BMW X3 – Den alsidige køremaskine

Fjerde generation af BMW’s topsælgende X3 er klar som en gedigen opdatering af den seneste udgave. Sikkerhed, komfort og digitale systemer har fået et pænt løft. Kun to specielle udgaver kommer til Danmark.

BMW X3 kører i sving på bjergvej
Forpremiere

Motor mener

BMW X3 er en velkørende, komfortabel og helstøbt allround-SUV. I plugin-hybriden får man kræfter nok, meget hurtig ladning, men også mindre bagagerum. Skærmene er flotte, men lovlig mange funktioner kræver skærmbetjening. 

MÜNCHEN En helt ny generation af elektriske modeller er på vej fra BMW baseret på platformen ”Neue Klasse”. De første bliver en ”i3” sedan og en ny iX3 SUV, der begge ventes om godt et år.

Alligevel er der blevet plads til at udvikle en ny, fjerde generation af den brændstofbaserede X3, som er klar sidst i november.

X3 stammer som model fra 2003, og den seneste generation har været på banen siden 2017. Samlet set er der bygget i 3,5 mio. eksemplarer.

I Danmark bliver den mest almindelige version – og klart billigste – en plugin-hybrid med 299 hk. Via sit enorme batteri på 20 kWh har 30e xDrive en elektrisk rækkevidde på op til 90 km.

Opladningen sker hurtigt (to timer og 15 minutter fra 0 til 100 pct.), da bilen har 11 kW-lader som standard. DC-hurtigladning er dog ikke muligt.

Bilen har mekanisk firehjulstræk, idet elmotoren, som yder op til 184 hk, er bygget sammen med ottetrinsgearet.

Førerplads i en BMW X3
Førerpladsen er i stil med de øvrige nye BMW-modeller, og der er et pænt udvalg af fysiske knapper. Førerskærmen er på 12,3 tommer, mens trykskærmen i midten er på 14,9 tommer. Bemærk de belyste paneler både under midterskærmen og på dørsiderne.

Hvordan kører BMW X3?

Plugin-hybriden var ikke klar ved pressepræsentationen midt i september, så Motors første indtryk er primært baseret på 20 xDrive, som ikke kommer til Danmark. Den har en toliters benzinmotor med 190 hk og giver en udmærket og harmonisk køreoplevelse, selvom der er tale om en stor bil. Plugin-hybriden yder væsentlig mere.

Benzinmotoren i 20 xDrive får hjælp af en 48 volt elmotor med 18 hk for at mindske brændstofforbruget.

Komforten er i top, både med hensyn til støj og undervogn. X3 er en overordentlig behagelig rejsevogn med godt kompromis mellem plads, kørestilling, ind- og udstigning og køredynamik.

Kørekomforten bliver kompromitteret, hvis man vælger den eneste anden version, den hidsige M50 xDrive med 398 hk. Den virker som en lidt besynderlig model, hvor den fine SUV forsøges forvandlet til en sportsvogn – også selvom det teknisk set er meget vellykket. Og så stiger prisen lige med en halv mio. kr.

Midterpanel i en BVMW X3
I midterkonsollen er der kommet en stor, praktisk opbevaringsboks med plads til telefoner, kopper m.m. Det er dog kun en telefon, der kan lades trådløst.

Moderne og velindrettet kabine

Ved førerpladsen er der virkelig ryddet op, når man sammenligner med den gamle model. X3 er nu med helt fremme med en moderne, digital og stilren kabine.

Førerskærmen er på 12,3 tommer, mens trykskærmen i midten er på 14,9 tommer, begge meget skarpe. Dertil fås et særdeles flot og stort headup-display, der kan vise udsnit af vejnettet, eller – når man kører uden fartpilot – præsentere vejens forløb med kurver, der markeres gule og røde, når de bliver skarpe.

Der er heldigvis stadig en del fysiske knapper. Bl.a. kan køremodus aktiveres fra en fysisk knap, men man skal fortsætte valget oppe på skærmen. Modsat 1-serien er der en fysisk knap til ’auto hold’, mens knappen på rattet til at justere afstanden til forankørende er forsvundet i begge nye modeller. Man skal nu ind i en menu og vælge kort, mellem eller lang afstand. Spøjst.

Rigtig fint er til gengæld muligheden for nemt at slå fartalarmen fra, hvis den kløjes i fartgrænserne, og man synes, den driller. En knap på rattet holdes nede i tre sekunder, og vupti bipper bilen ikke længere.

Lyspaneler i en BMW X3
I dørsiderne er der belyste rammer. Et lille panel styrer luftdyserne elektrisk.

Lyspaneler skaber stemning

Styresystemet er af nyeste BMW-generation, 9, og hvis man ellers har det fint med at tale til sin bil, kan man benytte en ret velfungerende stemmestyring til mange funktioner.

I midterkonsollen er der kommet en stor, praktisk opbevaringsboks med plads til telefoner, kopper m.m. Det er dog kun én telefon, der kan lades trådløst. Som ekstraudstyr har boksen en iøjnefaldende belyst kant.

I det hele taget kan kabine ændres fra stilrent til flamboyant med store lyspaneler, der dels skal pynte, dels fungere som oplysning eller ligefrem advarsel. Når man f.eks. skruer op for varmen, skifter noget af panelet kortvarigt til rødt. Nok ikke særlig nødvendigt.

Bagagerum i en BMW X3
Bagagepladsen er god med 570 liter. Dog er er kun 460 liter i plugin-hybriden, som bliver langt den mest almindelige udgave i Danmark.

BMW X3 produceres ikke i Europa

Den nye X3 er baseret på samme platform som hidtil og med uændret akselafstand. Længden og bredden er vokset tre cm, mens højden er reduceret to cm. Pladsforholdene ombord er stort set uændret i forhold til forgængeren, hvilket vil sige rigtig fine for fire voksne.

Bagagerummet er i princippet vokset en anelse, men vær opmærksom på, at det i plugin-hybriden er 110 liter mindre end i de øvrige nye varianter. Rummet er stadig reelt, men kælderrummet er forsvundet.

En praktisk BMW-detalje er beholdt: Bagsædet kan deles i forholdet 40:20:40.

Modsat 5-serien har X3 ingen selvkørende funktion og er heller ikke forberedt til det. Men assistentsystemerne er forbedret, så fartpiloten med vognbane-fastholdelse nu virker op til 210 km/t.

BMW X3 bygges på tre kontinenter, blot ikke i Europa. Hovedproduktionen er i USA, men alle plugin-hybrider, som bliver den mest almindelige version i Danmark, kommer fra en BMW-fabrik i Sydafrika.

Den elektriske iX3 fremstilles i Kina et år endnu og lever dermed stort set indtil, den nye generation af ’Neue Klasse’ er klar.

Overvejer du en plugin-hybrid?

Læs mere om hverdagen med en plugin-hybrid i FDMs store tema. Så kan du nemt se, om det er den rigtige type bil for dig.

Læs mere her

BMW X3 set bagfra

BMW X3

100 km/l
Benzin/el
733.000 kr.
  • Køreoplevelse
  • Rækkevidde på strøm
  • Plads
  • Lille motorprogram
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.0-benzin-hybridmotor
  • CO2 udledning
    22 g/km
  • Effekt
    299 hk
  • Moment
    450 Nm
  • Topfart
    215 km/t.
  • Acc. (0-100)
    6,2 sek.
  • Maks. påhængsvægt
    2.000 kg
  • Bagagerum
    460 liter
  • Akselafstand
    287 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
  • Mål
    L:476 cm B:192 cm H:166 cm
Luk