Toyota Hilux – Lysegrøn arbejdsbil

Toyota Hilux har nu fået en mild form for hybridteknik, og dermed har verdens mest solgte pickup taget fat på den grønne omstilling. En egentlig elektrisk Hilux må vi dog vente endnu nogle år på.

Toyota Hilux kører ud i vand
Forpremiere

Motor mener: 

Man kan ikke beskylde Toyota for at være first mover, når det handler om at gøre sine bilmodeller eldrevne. Men retningen er givet, og med denne Hilux tager Toyota sit første skridt mod den fuld-elektriske pickup.

KAYSERI Med i alt 27 mio. producerede Hilux er den alsidige ladbil blevet et ikon for Toyota over hele verden. Det er blevet til otte generationer, siden første model så dagens lys i 1968, men det er først nu, at der er kommet gang i den grønne omstilling.

Det sker, efter at den japanske bilproducent nu tilbyder Hilux med en 2.8-liters dieselmotor med en mildhybrid-teknik, hvor en elmotor hjælper med fremdriften. Teknikken består af en bæltedrevet motor/generator, der arbejder med 48 volt, og som sender strøm til et litium-batteri, hver gang man slipper speederen.

Når man skal sætte i gang igen, løber strømmen den modsatte vej til elmotoren, der dermed kan hjælpe dieselmotoren med fremdriften. Det hele resulterer i et syv procent lavere brændstofforbrug, men da elmotoren er ret kraftig, betyder det også, at man mærker en lidt mere smidig igangsætning.

Kabinen i en Toyota Hilux
En stor skærm i midten giver en vis lighed med personbilerne fra Toyota. Apple CarPlay og Android Auto er nogle af funktionerne, ligesom et 360-graderskamera viser billeder fra alle vinkler.

Fås i sports- og offroadudgave

Den opdaterede udgave af Hilux kan fortsat køre gennem 70 centimeter dybt vand, køre i vildt terræn, køre med op til 1.000 kg på ladet og trække 3,5 tons på krogen. Det er præcis disse egenskaber, der gør bilen så eftertragtet blandt både håndværkere, entreprenører, landmænd og private eventyrere.

I den nye udgave er Hilux altid forsynet med firehjulstræk og automatgear. Udgaven med mildhybrid-teknik har et avanceret system, hvor man via en drejeknap kan indstille bilens fremdrift, så den passer til det underlag, man kører på.

Nyt er også, at Hilux kommer i en mere sportslig version, der hedder GR Sport II, og som udgør toppen af modelprogrammet. Det er en version, hvor undervognen er strammet gevaldigt op, så den mest er egnet til kørsel på asfaltvej. Den føltes ret hård, da vi prøvede den, og vi peger derfor på udgaven med mild-hybrid teknik som den helt klart mest komfortable udgave.

Baghjulet på en Toyota Hilux, der holder i vildt terræn
Der er fortsat bladfjedre på bagakslen. Ifølge Toyota er det netop bladfjedrene, der gør det muligt at have en lasteevne på 1.000 kg, ligesom bilen må trække 3,5 tons. Som det ses, er bladfjedrene ikke i vejen i terrænet.

Vilde offroad egenskaber

Vi tog den nye Hilux med på en tur ud i et ret krævende terræn. Her demonstrerede bilen, at den netop er bygget til at blive brugt hårdt. Mest imponerende er næsten, at den ikke udsender så meget som en enkelt knirkelyd, selvom bilen kører over ujævnheder og store forhindringer i en uendelighed.

Motoren trækker flot fra lave omdrejningstal, og i det hele taget er det ret let at køre bilen gennem forskellige former for terræn, idet styretøj, automatgear, speeder og motor hele tiden arbejder flot sammen.

I de nye udgaver er der nu også en skærm i midten, der er koblet til et 360-graderskamera, der viser omgivelserne, hvilket er ekstra nyttigt, når man kører i barskt terræn.

Skærm i en Toyota Hilux
En stor skærm i midten giver en vis lighed med personbilerne fra Toyota. Apple CarPlay og Android Auto er nogle af funktionerne, ligesom et 360-graderskamera viser billeder fra alle vinkler.

Hvad koster Toyota Hilux?

I Danmark kan biler som denne Hilux både købes af firmaer og private. Mens firmaer almindeligvis slipper for momsen, når bilen indregistreres på gule plader, skal private have bilen indregistreret på papegøjeplader, og så skal der både betales moms og den særlige benyttelsesafgift.

Benyttelsesafgiften er på 18.560 kr. om året og opkræves sammen ejerafgiften, og det samlede beløb lander dermed på 30.660 kr. om året. Man skal derfor være ganske forelsket i en bil som denne, før det giver mening for private at købe den på papegøjeplader.

Vil man i stedet købe Hilux på hvide nummerplader og dermed beholde bagsædet i bilen, lander prisen på ca. 1,3 mio. kr.

Uanset farven på nummerpladen kan man forlænge garantien i op til 10 år og 185.000 km, hvis man følger serviceplanen hos Toyota. Fabrikken har allerede vist de første prototyper for en helt elektrisk Hilux, men den er først helt færdig om nogle år.

Vild med biler? Hold dig up to date med FDM

Få gode tilbud fra FDM og de seneste bilnyheder direkte i din mailboks

Få FDMs nyhedsbreve

Toyota Hilux set fra siden

Toyota Hilux

10,0 km/l
Benzin
419.900 kr.
  • Motor
  • Robusthed
  • Må trække 3,5 tons
  • Instrumenthus
  • Forbrug
  • Ikke fem års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.8-liters 4-cyl. turbodiesel – Firehjulstræk
  • CO2 udledning
    264 g/km
  • Effekt
    204 hk
  • Moment
    500 Nm
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    10,7 sek.
  • Køreklar vægt
    2.165 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.500 kg
  • Akselafstand
    309 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks.100.000 km
  • Mål
    L:533 cm B:186 cm H:187 cm
Luk