Motor mener
Mazda CX-80 er en vældig lækker storfamiliebil med høj komfort, meget udstyr og en ukompliceret betjening. Rækkevidden på strøm er for kort, og prisen er lidt pebret. Ærgerligt, at den ikke er en ren elbil.
MÜNCHEN Dette er en sjælden type bil. Men for dem med behov for masser af plads, ønske om høj komfort og med omkring 600.000 kr. til en ny familiebil er den nye Mazda CX-80 et rigtig spændende valg.
Vi glemte at tilføje: Den er for dem, som ikke kan eller vil vælge elbil endnu. CX-80 sælges i Danmark kun som plugin-hybrid, men findes på andre markeder også som sekscylindret dieselbil med en nydelig brændstoføkonomi.
Om CX-80 skal kaldes en SUV, crossover eller MPV er lidt af en smagssag, men bilen er i hvert fald en forlænget udgave af Mazda CX-60.
Platform, al teknik og førerplads er identiske, men CX-80 er forlænget 25 cm både i totallængde og akselafstand. Det giver plads til en tredje sæderække, der er standard.
Gammeldags på den gode måde
Andre forskelle på de to Mazda-modeller er, at CX-80 har tagræling, klimaanlæg til anden sæderække og luftdyser til tredje række. Desuden har sæderne i anden række ventilation i nogle udstyrsniveauer.
CX-80 er en klassisk bil, måske ligefrem gammeldags. Den udstrakte brug af krom udvendig virker altmodisch, men ellers er det klassiske tilsnit positivt ment.
Det gælder bl.a. bilens gedigne dørgreb, de mange knapper til klimaanlæg, sædevarme, køremodus, spejle og sideruder. Også fartalarmen har sin egen fysiske knap og kan let slås fra. Solbrilleholder, fire loftgreb og solgardiner kan der også sættes kryds ud for.
Træ og læder i kabinen
På klassisk Mazda-vis er der en stor dreje-tryk-knap til at betjene skærmen under kørslen. En del funktioner kan styres med stemmekommandoer via Amazons Alexa-assistent, men „hun“ forstår og taler ikke dansk. Menuerne er dog på dansk.
Kabinen er også usædvanlig med dagens standard. Det, der ligner læder, er (nappa-)læder, det, der ser ud som træ, er sørme træ, og plast-overfladerne er bløde og flotte som ellers kun i premiumbiler. På instrumentbordet og dørsider er der flettet stof-dekoration. Al denne pynt gælder topmodellen Takumi.
De to store skærme suppleres af et fint headup-display. Bilen fås med panoramatag, og modsat på de fleste elbiler kan den forreste del i Mazda’en åbnes.
Hvor god plads er der i Mazda CX-80?
På anden række sidder man yderst komfortabelt i de to enkeltstole, men også i versionen med bænkesæder er der god komfort og plads i den brede bil. Bagsædet kan længdejusteres 12 cm, og i hvert fald indtil midterstillingen har voksne god knæplads.
I samme indstilling er pladsen på tredje række ikke så ringe. Mazda siger, at de to bagerste pladser er for personer op til 1,70 meter, men også med 1,84 meter kan det gå an på kortere ture. Det er mest loftshøjden, det kniber med, mens knæpladsen er acceptabel. Sidedørene er store, så det går rimeligt med at kravle derom.
Bagagerummet er brugbart med tredje sæderække i brug. Det er officielt på 258 liter, og med en dybde på 46 cm kan der nok være fire kabinekufferter eller seks store sportstasker. Under gulvet er der plads til ladekablet og bagagedækkenet.
Med tredje række lagt ned vokser bagagerummet til hele 687 liter og er 118 cm dybt. Med også anden række nedfældet får man et lastrum på to meters længde og med nogenlunde plant gulv.
I bagagerummet finder man to 230-volt stik, hvorfra man tilsammen kan trække 1.500 watt. Det er sjældent, når der ikke er tale om en elbil.
CX-80 må trække en særdeles tung trailer, hvilket for nogen kan være en afgørende faktor. 2.500 kg er trækevnen. Dertil må der være 100 kg på taget.
Kort rækkevidde i Mazda CX-80
Elmotoren og benzinmotoren – en 2,5 liters – giver tilsammen 327 hk, og umiddelbart bedømt arbejder de og gearkassen bedre sammen, end vi husker det fra CX-60. Helt raffineret bliver det ikke, men det opleves o.k. i Sport-indstilling.
Med elmotorens 175 hk kan bilen køre op til 140 km/t. Mekanisk firehjulstræk er standard.
Rækkevidden på strøm er ærgerligt nok ikke på niveau med de fleste andre, nye opladnings-hybrider trods et ganske stort batteri på 18 kWh. 61 km rækker strømmen officielt til, hvis benzinmotoren slet ikke bruges. I praksis skal man nok være glad for at nå 50.
Opladningen går desværre ikke hurtigt. En del andre opladningshybrider kan hjemmelade med tre faser/11 kW eller sågar 50 kW ude. I Mazda’en må man nøjes med to faser/7,4 kW, og det giver en ladetid på ca. 2,5 timer.
Når strømmen er brugt, bliver CX-80 til en almindelig hybrid, hvor den officielle benzinøkonomi er 12,4 km pr. liter. Det er der ikke noget at sige til for en stor, syvpersoners med mange hestekræfter og firehjulstræk.
Hvad koster Mazda CX-80?
Men kæden hopper af her. CX-80 lægger op til mange daglige og årlige kilometer, så plugin-hybriden kommer med realistiske 50 km el-kørsel typisk til at køre rigtig meget på benzin – hvor benzinøkonomien nok havner omkring 10-12 km pr. liter. CO2-mæssigt havde dieselen været et bedre valg for de fleste.
Tanken er øget fra 50 liter i CX-60 til 70 liter i CX-80, og det giver en samlet rækkevidde på 930 km med el og benzin – ifølge normen.
Versioner med seks og syv sæder har samme pris, men en særlig sekssæders med midterkonsol koster godt 6.000 kr. ekstra.
562.000 kr. koster billigste udgave i 2024, som noget påfaldende ikke har adaptiv fartpilot som standard. Topmodellen står til 615.000 kr., og det prisspænd er det samme som den syvsæders Hyundai Santa Fe, men er meget i forhold til mellemstore elbiler.
Kan man abstrahere fra de afgiftsfrie elbiler, er det en meget fornuftig pris i forhold til størrelse, komfort, motorydelse, firehjulstræk, kabinekvalitet og standardudstyr.
Plugin-hybrider rammes af højere afgifter fra nytår, men Mazda fastholder den nuværende pris for biler, der bestilles i år, men først kan leveres i 2025. Lanceringen sker 21. oktober.
Vild med biler? Hold dig up to date med FDM
Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks