gode køreoplevelser. Men teknikken vejer godt til, og i alt vejer bilen derfor 2,6 tons, hvilket er ret vildt. Alligevel kan den accelerere til 100 km/t. på fem sekunder, og topfarten klokker først ved 210 km/t.
Den høje vægt tæmmes af en luftaffjedring, hvor dæmperne er elektronisk justerbare, og hvor højden over vognbanen kan reguleres, afhængig af om bilen kører stærkt på motorvejen eller forsigtigt i terræn.
Når der skal strøm på det store batteri, foregår det med op til 250 kW, og så tager en opladning fra 10-80 procent blot en halv time.
Polestar 3 er overraskende letkørt
Vores tur bag rattet i Polestar 3 afslører en bil, hvor der er kælet for de køretekniske egenskaber. Bilen er letkørt, og den styrer præcist gennem selv små snoede veje. Og så er den overordentlig støjsvag på motorvejen, hvor man virkelig skal gøre sig umage for at finde mislyde.
I stedet kan man fyre op i det store Bowers & Wilkins musikanlæg, der med 25 højttalere og i alt 1.610 Watt kan bryde stilheden. I det hele taget føles bilen på en sjælden måde både sportslig og komfortabel, og det er en egenskab, jeg holder af.
Man kan fra små genveje på skærmen let slå advarslen for en evt. fartoverskridelse fra, så man slipper for fejlagtige meldinger i Danmark, hvor fartgrænserne sjældent oplyses. På samme måde kan man også let aktivere eller deaktivere one-pedal-drive-funktionen.
Fra skærmen er der vellykkede menuer med gode tekster og fine inddelinger, der gør det let at betjene bilen. Og bag det hele ligger det Google-baserede styresystem, der i øjeblikket er det bedste blandt alle bilmærkernes styresystemer. Det forstår glimrende dansk og taler, så alle kan forstå det.
En tilkøbt Pilot-Assist hjælper med at fastholde bilen i vognbanen på en overbevisende måde, mens de knapper på rattet, hvorfra den ønskede hastighed vælges, desværre virker lidt for upræcise og dermed lidt for billige i deres funktion. Her må fabrikken gerne stramme op!
Hvad koster Polestar 3?
Startprisen for Polestar 3 i 2025-udgaven er 725.000 kr. Hertil skal lægges mindst 45.000 kr. for to ret essentielle udstyrspakker med bl.a. den omtalte Pilot-Assist og det omtalte musikanlæg, og så lander prisen lidt under 800.000 kr. afhængig af ens øvrige tilvalg.
Det er mange penge og er uden tvivl bilens største minus. Til så høj en pris kan man nemlig også få vellykkede elbiler fra de store tyske bilmærker, og i det selskab er det bare svært at være en stadig relativ ny og lille spiller i et konkurrencepræget marked.
Og så hjælper det heller ikke ligefrem på købelysten, at Polestar kun giver to års garanti på bilen. Her er der mange andre bilmærker fra både Europa og Kina, der byder på meget bedre garantier.
De første udgaver af Polestar 3 kommer til Danmark fra Volvos fabrikker i Kina til efteråret, og kort derefter starter produktionen op på Volvos fabrik i USA, og så bliver det efterfølgende der, de danske biler skal bygges.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.