Maxus Euniq 6 set forfra
Biltest

Maxus Euniq 6 – God plads, men ikke så god pris

Maxus Euniq 6 er en stor el-SUV, der byder sig til med masser af plads og et højt udstyrsniveau. En høj pris og en noget tilbagestående teknik trækker dog ned i vurderingen.
Maxus Euniq 6 set bagfra

Motors vurdering

Maxus Euniq 6

El
414.900 kr.
  • Plads
  • Soltag
  • Garanti
  • Lademuligheder
  • Rækkevidde
  • Undervogn
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    1 elmotor - forhjulstræk
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    177 hk
  • Moment
    310 Nm
  • Topfart
    160 km/t.
  • Køreklar vægt
    1.960 kg
  • Maks. påhængsvægt
    400 kg
  • Bagagerum
    754 liter
  • Akselafstand
    276 cm
  • Officiel rækkevidde
    354 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    5 / 5 / 5
    Bil: Maks. 100.000 km. Batteri: 8 år (Maks. 200.000 km)
  • Mål
    L:474 cm B:186 cm H:174 cm

Motors tal

  • Beregnet økonomi 4,15 kr./km
  • Målt rækkevidde 330 km
Luk

Den er dyrere end en Mercedes EQA eller en Volvo XC40, og den koster det samme som en veludstyret Hyundai Ioniq 5, der bærer titlen Årets Bil i Danmark 2022. Det er derfor med en stor portion selvsikkerhed, at Maxus lancerer sin nyeste model i Danmark.

Den hedder Euniq 6 og er en ret rummelig el-SUV med plads til fem personer. Udstyret er umiddelbart på et højt niveau, og det kunne derfor ligne et godt køb for den pladshungrende familie, der sætter pris på et stort bagagerum, eljusterbare lædersæder og et stort soltag.

Men med en pris på 415.000 kr. ligner den ikke ligefrem et knaldtilbud, og inden man suser ud for at købe bilen hos en af landets 30 forhandlere, bør man lige se bilen godt efter i krogene.

Førerpladsen er ret fint indrettet med et digitalt instrumenthus
Førerpladsen er ret fint indrettet med et digitalt instrumenthus og en stor opretstående skærm i midten. Fra rattet styres den adaptive fartpilot, men der er ikke en egentlig vognbaneassistent. Der er flere knapper placeret lidt tilfældigt rundt om gearstangen.

Hvor hurtigt lader Maxus Euniq 6?

Der er nemlig flere ting ved bilen, der ikke rigtigt harmonerer med elbilernes generelle niveau i 2022. For eksempel kan bilen kun lades hjemme med en enkelt fase fra en ladeboks, og så tager det 19 timer at lade batteriet helt op. Her kan de fleste konkurrenter lade fra tre faser, og så bliver ladetiden kun en tredjedel så lang.

Og lader man på farten, kan det ifølge fabrikken ske med op til 80 kW, men under vores ladetest nåede vi kun op på ca. 60 kW. Det er under det halve af hastigheden hos mange af konkurrenterne og ikke ligefrem noget, der taler for bilen.

På 15 minutter fik vi ladet batteriet op med 15 kWh, og efter en halv time var der kommet 32 kWh på. Det modsvarer henholdsvis 70 km og 150 km rækkeviddeforøgelse efter 15 og 30 minutter. Det er ikke meget sammenlignet med andre elbiler.

Ladestikket er placeret ved højre forhjul og har to gummipropper, der skal fjernes, hver gang man skal lade. Der er ikke udløserknap til kablet, ej heller lys.

Skærmen i midten er på 10,4” og kan håndtere Apple CarPlay
Skærmen i midten er på 10,4” og kan håndtere Apple CarPlay via kabel, men er ikke særlig let at betjene med fingeren, da den ikke altid registrerer et tryk. Der er rigtige knapper under skærmen til betjening af klimaanlæggets hovedfunktioner. Resten styres via skærmen.

Hvor lang rækkevidde har Maxus Euniq 6?

Rækkevidden er officielt på 354 km målt efter WLTP-normen. Under vores test ved konstant 110 km/t. på motorvej nåede vi 330 km ved sommertemperaturer, hvilket er ganske tæt på normtallet. Den målte rækkevidde modsvarer en forventet rækkevidde på 275 km om vinteren.

Vores måling viste, at man kan regne med at køre 4,7 km pr. kWh om sommeren, og det er egentlig udmærket. Batteriet er på 70 kWh netto. Hvor stor batteriets bruttokapacitet er, har fabrikken ikke oplyst.

Vores test viste i øvrigt, at angivelsen af rest-rækkevidden i bilen ikke er helt nøjagtig. Tallet falder drastisk, når man nærmer sig et tomt batteri, og det kan derfor godt overraske, hvis man lige akkurat havde regnet med at kunne nå frem til en lader.

