BMW X1 PHEV – Mere komfort end sport
Motors vurdering
BMW X1
- Komfort
- Hjælpeassistenter
- Headup-display
- Rå motorlyd
- Ikke eljusterbare sæder
- Ikke tre års garanti
Fabriksdata
-
Motor1.5 liter – 3 cyl. + 1 elmotor. Firehjulstræk
-
CO2 udledning19 g/km
-
Effekt326 hk
-
Moment477 Nm
-
Topfart205 km/t.
-
Acc. (0-100)5,6 sek.
-
Køreklar vægt1.935 kg
-
Maks. påhængsvægt1.800 kg
-
Bagagerum490 liter
-
Akselafstand269 cm
-
Officiel rækkevidde83 km
-
Garanti (bil/lak/rust)2 / 2 / 12
-
MålL:450 cm B:185 cm H:164 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 5,85 kr./km
- Målt rækkevidde 65 km
Hos BMW er strategien at overlade valget af motorteknologi til køberne. Det betyder, at mange af mærkets nyeste bilmodeller tilbydes med valg mellem traditionelle forbrændingsmotorer, ren eldrift eller som her med en kombination af begge dele, plugin-hybrider.
Med plugin-teknik er bilen både udstyret med en benzinmotor, en elmotor og et batteri, der kan lades op fra elnettet. Ideen er, at man enten kan vælge at køre udelukkende på el, når det passer ind i programmet, eller man kan lade bilen selv vurdere, hvornår det bedst kan svare sig at køre på el, og hvornår det bedst kan svare sig at køre på benzin.
Med BMW X1 kan man virkelig få fordel af alle scenarierne, for elmotoren yder alene op til 177 hk, og det betyder, at man ikke savner kræfter, selvom man kører på el alene. Benzinmotoren yder i sig selv 150 hk, og når begge motorer arbejder sammen, råder man over i alt 326 hk, hvilket gør X1 til noget af en hurtig bil.
Komforten er i fokus i BMW X1
Det er nu ikke, fordi det er køredynamikken, der tegner bilens identitet. For man falder hurtigt til ro i de gode sæder, hvor man nyder en komfortabel affjedring og et generelt højt komfortniveau. Og når man engang i mellem træder til på speederen, irriteres man faktisk over den trecylindrede benzinmotors ret rå motorlyd. Det betyder, at man så ofte som muligt vælger at lade elmotoren styre slagets gang.
Fabrikken stiller 83 km ren eldriftt i udsigt, men da vi målte bilens rækkevidde ved blandet kørsel, nåede vi kun 65 km ved 15 grader. Det er nu heller ikke helt tosset, og faktisk en del mere, end det vi ser hos mange af konkurrenterne.
Når der igen skal strøm på bilen, foregår det med op til 7,4 kW fra op til tre faser, og det betyder, at en opladning kun tager 2,5 timer. Der er derfor udsigt til, at man kan køre en stor del af sin daglige kørsel på el alene.
Meget velfungerende assistentsystemer
Bag rattet møder man den nyeste generation af BMW’s førerpladser, hvor en bred, buet skærm byder på alle de informationer, man har behov for under kørslen. Man kan endda selv vælge blandt flere layouts, og det gør det rart at køre i bilen.
Vi blev især meget glade for bilens adaptive fartpilot og den tilhørende vognbaneassistent. De virker efter vores opfattelse, som alle biler burde virke.
De holder fint afstand til forankørende uden at bremse pludseligt op for ingenting, som man ind i mellem møder hos andre producenter, og vognbaneassistenten fastholder bilen flot midt i vognbanen. Og er der f.eks. et hul i vejen, man vil styre uden om, så tillader assistenten, at man selv kortvarigt korrigerer kursen, uden at alt bipper, eller assistenten slår fra.
Derudover har bilen et meget flot headup-display, der i forruden viser hastighed og navigationsinstrukser på en overbevisende måde.
Er BMW X1 PHEV et godt køb?
Man kan få BMW X1 i billigere plugin-varianter, men ser man på priser og udstyr, så er det faktisk denne M Plus-udgave, der byder på mest for pengene. Det skyldes ikke mindst at netop køreassistenten og headup-displayet foruden soltag, større fælge og andet nyttigt udstyr, her er standard.
Set i det lys er besparelsen på 40.000-50.000 kroner ved enten at gå ned i motorydelse eller udstyrsniveau ikke værd at tage med. Vil man køre BMW, så er det her, man får den ægte oplevelse.
Bedste alternativ til denne testede plugin-hybrid er derfor den rene eludgave i form af BMW iX1, der fuldt udrustet er små 50.000 kroner billigere.