Toyota Aygo X – Sjov og moderne mikrobil
Motors vurdering
Toyota Aygo X
- Sikkerhedsudstyr
- Komfortudstyr
- Førerplads
- Bagsædeplads
- Motorstøj
- Må ikke trække trailer
Fabriksdata
-
Motor1,0 liter – 3 cyl.
-
CO2 udledning110 g/km
-
Effekt72 hk
-
Moment93 Nm
-
Topfart158 km/t.
-
Acc. (0-100)15,6 sek.
-
Køreklar vægt1.360 kg
-
Maks. påhængsvægt0 kg
-
Bagagerum231 liter
-
Akselafstand243 cm
-
Garanti (bil/lak/rust)3 / 3 / 12Bilgaranti: Maks. 100.000 km
-
MålL:370 cm B:174 cm H:151 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 2,20 kr./km
Det er smart, at man nu kan få en lille bil med masser af plads ved forsæderne og med komfort- og sikkerhedsudstyr, som var det en langt større og dyrere bil. Toyota har med den nye Aygo X (udtales „cross“) skabt en ny biltype, som vi ikke rigtig har set før.
I forhold til den gamle og populære Aygo er den nye vokset på alle ledder, og det har skabt god plads fortil. Men mest bemærkelsesværdigt er siddepositionen, hvor man nu sidder seks cm højere end i den gamle Aygo. Det giver en let ind- og udstigning, ligesom man har et godt overblik over trafikken. Alene de forhold betyder, at man har et godt indtryk af bilen, allerede før man har kørt så meget som en meter.
De større udvendige mål har i øvrigt også kastet et større bagagerum af sig, og det er nu på 231 liter, hvilket er næsten 100 liter mere end før. Dermed er Aygo X blevet en bil, der langt bedre kan bruges i hverdagen.
Video: Kig nærmere på Toyota Aygo X
Hvad koster Toyota Aygo X?
De store ændringer i bilens opbygning er noget, der direkte kan aflæses på prisen. Billigste udgave koster nu 125.000 kr., men da den f.eks. ikke har radio eller meget af det udstyr, der gør Aygo X til en sjov bil, så er det snarere næste trin, Active, til 140.000 kr., som man skal se som startprisen. Men så får man også en meget flot og veludstyret bil med indbygget sikkerhed, der imponerer.
Det er den, vi peger på som bedste køb, men skal det alligevel være vildere, kan man gå flere veje. For Aygo X fås i tidens ånd i udgaver, der afspejler kundernes personlige behov, og det udtrykkes i udstyrsniveauerne, der hedder noget så særligt som Active, Pulse, Envy og Limited. Alle udgaver fås endda med et elektrisk stoftag i hele tagets længde til 12.000 kr., og så hedder den Air som et ekstra fornavn.
Man kan også få bilen med et nyudviklet e-CVT-automatgear, der koster 20.000 kr. ekstra, og vælger man topudgaven Limited med det hele, lander prisen helt oppe over 210.000 kr.
Om man vælger den ene eller den anden udgave, er mest et spørgsmål om, hvor meget komfortudstyr der skal være i bilen, og om, hvordan farver på lak, tag og indtræk skal kombineres.
Hvor sikker er Toyota Aygo X?
For heldigvis har Toyota valgt en strategi, hvor alle udgaver har et meget flot sikkerhedsniveau, der bl.a. omfatter en adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, samt en vognbaneassistent, der fastholder bilen i vognbanen.
Det har vi naturligvis testet, og det virker ganske overbevisende. Fartpiloten slår ganske vist fra, når hastigheden kommer ned under 30 km/t., men på lande- og motorvej er den velfungerende. Det samme kan man sige om vognbaneassistenten. Den styres fra en knap på rattet, hvor man let kan slå den til og fra, så den enten kun griber ind, hvis man er ved at køre ud over kantlinjerne, eller så den hele tiden fastholder bilen midt i vognbanen.
Aygo X kører i øvrigt flot ligeud og styrer fint gennem sving og kurver.
