Motor mener:
Opel Corsa er med de nye forbedringer et fint bud på en elektrisk minibil, selvom prisen kan skræmme traditionelle minibil-købere væk.
FRANKFURT Opels minibil – og mindste model i det hele taget – har rundet fire år i den nuværende generation, som internt og blandt venner kaldes Corsa F – F for sjette generation. Derfor er det blevet tid til en større opdatering.
Fornyelsen omfatter en meget synligt ændret front, en kraftig opdateret førerplads og forbedrede motorer. Det sidste mærkes i særdeleshed i den rent elektriske udgave, som nu hedder Corsa Electric.
I den hidtidige udgave har den været Danmarks næstmest solgte elbil i miniklassen. Motor, højspændingselektronik og batteri er af en ny generation.
For dem, der kender lidt til Opel Mokka, Peugeot 208 og Jeep Avenger samt flere andre elbiler fra Stellantis-familien, vil fornyelsen lyde bekendt.
Opel Corsa kører længere og mere livligt
Batteriet er fra en anden leverandør end hidtil og er vokset en smule til 51 kWh brugbar energi. Motoren er ny og kraftigere, så i stedet for 136 hk råder man nu over 156 hk – når man ellers husker at sætte motorvælgeren i Sport. Uden at gøre Corsa Electric til en raket opleves minibilen klart mere livlig end før. Det klæder den køreglade minibil.
De flere ekstra kræfter går ikke ud over strømforbruget. Tværtimod bruger den nye drivlinje mindre energi end den gamle – 142 mod 157 watttimer pr. km. Det er også med til at øge den officielle rækkevidde en del, selvom batteriets netto-indhold kun er øget en enkelt kWh. Den opdaterede Corsa i Long Range-udgaven klarer 405 km mod før 357 km.
Som vi har oplevet i andre modeller med samme motor, er den nye elmotor dejlig lydløs – selv af en elmotor at være. Opel har i øvrigt valg at beholde den gamle elteknik med 136 hk og lidt mindre batteri i en grundudgave, som ellers har fået samme facelift.
Begge versioner har trefaset ladning (i Danmark) og lynladning med op til 100 kW. Varmepumpe er standard.
Benzinmotorer bevares
Benzinudgaverne, som har lidt mere bagageplads end de elektriske, fortsætter og får glæde af samme opgradering af kabine og det udvendige design. I Danmark vil programmet bestå af de hidtidige motorer med hhv. 75 og 100 hk.
Mere markant er ankomsten i Corsa af en helt ny 1.2-motor med 48-volt-hybridteknik kombineret med automatisk dobbeltkoblingsgear. Den version skal vi dog ikke vente at se i Danmark på grund af den forventede pris.
Bedre lygter på Opel Corsa
I kabinen kan føreren glæde sig over, at Corsa i alle udgaver omsider har fået fuldt digitalt instrumenthus. Desuden er der sket en synlig og tydelig opgradering af infotainmentsystemet. Skærmen er skarpere, computerkræfterne er forbedret, og menuerne er nye og med flere valgmuligheder.
Corsa er nu altid online med automatiske opdateringer og har fået „Hey Opel“-stemmestyring. I varianter med 10”-skærm er der indbygget navigation. Apple CarPlay og Android Auto er trådløs, og to telefoner kan være tilsluttet på én gang.
Rattet er også nyt, og i udgaver med automatgear, inklusive den elektriske, er gearvælgeren ændret til en fiks, lille vippekontakt i midterkonsollen.
En Opel-specialitet er de adaptive matrix-lygter, som Opel kalder Intelli-Lux. De forbedres fra 8 til nu 14 LED-enheder og følger med i GS-udgaven. Øvrige versioner har almindelige LED-forlygter – halogen er omsider helt afskaffet i Corsa.
Elbilen er den dyreste
Corsa er et meget godt – i hvert fald tydeligt – udtryk for, at elbiler stadig er væsentlig dyrere i indkøb end tilsvarende benzinmodeller. Trods afgiftsfrihed for Corsa Electric og en vis registreringsafgift for benzinudgaven, er elbilen markant dyrest.
Prisen på den nye eludgave ligger ikke klar, men det er sandsynligt, at fra-prisen bliver 250.000 kr. Dermed vil versionen med nyt batteri og stærkere motor formentlig begynde omkring 270.000 kr. – og mere for den veludstyrede GS-version.
Billigste benzin-Corsa koster i den nye udgave formentlig omkring 170.000 kr. Den fornyede benzin-udgave er klar her i november, mens de elektriske versioner følger efter i begyndelsen af 2024.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.