BMWs seneste elbil er baseret på 3- og 4-serien.
Biltest

BMW i4 - BMW dropper kerneværdi og kører nye veje

Den nye BMW i4 er hurtig, har lang rækkevidde og fungerer godt som elbil. Men den afslører også et nyt fokus hos BMW, hvor dynamiske køreegenskaber er trådt i baggrunden til fordel for komfort og luksusfornemmelse.
I profil kan man ikke se forskel på den elektriske og brændstofudgaverne af BMWs 4-serie.

Motors vurdering

BMW i4

El
574.900 kr.
  • Komfort
  • Rækkevidde
  • Udstyrsmuligheder
  • Pris
  • Køredynamik
  • Kun to års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    2 elmotorer - firehjulstræk. Batteri (Brutto/netto) 84/81 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    544 hk
  • Moment
    795 Nm
  • Topfart
    225 km/t.
  • Acc. (0-100)
    3,9 sek.
  • Køreklar vægt
    2.365 kg
  • Maks. påhængsvægt
    1.600 kg
  • Bagagerum
    470 liter
  • Akselafstand
    286 cm
  • Officiel rækkevidde
    513 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 3 / 12
    Batteri 8 år eller 160.000 km
  • Mål
    L:478 cm B:185 cm H:145 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,90 kr./km
  • Målt rækkevidde 465 km
Luk

Køreglæde – eller Freude am Fahren – har været BMW's kerneværdi gennem årtier. Men den tyske bilproducent er ved at skifte stil og har i hvert fald tabt tronen som det dynamiske bilvalg blandt mellemledere.

Den nye elbilkonge hedder Tesla, og Model 3 fører an, hvis målet er at købe gokart-fornemmelse i hverdagen. BMW er gået i en anden retning, hvor luftaffjedringen i i4 M50 giver en utrolig komfort. Det gør i4 velegnet til pendlere og lange køreture.

Bilen bevæger sig mere roligt, og på grund af dens høje vægt er den ikke helt så adræt som en 4-serie med benzin- eller dieselmotor. Samtidig er styretøjet også dæmpet, så det er mere afstressende at køre med. Styretøjet er stadig præcist og godt vægtet, men du mister lidt føling med dækkenes greb i asfalten.

Det virker, som om BMW's fokus er et andet sted, for hvor bayerne tidligere havde automatiske styreassistenter, som ikke fungerede godt på motorvej, er de i dag kraftigt opgraderet. Vi oplevede det også med BMW iX, der har samme tekniske pakke. Styreassistenten drejer hele tiden lidt på bilen, men ikke på en måde, hvor den slingrer i vognbanen. Men derimod så det føles, som om du selv drejer på rattet og kører bilen. Dermed bliver du mere engageret til at følge med i trafikken i modsætning til i de biler, som ”overtager” rattet.  

Generelt føles førerpladsen traditionel med mange knapper, især på rattet og ved gearvælgeren. Der er kommet en ny generation trykskærm, som kan personaliseres, og det samme gælder visningen i instrumenterne samt headup-displayet, hvis det er tilvalgt.

Man sidder generelt godt, læder er dog ikke standard på M50, men et tilvalg. Start- eller power-knappen skal bruges før og efter hver tur. Det kunne godt være mere fleksibelt ligesom i VW's elbiler, her er BMW lidt efter Teslas enkle betjening. Dog kan du opsætte din mobiltelefon som en digital nøgle til bilen.

Indretningen i kabinen er traditionel BMW, dog med deres helt nye iDrive styresystem og den nye letbuede trykskærm.
Indretningen i kabinen er traditionel BMW, dog med deres helt nye iDrive-styresystem og den nye let buede trykskærm. 

Hvor hurtig er BMW i4?

Elbiler føles ofte hurtige, og det gælder også topudgaven af i4. Selvom den føles som en lidt tung dansepartner på en racerbane, er accelerationen skræmmende hurtig. BMW siger selv, at bilen kan accelerere til 100 km/t. på under fire sekunder, og det gør den uden problemer.

Efter at have prøvet det et par gange, lægger man den omvendte kasket fra sig og kører bilen som en gentleman, som bilen lægger op til. Men med 544 hk er der altid kræfter til at hjælpe dig ud af en kritisk situation.

En specialitet ved i4 M50 er motorlyden, eller rettere den kunstige lyd, som er skabt af tyske Hans Zimmer. Han er kendt for sin filmmusik og har komponeret en række lyde, som gør elbilen mere spændende at lytte til. Det er nok et spørgsmål om temperament, for selvom lydene giver drama og en bedre fartfornemmelse, slog vi dem fra efter et par dage og nød i stedet stilheden, der er en af de afstressende faktorer ved at køre i en elektrisk bil. Generelt er bilen meget stille, dog var dækstøjen lidt anmassende på ru asfalt.

Den store bagklap gør det nemmere at pakke bagagerummet.
Gran Coupé betyder, at der er tale om en femdørs model med stor bagklap, hvor dørene har rammeløse ruder. 