I denne testede Active-udgave får man desuden LED-forlygter, der selv blænder op og ned. De virker overraskende godt og bringer mikrobilen ind i en langt dyrere klasse, hvad dette angår. Vi har også testet den indbyggede nødbremse på FDM Sjællandsringen. Og her kunne vi ved selvsyn konstatere, at bilen både advarer om forhindringer på vejen og selv bremser for dem, hvis man ikke gør noget.
Det fungerede på en meget overbevisende måde helt op til 50 km/t., som er den maksimale hastighed, vi tester nødbremsen ved. Bilen er desværre endnu ikke sikkerhedstestet af Euro NCAP, men grundlaget for en forsvarlig karakter er bestemt til stede.
Hvordan kører Toyota Aygo X?
Toyota Aygo X fås kun med én motortype, og det er en trecylindret 1.0-liters benzinmotor med 72 hk. Der er ikke nogen form for elektrificering, og på det område er Aygo X allerede en gammeldags bil. Den lille motor kan sagtens løse opgaven med at få bilen sikkert gennem enhver køretur, men den leverer sin ydelse med en tydelig motorlyd, der ikke ligefrem pynter.
Ved bykørsel er den fin, og ved stabiliseret landevejsfart har man egentlig heller ingen gener fra motoren. Men når der skal accelereres kraftigt, eller når man kører på motorvej, så er støjen i overkanten af det acceptable. Det er synd, for det trækker ned i helhedsindtrykket.
Et sjette gear kunne nok have afhjulpet motorvejsstøjen, mens accelerationsstøjen burde være dæmpet bort på traditionel vis. Vi har også prøvet udgaven med automatgear, og den udgave er på mange måder mere afslappende at køre med, men det hjælper desværre ikke på motorstøjen.
Til gengæld får man i alle tilfælde en benzinøkonomisk bil, og det er et stort plus. Fabrikken stiller lidt over 20 km/l i udsigt, og det kunne vi stort set opnå. Ejerafgiften er dermed lav, og den samlede økonomi lander på blot 2,20 kr. pr. km, eller hvad der svarer til 44.000 kr. pr. år. Det er billigt!
Man sidder godt i Toyota Aygo X
Bag rattet har man fornemmelsen af at sidde i en langt større bil. Og selvom instrumentbordet er i hård plastik, så har man et indtryk af en bil, der er rar at omgås. Instrumenthuset er udformet med et speedometer rundt om et display, der kan vise oplysninger om kørslen, men som også fungerer som et digitalt speedometer.
I midten af instrumentbordet er en 8"-skærm, og herfra kan man styre radio og ikke mindst mobiltelefonens opkobling via enten Apple CarPlay eller Android Auto. Det foregår via kabel, men vælger man næste udstyrsniveau, får man en 9"-skærm, hvor opkoblingen er trådløs.
Under skærmen er der et klimaanlæg, hvor man kan indstille temperaturen, og så sørger systemet selv for at holde den. Rattet kan kun justeres i højden, men i vores tilfælde virkede afstanden til rattet fin. Rattet er i øvrigt læderbeklædt og har knapper til fartpilot i den ene side og telefon, musik og informationsdisplay i den anden.
Mulighed for lang garanti
Toyota yder op til 10 års garanti Som udgangspunkt sælges bilen med en fabriksgaranti på op til tre år eller 100.000 km. Men vælger man at sende bilen til service hos Toyota hvert år ifølge serviceplanen, så forlænges garantien hver gang med yderligere et år, til bilen er maksimalt 10 år gammel, eller til den har kørt 160.000 km.
Toyota kalder det en serviceaktiveret garanti, og den er ret omfattende og dækker stort set lige så bredt som fabriksgarantien og som udgangspunkt alt det, der får bilen til at køre. Til gengæld dækker den ikke service- og sliddele, der er de dele, som naturligt bliver slidt ved brug, og som bliver holdt ved lige og udskiftet under de årlige serviceeftersyn, som man selv skal betale.
Et eksempel er bremserne, hvor alle komponenter er dækket på nær bremsevæske samt bremseklodser og -skiver. Det er en unik ordning, som gør Toyota Aygo X til et trygt bilkøb.
Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?
Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.