Nyt liv til VW’s populære SUV

Verdens mest populære VW hedder Tiguan, og den kommer nu i sin tredje generation. I Danmark er plugin-hybriden mest interessant.

Rød VW Tiguan med fabriksskorstene i bagggrunden.
Nyt om biler

I de seneste seks år har Tiguan har haft titlen som den mest solgte VW-model i hele verden. Men efter at hele syv mio. biler er produceret, er det blevet tid til denne tredje generation, der når Danmark til foråret.

Den nye Tiguan er størrelsesmæssigt ikke ændret andet end nogle få millimeter her og der, men alligevel fremstår bilen stærkt fornyet.

Det skyldes ikke mindst den indvendige del af bilen, der har fået en reel opdatering med en enorm 15-tommer skærm i midten foruden et stort digitalt instrumenthus.

VW Tiguan bagfra.
VW Tiguan er den mest solgte bilmodel i VW-programmet. Nu kommer den i denne tredje generation, der er stærkt forbedret. Alle udgaver har automatgear, og priserne ventes at begynde ved ca. 500.000 kr.

Styresystem fra ID.-bilerne

Styresystemet er opdateret, så det nu svarer til det i den nye VW ID.7, og det betyder, at både skærmens menustruktur og skærmens bevægelseshastighed nu er enkel at betjene og lynhurtig i sine reaktioner.

Betjeningen kan enten ske med et fingertryk på skærmen eller via ’IDA’, der er den nye ’intelligente digitale assistent’, der kan hjælpe med næsten alt i bilen via lige ud ad landevejen-kommandoer på dansk.

Se video med VW Tiguan her

Kører 100 km på el

Den nye generation af VW Tiguan har også fået del i den nyeste teknik fra VW.

Først og fremmest får plugin-hybriden nu et næsten 20 kWh-stort batteri, der tillader op mod 100 km kørsel på el alene. Det er virkelig noget, der gør Tiguan interessant herhjemme, hvor afgiften på disse biler fortsat er reduceret.

For at sikre, at man også i praksis kan køre på el en stor del af tiden, er opladningsmulighederne forbedret, så de næsten ligner det, vi finder i en elbil.

Førerpladsen i VW Tiguan.
Interiøret er opgraderet og midterskærmen er nu på 15 tommer i den dyreste udgave. Der er kommet rigtige knapper på rattet, og gearvælgeren er flyttet op ved rattet som i de helt elektriske ID.-modeller

Hurtigladning muligt

Hjemme kan man således lade bilen op med 11 kW fra en trefaset lader, og det betyder, at bilen kun skal lade i under to timer, før den er klar igen.

På farten kan man hurtiglade med op til 50 kW fra en DC-lader, og dermed kan man få ladet bilen helt op, mens man f.eks. handler.

Plugin-hybriden kommer i to udgaver med enten 204 hk eller 272 hk. De er begge baseret på en firecylindret 1.5-benzindrevet turbomotor og en elmotor på 115 hk, der begge trækker på forhjulene.

Motorrummet i VW Tiguan.
Som plugin hybrid kan man nu køre op til 100 km på el alene, og batteriet kan lades op med tre faser og 11 kW eller hurtiglades med op til 50 kW.

20.000 pixel i lygterne

VW Tiguan modelprogram

1.5 eTSI DSG-7 130 hk
1.5 eTSI DSG-7 150 hk
1.5 PHEV eHybrid DSG-6 204 hk
1.5 PHEV eHybrid DSG-6 272 hk
2.0 TSI DSG-7  204 hk
2.0 TSI 4Motion DSG-7 265 hk
2.0 TDI DSG-7 150 hk
2.0 TDI 4Motion DSG-7 193 hk

En af de store fornyelser finder vi ved bilens lygter, der er kraftigt opgraderet både for og bag. Bilen kan leveres med tre niveauer af LED-forlygter, hvoraf de mest avancerede er opbygget med næsten 20.000 pixels i hver side.

Det betyder, at bilen som noget nyt nu også kan optegne lige præcis vejbanen lige foran bilen uden at genere modkørende, og uden at refleksioner fra vejskilte blænder.

Betjeningsmæssigt er der i øvrigt hentet en del fra de elektriske ID.-biler, som f.eks. gearvælgeren, der er flyttet op ved rattet.

På et område er Tiguan dog gået egne veje: Knapperne på rattet er nu igen blevet fysiske trykknapper, og ikke de noget udskældte touch-knapper, man finder på alle ID.-bilerne.

Forlygte på VW Tiguan.
Tiguan fås med tre niveauer af LED-forlygter, hvoraf de mest avancerede er opbygget med næsten 20.000 pixels i hver side.

Lanceres til foråret

Tiguan kommer op til foråret, og da bliver det med fuldt program med benzinudgaver med et mild-hybrid-system, to udgaver med plugin-hybrid benzinmotorer og tre udgaver med dieselmotorer. Alle udgaver har automatgear som standard.

Priserne er ikke på plads endnu, men den danske importør venter ikke større prisændringer. Holder det stik, vil billigste udgave kunne fås fra lige under 500.000 kr. Plugin-hybriden må trække op til 1.800 kg, mens dieseludgaverne må trække op til 2.300 kg.

Bagagerummet i VW Tiguan.
Bagagerummet i Tiguan er vokset en smule - 37 liter - til nu imponerende 652 litrer.

 

Vil du modtage FDMs nyhedsbreve?

Tilmeld dig vores nyhedsbreve, hvis du vil holde dig orienteret om bilnyheder og forbrugerhistorier om livet som bilist.

Få FDMs nyhedsbreve