Hvor langt kører BMW i4 på en opladning?

Et afgørende punkt for nogle bilister er elbilens rækkevidde, og her imponerer BMW i vores test. Den officielle rækkevidde er på 513 km, men under Motors motorvejstest kørte vi 440 km ved 15 grader, hvilket er 70 km længere end den Tesla Model 3 Performance, som vi testede samme dag. Korrigeret for temperatur med vores tommelfingerregel svarer rækkevidden til 465 km ved 20 grader.

Vores ladetest ved Ionity viste også, at i4 lader hurtigt. Især det første kvarter og derefter falder ladekurven, og derfor kan det ikke svare sig at lade længe på en i4. Det er bedre at foretage flere ladestop af kortere varighed. På 15 minutter fik vi 39 kWh på bilen, og efter 30 minutter havde bilen ladet 60 kWh.

Bagagerummet er på 470 liter, og du kan lægge bagsæderne ned for at få mere plads.
Bagagerummet er på 470 liter, og du kan lægge bagsæderne ned for at få mere plads. 

Hvor stor og praktisk er BMW i4?

Elbilen i4 er baseret på BMW's 3- og 4-serie, nærmere betegnet karrosserivarianten Gran Coupé. Det er BMW’sk for en femdørs model med stor bagklap. Det giver en praktisk adgang til bagagen, fordi det er let at komme til den bagerste del af bagagerummet.

Coupé-delen mærkes primært i form af rammeløse ruder, som ganske smart ruller langt ned i bagdørene for at lette adgangen til bagsædet. Nogle rammeløse ruder giver ekstra vindstøj, men det oplevede vi ikke på de cirka 2.000 km, vi kørte på motorvej med bilen.

Bagsædet er knap så imponerende. Det skyldes også coupé-formen, og her havde det praktisk set været smartere med en stationcar-udgave af 3-serien. Kardantunnellen optager benplads foran den midterste bagsædeplads. Knæpladsen er på grund af de store forsæder ikke imponerende, og lofthøjden er lige lav nok til en 186 cm høj person. Der er mere lårstøtte end i en Tesla Model 3, men ellers er der mere plads i den amerikanske konkurrent.

Bagsædet er stort set som i en almindelige 4-serie Gran Coupé, bl.a. med en stor kardantunnel som tager fodplads foran bagsædet.
Bagsæderne imponerer ikke. Her er knapt plads nok til to voksne, idet midterpladsen er hæmmet af kardantunnellen og et smalt, ukomfortabelt sæde. 

Et kæmpe praktisk plus er muligheden for anhængertræk. Det er ikke blot fuldt elektrisk, men bilen må trække en anhænger med bremser, der vejer op til 1.600 kg.

Der er dog et par ønsker, som ikke er opfyldt. Blandt andet er der ikke en frunk, bagagerum under ”motorhjelmen”, så der mangler et sted at lægge ladekablerne til hverdag. Vi savner også en udløserknap ved ladestikket. Du kan aktivere det ved at bruge dørene til at låse bilen op, men en knap havde været rart.

Hvad koster en BMW i4?

BMW i4 er en traditionel bil i forhold til prisen. Hvor nogle elektriske bilproducenter har få udstyrsmuligheder eller blot sælger modellen med forskellige pakker, kan du hos BMW vælge nærmest alt tænkeligt udstyr til i4.

Startprisen for i4-topmodellen, M50, er 575.000 kr., og det er 95.000 kr. dyrere end basisudgaven eDrive 40. For de penge får du bl.a. firehjulstræk i stedet for baghjulstræk, mindst 200 flere hestekræfter samt en rækkevidde, der er 70 km kortere. Der er også en del mere udstyr såsom adaptiv undervogn, bedre sæder og en masse M-detaljer.  

Laserlys er ekstraudstyr, men det giver et aldeles imponerende lysudbytte.
Laserlys er ekstraudstyr, men det giver et aldeles imponerende lysudbytte. Klart værd at gå efter, når du skal vælge udstyr til bilen. 

Standardlygterne er LED, men testbilen havde meget ekstraudstyr, herunder adaptive laserforlygter. De lyser cirka 700 meter frem og skærmer modkørende, så de ikke bliver blændet. Det bør man klart overveje, hvis man primært kører på lande- eller motorveje.

Laserlygterne er en del af Charged Plus-pakken til 74.000 kr., der bl.a. også indeholder den avancerede køreassistent, adaptiv fartpilot, headup-display og det elektriske anhængertræk. Et must-have både til basismodellen og denne M50.

Med i4 får man en flot bygget, lækkert kørende elbil med forholdsvis lang rækkevidde. Den lader hurtigt uden at være klassens bedste, men det er fint til de fleste bilisters behov. Og så kan man vælge meget avanceret og velfungerende udstyr. Overraskende nok er M50 mere komfortabel end sportslig, men det sporskifte vil de fleste nok sætte stor pris på, når hverdagen melder sig.

Har du brug for hjælp?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen