Elbilen Mercedes EQE SUV kører på en landevej med træer i baggrunden.
Biltest

Mercedes EQE SUV – Forhøjet fornøjelse

SUV-udgaven af Mercedes EQE er en vellykket elbil med en god teknik og et højt komfortniveau. Men hjælpesystemerne er ikke altid til at stole på.
Mercedes EQE SUV set bagfra, mens den kører på landevej.

Motors vurdering

Mercedes-Benz EQE SUV

El
810.000 kr.
  • Plads
  • Komfort
  • Udstyr
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    To elmotorer – firehjulstræk. Batteri (brutto/netto): 100/89 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    292 hk
  • Moment
    765 Nm
  • Topfart
    210 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,6 sek.
  • Køreklar vægt
    2.685 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    520 liter
  • Akselafstand
    303 cm
  • Officiel rækkevidde
    539 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 2
  • Mål
    L:486 cm B:194 cm H:169 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 6,95 kr./km
  • Målt rækkevidde 480 km
Luk

480 km. Så langt nåede vi i denne topudgave af Mercedes EQE SUV, da vi tog den med ud på motorvejen til vores standardtest, hvor vi kører konstant med 110 km/t. Det er et flot resultat, der ikke ligger langt fra fabrikstallet på 539 km. 

Vores test blev gennemført om sommeren, og omregnet til en forventet rækkevidde om vinteren svarer det til 400 km. Dermed er der her tale om elbil med en fin og brugbar rækkevidde. 

Det skyldes ikke mindst, at der også ret hurtigt kan komme strøm på bilen igen. Efter blot 15 minutter kunne vi køre ca. 200 km længere. Ladehastigheden er officielt på op til 170 kW, og vi målte et gennemsnit på 145 kW, så også dette er godkendt.

Kabinen i en Mercedes EQE SUV
Førerpladsen er præget af de to skærme, der begge „svæver“ foran instrumentbordet. Betjeningen enkel, når man først har fået overblik over rattets mange knapper.

Hvad koster Mercedes EQE SUV?

I forhold til den almindelige EQE-sedan er SUV-udgaven blevet hele 17 cm højere, og det giver en højere siddeposition og et bedre udsyn. 

Læs test af sedanudgaven Mercedes EQE

Til gengæld er SUV'en sjovt nok blevet otte cm kortere, ligesom akselafstanden er mindsket med ni cm. Det giver bilen et noget andet og mere kompakt ydre, som faktisk klæder den ganske godt. 

Billigste EQE SUV koster fra 740.000 kr., og det er i øjeblikket hele 120.000 kr. mere end den billigste EQE-sedan, så man får også lov at betale for herligheden.

Vores testbil er topudgaven med firehjulstræk, 292 hk og det store batteri på 100 kWh brutto. Den koster fra 810.000 kr., men prisen stiger hurtigt, hvis man vil have mere udstyr.

Vores testbil havde således udstyrspakken AMG Premium til 160.000 kr., som indeholder bl.a. digitale LED-forlygter, soltag, Burmester-musikanlæg, udvidet førerassistentpakke og 20-tommerfælge.

Stor trykskærm i en Mercedes EQE SUV elbil.
Den store skærm i midten indeholder navigationsanlæg, og man kan tale dansk, og det forstår den mange gange. Finish omkring skærmen, og instrumentbordet er flot.

Hvordan kører Mercedes EQE SUV?

Grundlæggende er der tale om en meget komfortabel bil med en god affjedringskomfort, et lavt støjniveau og udmærkede fartressourcer, uden at man direkte bliver blæst bagover af bilens accelerationsevne. 

Vi satte særligt pris på forlygterne, der lyser vildt godt op foran bilen, og som fint afskærmer lyskeglen, så man hele tiden får så meget lys som muligt uden at blænde de andre trafikanter. Stolene byder på fremragende støtte, og i det hele taget er EQE SUV en bil, man gerne vil køre langt i. 

På minussiden har vi noteret bilens assistentsystemer, og det skyldes, at vi til tider oplevede, at fartpiloten selv justerede farten efter forkerte fartgrænser. Det kan f.eks. ske, når man på motorvejen krydser en landevej, der går under motorvejen. Så tror bilen, at man pludselig kun må køre 80 km/t., og så bremser den umotiveret ned.

Andre gange tror den, at man må køre 130 km/t. på motorveje, hvor hastighedsgrænsen er reduceret. Ved kørsel ind i en byzone reducerer bilen først farten, når man har passeret byskiltet, og sammenlagt må vi derfor sige, at netop disse funktioner er set bedre i andre biler.

Bagsædet i en Mercedes EQE SUV
Bagsædet byder på fin komfort, men det undrer, at man ikke kan indstille ryglænets hældning eller justere sæderne i længden. Der er friskluftdyser mellem forsæderne, og det er godt.

God plads bagi

Det er tydeligt, at SUV’ens højde har givet grobund for en god indretning af bilen både ved for- og bagsæderne, selvom bilen som nævnt er blevet en smule kortere. Fortil sidder man som sagt fint, og der er endda blevet plads til flere gode fralægningsrum i og under midterkonsollen. 

Ved bagsædet er der også en bedre siddehøjde, der giver en bedre komfort end i EQE-sedanmodellen. Men vi undrer os en smule over, at man ikke kan justere bagsædets ryglænshældning. 

Bagagerummet er med sine 520 liter ganske rummeligt, og der er plads til ladekabler under gulvet. Det sidste er godt, for på denne model er der ikke en frunk – altså et ekstra bagagerum fortil.

Ja, faktisk kan man slet ikke åbne forklappen, og det betyder, at man påfylder sprinklervæske gennem en lille skuffe tæt på førerdøren. Det er ikke nogen dum idé, selvom den næppe har været billig at indføre i produktionen.

Bagagerummet i en Mercedes EQE SUV
Bagagerummet er både stort og flot beklædt. Bagsædet kan foldes forover i tre dele, hvis der er behov for mere bagageplads.

Er Mercedes EQE SUV et godt køb?

Vi har regnet på, hvad det koster at holde bilen kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Her lander prisen alt inklusive på 6,95 kr. pr. km, eller hvad der modsvarer 139.000 kr. om året. Det er et ret højt beløb, og det er altså ikke billigt at køre Mercedes, selvom afgiften på elbilen stadig er noget mindre end for en traditionel brændstofdrevet bil. 

Men skyldes først og fremmest det faktum, at der er et højt årligt værditab på dyre biler. Og så er en ret høj udgift til et service- og reparationsabonnement på årligt over 8.000 kr. med til at trække prisen op, ligesom forsikringspræmien er i den høje ende af skalaen. 

Fabriksgarantien er på bare to år, og det er simpelthen for ringe. Vi ser netop nu nye kinesiske bilmærker komme ind på det danske marked med fabriksgarantier på op til seks år, og det må og bør give panderynker hos flere af de tyske bilmærker. 

Og begynder man desuden at sammenligne udstyr og priser, bliver rynkerne næppe mindre. Men det er en helt anden sag, så hvis man har pengene, og hvis man ikke er til de nye kinesiske bilmærkers bilmodeller, så venter der her en god og komfortabel oplevelse. Og vil man have en Mercedes EQE, må SUV-udgaven samlet set siges at være end bedre konstruktion end sedan-udgaven.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen