En Toyota Land Cruiser set skråt forfra kører på landevej med hegn og buske i baggrunden
Biltest

Toyota Land Cruiser – Overlegen i terrænet, men ikke på vejen

Den nye Toyota Land Cruiser er baseret på over 70 års udvikling og kan i dag levere køreegenskaber i terræn og på vej, der overstiger alt, hvad vi tidligere har set. Men dagens miljøkrav er for barske for offroaderen, og derfor er den årlige CO2-kvote allerede brugt op.
En Toyota Land Cruiser set skråt bagfra kører på landevej

Motors vurdering

Toyota Land Cruiser

9,4 km/l
Diesel
1.500.000 kr.
  • Firehjulstræk
  • Førerplads
  • Påhængsvægt
  • Motorstøj
  • Klimaanlæg
  • Ikke fem års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2.8-liters turbodiesel – firehjulstræk
  • CO2 udledning
    278 g/km
  • Effekt
    205 hk
  • Moment
    500 Nm
  • Topfart
    175 km/t.
  • Acc. (0-100)
    12,0 sek.
  • Køreklar vægt
    2.550 kg
  • Maks. påhængsvægt
    3.500 kg
  • Bagagerum
    742 liter
  • Akselafstand
    285 cm
  • Garanti (bil/lak/rust)
    3 / 3 / 12
    Bilgaranti: Maks. 100.000 km
  • Mål
    L:493 cm B:198 cm H:194 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 15,75 kr./km
Luk

Den klassiske Land Cruiser er nu kommet i en moderniseret udgave med en 2.8-liters dieselmotor og et vildt avanceret firehjulstræk. Formen er på den ene side moderne og på den anden side en tydelig hyldest til de tidligere generationer af det efterhånden legendariske køretøj.

Historien fortæller, at da det japanske militær efter Anden verdenskrig skulle bruge et nyt køretøj til hæren, spurgte man Toyota, Nissan og Mitsubishi, om de kunne skabe en japansk „jeep“. Det blev til tre forslag, der hver især lagde grunden til det, vi nu kender som henholdsvis, Toyota Land Cruiser, Nissan Patrol og Mitsubishi Pajero.

Det blev i øvrigt Mitsubishi, der løb med kontrakten til militæret for en direkte kopi af den amerikanske Jeep. I dag er det uden tvivl Toyota Land Cruiser, der er blevet det største ikon for denne type japanske køretøjer, og nu er en helt ny generation af bilen netop kommet til Danmark.

Førerpladsen i en Toyota Land Cruiser
Førerpladsen er på en gang rå og moderne. Den store skærm i midten rummer trådløs Apple CarPlay, Mens den solide gearstang kan betjenes med arbejdshandsker, som man forventer det i en Land Cruiser.

Enorm trækkraft i terrænet

Trods Toyotas store fokus på el- og hybridbiler er Land Cruiser en traditionel dieseldrevet bil uden nogen form for elektriske hjælpemotorer. Bilen er dermed i sin grundform modstykket til de elbiler, der netop nu fylder mest i den danske salgsstatistik.

Men for dem, der har behov for at kunne køre gennem alle former for terræn, trække 3,5 tons på krogen eller for at skille sig ud fra mængderne, er Land Cruiser uden tvivl svaret. Den firecylindrede dieselmotor yder hele 500 Newtonmeter, og sammen med en ottetrins automatgearkasse og muligheden for at skifte til et lav-gear, er den samlede trækkraft nærmest enorm.

Motoren leverer endda sit moment ved meget lave omdrejningstal, og det betyder, at bilen populært sagt kan tygge sig gennem alle former for terræn, så længe dækkene kan få fat i underlaget. Er man ikke en ørn til at køre offroad, er der hjælp at hente i form af en række elektroniske styresystemer, der kan hjælpe med at fastholde en konstant fart både op og ned ad bakker og skrænter og gennem vandhuller.

Det betyder, at man blot kan sætte bilen til at køre med f.eks. 3 km/t, og så styrer den selv speeder og bremse, og fordeler trækkraften, så bilen fortsætter hele turen uden ryk, stop eller risiko for at sidde fast. Det er imponerende!

Skærm i kabinen i en Toyota Land Cruiser
Klimaanlægget er enkelt at betjene via de mange knapper. Men vi var ikke imponeret over anlæggets funktion, da det både gav støj og ujævn luftfordeling. Det kan gøres bedre!

Hvordan kører Toyota Land Cruiser?

Derimod skuffer bilen en smule, hvis man er ude efter lækker kørekomfort på de asfalterede veje. Motoren støjer en del, når bilen når motorvejshastighed. Her savner man kort og godt en motor med flere cylindre og et deraf følgende lavere omdrejningstal.