Gearvælgeren er elektronisk, er let at betjene og går selv i P, når turen er slut.
Gearvælgeren er elektronisk, er let at betjene og går selv i P, når turen er slut. To store kopholdere bag gearvælgeren er rare i hverdagen.

Hvordan kører Maxus Euniq 6?

Vi tog den store elbil med en tur på FDM Jyllandsringen for at afprøve køreegenskaberne, når bilen blev presset.

Her ville man helt klart blive skuffet, hvis man havde set frem til entydige, sportslige køreegenskaber. For Maxus havde nærmest det modsatte og krængede en hel del, ligesom bilens vejgreb var decideret ringe på grund af de helårsdæk, den kører på. Dens egenskaber var dog ikke farlige eller lumske, blot markant dårligere end i andre nye elbiler.

Vi testede også, om bilen selv kunne bremse op, hvis man kører hen mod en pude, der skal forestille en holdende bil, man ikke har set. Her bremsede Maxus Euniq 6 kraftigt op og kunne selv ved 50 km/t. let klare at undgå en påkørsel. Det er fint, og systemet advarer endda føreren i god tid, så man selv kan reagere.

Vi prøvede også at bakke hen mod en forhindring, der forestiller en dreng på en lille cykel. Den forhindring kunne bilen hverken se eller reagere på. Andre, mere moderne biler er her udstyret med en automatisk nødbremse, der sikrer, at man ikke rammer forhindringen.

På lande- og motorvej opleves bilen meget komfortorienteret og med en meget blød undervogn. Vi fandt undervognen lidt for blød, idet bilen hele tiden gynger lidt og har svært ved at falde til ro.

Euniq 6 er udstyret med adaptiv fartpilot, der selv holder afstand til forankørende biler, og selvom den mindste afstand til forankørende biler er lige stor nok, så fungerer den fint. Vi savner en vognbaneassistent, der kan fastholde bilen i vognbanen, men det findes ikke.

Der er rigtig fin plads ved bagsædet, hvor gulvet foran er helt plant.
Der er rigtig fin plads ved bagsædet, hvor gulvet foran er helt plant. Der er fine friskluftdyser mellem forsæderne, og på bagsædet kan ryglænet justeres i flere trin. Der er desuden USB-stik og 12-volt udtag foran midterpladsen. Alle sæder er betrukket med kunstlæder.

Hvordan er Maxus Euniq 6 indrettet?

Foran rattet er der et digitalt cockpit, der giver et udmærket overblik over bilens driftsmæssige funktioner.

Lidt ærgerligt vises tallet for hastigheden i venstre side af displayet med samme skrifttype som det tal til højre, der viser, hvor meget energi man bruger her og nu. Det kan forvirre i farten.

Der er en 10,4”-trykskærm i midten af instrumentbordet, og herfra kan man styre radio og lignende. Mest smart bliver det, hvis man har en iPhone og kobler den til via kabel, så man kan benytte Apple CarPlay som navigationsanlæg og telefonstyring.

Det fungerer fint, og da der ikke er indbygget navigationsanlæg, er det en udmærket løsning. Men har man ikke en iPhone, er skærmens indbyggede funktioner mindre smarte.

Der er ikke noget bagagerum foran over motoren (en frunk), men bagtil er bagagerummet stort.
Der er ikke noget bagagerum foran over motoren (en frunk), men bagtil er bagagerummet stort, og under gulvet er der endnu et kæmpe gulv. Det gør Maxus Euniq 6 til en af de mest rummelige biler i klassen. Bagsædets ryglæn kan foldes forover i to dele, og der er et rullegardin, som kan trækkes hen over bagagen.

Hvad koster Maxus Euniq 6?

Maxus Euniq 6 findes kun i én udstyrsversion, og man kan ikke rigtig tilkøbe udstyr til bilen i løs vægt. Et anhængertræk findes dog til beskedne 9.295 kr., og det kan for nogle bilkøbere være vigtigt udstyr. Bilen må dog kun trække en påhængsvogn på op til 400 kg, så her er der også langt op til konkurrenternes niveau.

Metallak koster små 10.000 kr., og et ladekabel til 2.500 kr. vil nok også være en god ide at tilkøbe, idet der ikke følger et med bilen.

Maxus sælges i Danmark med en fabriksgaranti på fem år eller 100.000 km, alt efter hvad der kommer først. Batteriet er på 70 kWh, og det er omfattet af en garanti på otte år eller 200.000 km.

Trods den lange garanti ligner Maxus Euniq 6 samlet set ikke rigtigt et godt bilvalg. Økonomien er nemlig ikke rigtig med bilen, og i Motors gruppetest af 10 elbiler landede netop Maxus Euniq 6 som den bil, der er dyrest at eje i en periode på fem år og 100.000 km.

Den koster således samlet set 14.000 kr. mere om året at holde kørende end en VW ID.5. Men på et enkelt område slår bilen alligevel mange af konkurrenterne: I løbet af efteråret vil Euniq 6 kunne bestilles stort set uden leveringstid.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen