Motor mener:
Kia EV3 læner sig på mange måder op ad flagskibet, EV9, men er på en vellykket måde gjort så tilpas simpel, at prisen lander der, hvor interessen er enorm.
SEOUL Det er en rigtig danskerbil, som Kia har sat på hjul. EV3 er en elbil med SUV-former i en klasse, som kan sammenlignes med f.eks. VW ID.3 eller Volvo EX30. Og med en startpris på 270.000 kr. lander den lige der, hvor interessen for elbiler blandt danske bilkøbere er enorm.
Kia EV3 fås med enten et standardbatteri på ca. 60 kWh eller et noget større på ca. 80 kWh, der naturligvis giver en længere rækkevidde. Merprisen for det store batteri bliver 25.000 kr. Det lille batteri leverer en rækkevidde på 436 km, mens udgaven med det store batteri kan køre 605 km på en opladning ifølge WLTP.
Opladningen foregår med henholdsvis moderate 101 og 128 kW, hvilket i begge udgaver giver en ladetid fra 10 til 80 procent på ca. en halv time. Der er tale om et klassisk 400 volt-batteri af litium-ion-typen, og det er her, vi finder en af forklaringerne på, at Kia EV3 trods alt ikke er dyrere, end tilfældet er.
Video: Se nærmere på den nye Kia EV3
Inspiration fra de store Kia-modeller
Vi har allerede haft lejlighed til at køre den første test-tur i Kia EV3 i form af topudgaven GT-Line, der formentlig vil komme til at koste omkring 350.000 kr. Det er en ganske veludstyret version, der også ventes at blive en af de mest populære.
Uanset valg af udstyrsniveau og batteristørrelse har bilen samme type elmotor med 204 hk, og den trækker på forhjulene. Det giver en udmærket acceleration, uden at det er her, Kia EV3 skiller sig ud fra konkurrenterne.
Det gør den derimod, når det handler om indretningen omkring førerpladsen. Her er der et stort panel med i alt tre skærme, der leverer tydelige informationer om kørslen, lige der hvor man har behov for det, ligesom et smart bord kan trækkes frem mellem forsæderne.
Topudgaverne har desuden headup-display. Alle disse dele er stort set identisk med det, vi tidligere har set i den store topmodel, Kia EV9.
Hvordan kører Kia EV3?
Køreindtrykket tegner et billede af en ganske komfortabel bil, hvor der er tænkt på hele familien. Affjedringen opleves således blød og eftergivende, og støjniveauet føles lavt.
Man sidder også overraskende godt i bilen takket være den ret høje siddeposition, der også giver et fint overblik over trafikken. I GT-Line er der endda eljusterbare sæder med indbygget varme og køling.
Alle udgaver har friskluftdyser til bagsædet, hvor pladsen er tilpas for også voksne. I de europæiske udgaver kan sæderne dog ikke justeres i ryglænet, men når de foldes forover, bliver gulvet plant takket være en justerbar bund i bagagerummet.
Bagagerummet er på 460 liter, og det suppleres af en frunk under forklappen. Vil man have mere gods med, er det godt at vide, at bilen kan udstyres med en trækkrog. Versionen med det lille batteri må trække op til 300 kg, mens udgaven med det store batteri klarer op til 1.000 kg på krogen.
Alle udgaver har adaptiv fartpilot og vognbaneassistent, der styres let fra rattet, mens øvrigt udstyr følger de i alt fire udstyrsniveauer, som bilen kan leveres i.
Enkelte minusser trækker ned
Udefra ligner EV3 en formindsket udgave af den store EV9, og det betyder moderne linjer med et ret så kantet og futuristisk design. Forlygterne er opdelt i små dioder, og de er af matrix-typen i GT-Line. Bagtil giver baglygterne bilen et umiskendeligt udseende med både vandrette og lodrette elementer.
Designet har dog også sine ulemper, og f.eks. blev vi aldrig rigtig gode venner med de særlige dørgreb, der vipper ud ved fordørene, og som er skjult oppe ved vinduet ved bagdørene.
Det er efter vores opfattelse en misforståelse, at elbiler skal være så meget sværere at komme ind i end en benzinbil. Det er naturligvis ikke et problem, hvis man går hen mod en låst bil med nøglerne i lommen, men i hverdagen er det alligevel ofte generende.
Et andet minus er gearvælgeren, der er placeret bag rattet. Den er placeret så lavt, at knæet let rammer mod den, og det føles ikke rart.
På plussiden tæller i særdeleshed det faktum, at bilen er letkørt. Men også bilens mange moderne features som f.eks. et 230 volt-stik i bilen, muligheden for at trække strøm ud af bilens batteri samt et soltag, der kan åbnes.
Derudover trækker Kias syvårige garanti også op i den samlede vurdering, der dermed peger i retning af en ganske vellykket elbil med et forfriskende nyt udseende. Kia EV3 er i Danmark til november.
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.