Men det er ikke kun motoren, der trækker ned i køreoplevelsen. Da vi kørte den nye Land Cruiser, blev vi mere og mere irriteret på klimaanlægget, der hverken virker avanceret eller støjsvagt. Både ventilatoren og luftens passage gennem luftdyserne gav en irriterende lyd fra sig, og her kunne man godt have ønsket sig, at fabrikken havde overtaget flere komponenter fra de mere luksuriøse biler, som Toyota også producerer.

Men o.k., man føler sig alligevel i en anden liga end de fleste andre trafikanter, når man kommer kørende, og det er trods alt en sjov fornemmelse, der efterlader en med oplevelsen af, at en Toyota Land Cruiser trods alt er noget særligt.

Knapper til terrænkørsel i en Toyota Land Cruiser
Bag gearstangen er der knapper til aktivering og betjening af firehjulstrækket. Der er mulighed for at spærre både center- og bagdifferentiale, ligesom krængningsstabilisatoren på baghjulene kan frigøres. Derudover er der naturligvis reduktionsgear.

Ingen luksusoplevelse trods den høje pris

Ved førersædet sidder man godt, og man nyder den lette betjening af bilen, når man bare kører almindeligt på landevejen. De store skærme foran føreren giver gode oplysninger om kørslen, og man mærker, at Land Cruiser nu er blevet moderne med f.eks. trådløs Apple CarPlay og Android Auto.

Lydanlægget er også ret godt, og der er fine fralægningspladser rundt om føreren. Den samme oplevelse har man ikke helt ved række to, hvor bagsædepladsen mere ligner noget fra en bus end fra en limousine. Der er tre pladser, og man sidder o.k., men ikke så herskabeligt, som prisen måske kunne stille en i udsigt.

Man skal derfor være mere til gummistøvler og rå muskler end til lækre finesser, før der er et rigtig match mellem bil, fører og passagerer.

Både de omtalte støvler og meget andet kan man heldigvis uden problemer få plads til bagagerummet, hvor der er 742 liter til rådighed. Det er simpelthen enormt, idet bilen oprindeligt er forberedt til en tredje sæderække, men den kommer ikke i de danske udgaver.

Adgangen til bagagerummet sker enten gennem en elektrisk betjent bagklap eller via bagruden, der kan åbnes separat. Det er smart og øger brugsværdien betydeligt.

Bagsædet i en Toyota Land Cruiser er ikke særlig luksuriøst
Bagsædet er ikke vildt imponerende i sin form og minder mere om det, man finder i en traditionel bil, og ikke som her i en bil til 1,5 mio. kroner. Bagsæderyggen kan justeres, og der er friskluftdyser mellem forsæderne.

Alt andet end klimavenlig

Den nye Toyota Land Cruiser blev i første omgang lanceret i en særlig First Edition-udgave, som kendes på at have runde forlygter i stedet for de efterfølgende udgavers rektangulære forlygter. Den første udgave er allerede udsolgt, og der er ikke lige her og nu nye eksemplarer på vej.

Det skyldes blandt andet, at bilen har et CO2-udslip på 278 gram pr. km, hvilket er tre gange så meget som en Toyota Yaris. Land Cruiser er dermed en bil, der direkte modarbejder planen om at få det samlede CO2-udslip reduceret.

Alene af den grund må Toyota kun sælge få styk i Europa, og lige nu er kvoten for i år allerede brugt op. Så vil man have en af slagsen, må man vente på, at næste kvote frigives.

Bagagerum med blå kuffert i en Toyota Land Cruiser
Bagagerummet er enormt og rummer op til 742 liter. Til højre er der et 230-voltstrømudtag, og bagsædet kan vippe frem, så man kan komme til bagagerummet fra sidedøren. Men der er kun to sæderækker.

Hvad koster Toyota Land Cruiser?

Hvad pris og udstyr bliver, når den igen er tilbage på det danske marked, må man vente at se. Men regn med mindst 1,5 mio. kroner.

Det kaster en km-pris af sig på mægtige 15,75 kr., og det er i sig selv et så voldsomt beløb, at vi har reduceret vores samlede karakter til blot tre stjerner, selvom den på mange områder imponerer stort. Men har man pengene og viljen, er der ikke mange konkurrenter til bilen og i hvert fald ikke nogen, der er markant billigere.

Land Cruiser sælges i lighed med alle andre Toyotaer med en fabriksgaranti på tre år eller 100.000 km. Dermed lever bilen ikke op til FDMs mindstekrav til garantier på nye biler, som er på fem år eller 150.000 km. Men heldigvis kan man selv forlænge garantien, hvis man følger serviceplanen hos et Toyota-værksted. Det kan man blive ved med indtil bilen er blevet 10 år gammel, eller indtil bilen har kørt 185.000 km.

Det er en unik garantimodel, man nok gør klogt i at holde sig til, al den stund at den nye Toyota Land Cruiser også er den mest avancerede til dato.

Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler

Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.

Læs test af elbiler her