Kæmpe-Skoda får el-hjælp

Anden generation af Skoda Kodiaq gør sig bemærket ved at blive plugin-hybrid med kæmpe batteri og hurtigopladning. Den store SUV er i Danmark til foråret.

Skoda Enyaq kører ind på scenen.
Nyt om biler

Kodiaq er største model fra tjekkiske Skoda, og trods en ret høj pris er den også i Danmark blevet en kendt bil på landevejene.

Nu kommer den snart i en ny generation, hvor alt er opdateret ude og inde. Indvendigt er førerpladsen opgraderet med større skærme og mere sikkerhedsudstyr, og udvendigt er der kommet ny teknik i form af avancerede matrix-LED forlygter, et enormt glastag, der kan åbnes samt generelt en større bil.

Under skallen har Kodiaq fået del i Volkswagen-gruppens nye drivlinjer, der omfatter både nye benzin- og dieselmotorer samt ny plugin-hybrid-teknik, som også nyligt er præsenteret i den nye VW Passat.

Skoda Kodiaq kører ind på scenen.
Den nye Skoda Kodiaq blev præsenteret af den øverste chef for Skoda, Klaus Zellmer, ved et stort show i den centrale del af Berlin.

Skoda Kodiaq har som udgangspunkt fem sæder og et enormt bagagerum, men udgaver med syv siddepladser fås i visse motorkombinationer. Der dukker også udgaver op med firehjulstræk, og som noget nyt har alle versioner automatgear.

Kører op til 100 km på en opladning

Endnu kendes priserne ikke herhjemme, for nye afgifter næste år kommer til at ændre en del på prisstrukturen for biler som denne Kodiaq. Men det er højst sandsynligt, at den nye plugin-hybrid vil blive den mest interessante variant i programmet.

Skoda Kodiaq i profil.
Skoda Kodiaq er blevet et nøk større i den nye generation. Den måler nu 476 cm i lænden (plus seks cm) og akselafstanden er nu 279 cm.

Den har et batteri på hele 26 kWh, hvilket er nok til at give den store bil en rækkevidde på el alene på over 100 km.

Batteriet kan ret usædvanligt lades op med en 11 kW-lader med strøm fra tre faser, hvilket er det samme, som de fleste elbiler anvender. På farten kan man endda oplade med en hurtiglader med op til 50 kW, og så kan bilen lades helt op på en halv times tid, f.eks. mens man køber ind.

Udover plugin-hybriden venter den danske Skoda-importør at en ny mildhybrid med 48-volt elmotor vil blive interessant. Og modsat mange andre bilmærker tager man også udgaver hjem med dieselmotorer.

Skoda Kodiaq bagfra.
Bagtil står der nu Skoda med store matte bogstaver i hele bilens bredde. Baglygterne er af LED-typen og har flot 3D-effekt.

Er vokset ude og inde

Den nye Kodiaq er med sin længde på 476 cm blevet seks cm længere end forgængeren, og akselafstanden er nu på 279 cm. Og mens højden er stort set uændret, er de indvendige mål øget betydeligt, hvilket giver ekstra loftshøjde helt omme på række tre.

Også bagagerummet er vokset betydeligt, og i fempersoners-udgaven er det nu på mægtige 910 liter, mens versionen med tre sæderækker må nøjes med 340 liter. Folder man alle bagsæder forover, så er der i alle versioner over to kubikmeter at boltre sig på.

Skoda Enyaqs bagagerum.
Bagagerummet er i udgaven med blot to sæderækker enormt. Det er officielt på 910 liter, og i vanlig Skoda-stil kan man tilkøbe et hav af smarte dele, der kan hjælpe med at holde styr på bagagen. Bilen må trække op til to ton.

Nye skærme følger med tiden

Bag rattet er der udsigt til et enormt digitalt førerinstrument, ligesom skærmen i midten er vokset til 13 tommer. Den har fået samme styresystem, som først dukkede op i VW ID.7.

Det betyder, at alle menuer er nemme at aktivere, og at man selv kan opbygge en lang række genveje øverst på skærmen. Et talemodul vil endda kunne forstå dansk tale, når bilerne er på det danske marked til maj næste år.

Førerpladsen i Skoda Enyaq.
Under den store skærm i midten er der tre drejegreb, der styrer bl.a. klimaanlægget. Dermed skiller Skoda Kodiaq sig ud fra mange andre biler, hvor alt styres via skærmens mange menuer.

En sjov detalje finder man under skærmen. Her er der tre store mekaniske drejegreb til styring af bl.a. klimaanlægget, men som også kan styre mange andre funktioner. Dermed er Skoda på ingen måde fulgt med den herskende bilmode, hvor alt skal styres fra en stor skærm via ofte komplicerede menuer.

Endnu kendes priserne ikke, men et godt bud er priser på omkring en halv mio. kroner for de billigste udgaver og så ellers bare derop af - jo flere krydser på udstyrslisterne, man sætter.

Se video fra præsentationen af Skoda Kodiaq her

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve