En hvis BMW X1 kører på en landevej med træer i baggrunden
Biltest

BMW X1 PHEV – Mere komfort end sport

Som plugin-hybrid byder den nye BMW X1 på masser af komfort. Den kører tilmed langt på en opladning, og så kan der hurtigt komme strøm på bilen igen. Men prisen er også blevet høj.
BMW X1 set bagfra, mens den holder på en landevej

Motors vurdering

BMW X1

125 km/l
Benzin/el
637.365 kr.
  • Komfort
  • Hjælpeassistenter
  • Headup-display
  • Rå motorlyd
  • Ikke eljusterbare sæder
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1.5 liter – 3 cyl. + 1 elmotor. Firehjulstræk
  • CO2 udledning
    19 g/km
  • Effekt
    326 hk
  • Moment
    477 Nm
  • Topfart
    205 km/t.
  • Acc. (0-100)
    5,6 sek.
  • Køreklar vægt
    1.935 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.800 kg
  • Bagagerum
    490 liter
  • Akselafstand
    269 cm
  • Officiel rækkevidde
    83 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
  • Mål
    L:450 cm B:185 cm H:164 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 5,85 kr./km
  • Målt rækkevidde 65 km

Sikkerhed

2022
Luk

Hos BMW er strategien at overlade valget af motorteknologi til køberne. Det betyder, at mange af mærkets nyeste bilmodeller tilbydes med valg mellem traditionelle forbrændingsmotorer, ren eldrift eller som her med en kombination af begge dele, plugin-hybrider.

Med plugin-teknik er bilen både udstyret med en benzinmotor, en elmotor og et batteri, der kan lades op fra elnettet. Ideen er, at man enten kan vælge at køre udelukkende på el, når det passer ind i programmet, eller man kan lade bilen selv vurdere, hvornår det bedst kan svare sig at køre på el, og hvornår det bedst kan svare sig at køre på benzin.

Med BMW X1 kan man virkelig få fordel af alle scenarierne, for elmotoren yder alene op til 177 hk, og det betyder, at man ikke savner kræfter, selvom man kører på el alene. Benzinmotoren yder i sig selv 150 hk, og når begge motorer arbejder sammen, råder man over i alt 326 hk, hvilket gør X1 til noget af en hurtig bil.

Førerpladsen i en BMW X1
Førerpladsen er velindrettet med et stort panel, der både huser instrumenthuset og skærmen til højre med bl.a. navigationsanlæg. Her er bilen udstyret med M-rattet, der er ret massivt at holde om.

Komforten er i fokus i BMW X1

Det er nu ikke, fordi det er køredynamikken, der tegner bilens identitet. For man falder hurtigt til ro i de gode sæder, hvor man nyder en komfortabel affjedring og et generelt højt komfortniveau. Og når man engang i mellem træder til på speederen, irriteres man faktisk over den trecylindrede benzinmotors ret rå motorlyd. Det betyder, at man så ofte som muligt vælger at lade elmotoren styre slagets gang.

Fabrikken stiller 83 km ren eldriftt i udsigt, men da vi målte bilens rækkevidde ved blandet kørsel, nåede vi kun 65 km ved 15 grader. Det er nu heller ikke helt tosset, og faktisk en del mere, end det vi ser hos mange af konkurrenterne.

Når der igen skal strøm på bilen, foregår det med op til 7,4 kW fra op til tre faser, og det betyder, at en opladning kun tager 2,5 timer. Der er derfor udsigt til, at man kan køre en stor del af sin daglige kørsel på el alene.

Bagsædet i en BMW X1
Bagsædepladsen er ikke overvældende, men det går an. En rar ting er, at bagsædets ryglæn kan justeres i vinklen, ligesom vi sætter pris på både midterarmlæn og friskluftdyser.

Meget velfungerende assistentsystemer

Bag rattet møder man den nyeste generation af BMW’s førerpladser, hvor en bred, buet skærm byder på alle de informationer, man har behov for under kørslen. Man kan endda selv vælge blandt flere layouts, og det gør det rart at køre i bilen.

Vi blev især meget glade for bilens adaptive fartpilot og den tilhørende vognbaneassistent. De virker efter vores opfattelse, som alle biler burde virke.

De holder fint afstand til forankørende uden at bremse pludseligt op for ingenting, som man ind i mellem møder hos andre producenter, og vognbaneassistenten fastholder bilen flot midt i vognbanen. Og er der f.eks. et hul i vejen, man vil styre uden om, så tillader assistenten, at man selv kortvarigt korrigerer kursen, uden at alt bipper, eller assistenten slår fra.

Derudover har bilen et meget flot headup-display, der i forruden viser hastighed og navigationsinstrukser på en overbevisende måde.

Bagagerum i en BMW X1 med blå kuffert
Bagagerummet rummer 490 liter og er flot beklædt. Et lille rum under gulvet giver plads til ladekabler. Et elektrisk anhængertræk kan tilkøbes for 14.257 kr., og det må trække op til 1.800 kg.

Er BMW X1 PHEV et godt køb?

Man kan få BMW X1 i billigere plugin-varianter, men ser man på priser og udstyr, så er det faktisk denne M Plus-udgave, der byder på mest for pengene. Det skyldes ikke mindst at netop køreassistenten og headup-displayet foruden soltag, større fælge og andet nyttigt udstyr, her er standard.

Set i det lys er besparelsen på 40.000-50.000 kroner ved enten at gå ned i motorydelse eller udstyrsniveau ikke værd at tage med. Vil man køre BMW, så er det her, man får den ægte oplevelse.

Bedste alternativ til denne testede plugin-hybrid er derfor den rene eludgave i form af BMW iX1, der fuldt udrustet er små 50.000 kroner billigere.

 

Overvejer du en plugin-hybrid?

FDM har lavet et tema om hverdagen med plugin-hybrid.

Læs temaet her