Opel Corsa – Lille (el)bil bliver bedre

Opel Corsa har fået et velvalgt facelift. Minibilen er blevet mere moderne i kabinen, og har fået samme markante front som de øvrige Opel-modeller. Eludgaven nyder godt af nyt batteri og ny motor.

En grå Opel Corsa set forfra kører på en landevej.
Forpremiere

Motor mener:

Opel Corsa er med de nye forbedringer et fint bud på en elektrisk minibil, selvom prisen kan skræmme traditionelle minibil-købere væk. 

FRANKFURT Opels minibil – og mindste model i det hele taget – har rundet fire år i den nuværende generation, som internt og blandt venner kaldes Corsa F – F for sjette generation. Derfor er det blevet tid til en større opdatering.

Fornyelsen omfatter en meget synligt ændret front, en kraftig opdateret førerplads og forbedrede motorer. Det sidste mærkes i særdeleshed i den rent elektriske udgave, som nu hedder Corsa Electric.

I den hidtidige udgave har den været Danmarks næstmest solgte elbil i miniklassen. Motor, højspændingselektronik og batteri er af en ny generation.

For dem, der kender lidt til Opel Mokka, Peugeot 208 og Jeep Avenger samt flere andre elbiler fra Stellantis-familien, vil fornyelsen lyde bekendt.

Kabinen i den faceliftede udgave af Opel Corsa.
Førerpladsen har nu helt digitalt instrumenthus, og midterskærmen (her 10 tommer) er blevet skarpere og har få ny, hurtigere indmad.

Opel Corsa kører længere og mere livligt

Batteriet er fra en anden leverandør end hidtil og er vokset en smule til 51 kWh brugbar energi. Motoren er ny og kraftigere, så i stedet for 136 hk råder man nu over 156 hk – når man ellers husker at sætte motorvælgeren i Sport. Uden at gøre Corsa Electric til en raket opleves minibilen klart mere livlig end før. Det klæder den køreglade minibil.

De flere ekstra kræfter går ikke ud over strømforbruget. Tværtimod bruger den nye drivlinje mindre energi end den gamle – 142 mod 157 watttimer pr. km. Det er også med til at øge den officielle rækkevidde en del, selvom batteriets netto-indhold kun er øget en enkelt kWh. Den opdaterede Corsa i Long Range-udgaven klarer 405 km mod før 357 km.

Som vi har oplevet i andre modeller med samme motor, er den nye elmotor dejlig lydløs – selv af en elmotor at være. Opel har i øvrigt valg at beholde den gamle elteknik med 136 hk og lidt mindre batteri i en grundudgave, som ellers har fået samme facelift.

Begge versioner har trefaset ladning (i Danmark) og lynladning med op til 100 kW. Varmepumpe er standard.

Forbedret skærm i Opel Corsa.
Midterskærmen er helt ny i både opløsning og indmad, og Corsa er i den nye udgave altid opkoblet, så nogle funktioner kan opdateres automatisk over nettet.

Benzinmotorer bevares

Benzinudgaverne, som har lidt mere bagageplads end de elektriske, fortsætter og får glæde af samme opgradering af kabine og det udvendige design. I Danmark vil programmet bestå af de hidtidige motorer med hhv. 75 og 100 hk.

Mere markant er ankomsten i Corsa af en helt ny 1.2-motor med 48-volt-hybridteknik kombineret med automatisk dobbeltkoblingsgear. Den version skal vi dog ikke vente at se i Danmark på grund af den forventede pris.

Opel Corsa med LED-forlygter.
Forlygterne har i topudgaven adaptive-matrix-lygter, hvor antallet af enheder i hver lygte er øget fra fire til syv.

Bedre lygter på Opel Corsa

I kabinen kan føreren glæde sig over, at Corsa i alle udgaver omsider har fået fuldt digitalt instrumenthus. Desuden er der sket en synlig og tydelig opgradering af infotainmentsystemet. Skærmen er skarpere, computerkræfterne er forbedret, og menuerne er nye og med flere valgmuligheder.

Corsa er nu altid online med automatiske opdateringer og har fået „Hey Opel“-stemmestyring. I varianter med 10”-skærm er der indbygget navigation. Apple CarPlay og Android Auto er trådløs, og to telefoner kan være tilsluttet på én gang.

Rattet er også nyt, og i udgaver med automatgear, inklusive den elektriske, er gearvælgeren ændret til en fiks, lille vippekontakt i midterkonsollen.

En Opel-specialitet er de adaptive matrix-lygter, som Opel kalder Intelli-Lux. De forbedres fra 8 til nu 14 LED-enheder og følger med i GS-udgaven. Øvrige versioner har almindelige LED-forlygter – halogen er omsider helt afskaffet i Corsa.

To Opel Corsa holder og lader ved en lynlader med bjerglandskab i baggrunden.
Den fornyede eludgave af Corsa har fået en forbedret rækkevidde på lige over 400 km. Lynladning sker som hidtil med op til 100 kW.

Elbilen er den dyreste

Corsa er et meget godt – i hvert fald tydeligt – udtryk for, at elbiler stadig er væsentlig dyrere i indkøb end tilsvarende benzinmodeller. Trods afgiftsfrihed for Corsa Electric og en vis registreringsafgift for benzinudgaven, er elbilen markant dyrest.

Prisen på den nye eludgave ligger ikke klar, men det er sandsynligt, at fra-prisen bliver 250.000 kr. Dermed vil versionen med nyt batteri og stærkere motor formentlig begynde omkring 270.000 kr. – og mere for den veludstyrede GS-version.

Billigste benzin-Corsa koster i den nye udgave formentlig omkring 170.000 kr. Den fornyede benzin-udgave er klar her i november, mens de elektriske versioner følger efter i begyndelsen af 2024.

 

Har du brug for hjælp med valg af elbil?

Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.

Kontakt rådgivningen

Opel Corsa set bagfra, mens den kører ind i et sving med vinmarker i baggrunden.

Opel Corsa

El
295.000 kr.
  • Velkørende
  • Støjsvag
  • Rimelig rækkevidde i Long Range
  • Ingen auto-hold
  • trækkrog
  • Ikke tre års garanti
Luk
Vis flere data

Fabriksdata

  • Motor
    Elmotor - forhjulstræk. Batteri brutto/netto: 54/51 kWh
  • CO2 udledning
    0 g/km
  • Effekt
    156 hk
  • Moment
    260 Nm
  • Topfart
    150 km/t.
  • Acc. (0-100)
    8,1 sek.
  • Køreklar vægt
    1.544 kg
  • Maks. påhængsvægt
    0 kg
  • Bagagerum
    267 liter
  • Akselafstand
    255 cm
  • Officiel rækkevidde
    405 km
  • Garanti (bil/lak/rust)
    2 / 2 / 12
    Højspændingsbatteri: 8 år/160.000 km
  • Mål
    L:406 cm B:177 cm H:144 cm

Sikkerhed

2019
Luk