BYD Dolphin – Elbilen er bedre end en billig benzinbil
Motors vurdering
BYD Dolphin
- Pris
- Udstyr
- Garanti
- Ladehastighed
- Ingen frunk
- Påhængsvægt
Fabriksdata
-
MotorEn elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 62/60,5 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment310 Nm
-
Topfart160 km/t.
-
Acc. (0-100)7,0 sek.
-
Køreklar vægt1.733 kg
-
Maks. påhængsvægt54 kg
-
Bagagerum345 liter
-
Akselafstand270 cm
-
Officiel rækkevidde427 km
-
Garanti (bil/lak/rust)6 / 6 / 12Bil- og lakgaranti: Maks. 150.000 km. Garanti (batteri): 8 år/200.000 km
-
MålL:429 cm B:177 cm H:157 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,25 kr./km
- Målt rækkevidde 360 km
Mens mange velstillede bilkøbere har købt elbiler til op mod en halv million kroner, så har det knebet med at finde biler til dem, der ikke har så mange penge – eller ikke vil ofre så mange penge på en ny bil.
Nu er der imidlertid udsigt til, at flere bilkøbere får mulighed for at hoppe med på den grønne omstilling. Det er de nye kinesiske bilmærker, der skubber til udviklingen, og denne nye BYD Dolphin kan sætte gang i demokratiseringen af elbilerne.
Den fås fra 235.000 kr., og om et års tid dukker den op i en mere skrabet udgave med en startpris i nærheden af de 200.000 kr. Sideløbende med BYD er andre kinesiske bilmærker på vej til landet med flere budget-elbiler, så udvalget med tiden bliver endnu større.
Video: Se nærmere på BYD Dolphin
Hvor stor er BYD Dolphin?
I Danmark er Dolphin den mindste model fra BYD. Med en længde på 4,29 meter er den 3 cm længere og 3 cm smallere end en VW ID.3. I praksis er de meget sammenlignelige – Dolphin er så bare 85.000 kr. billigere og sælges med seks års garanti mod ID.3’s to år. Det forklarer også, hvorfor de europæiske bilproducenter er bekymrede for udviklingen.
Vi har her testet topudgaven til 250.000 kr. Her får man foruden et righoldigt standardudstyr i den billigste udgave også glastag, trådløs opladning af mobilen, mørktonede ruder og mulighed for at trække 230 volt ud af ladestikket.
Begge udgaver har bl.a. adaptiv fartpilot med vognbaneassistent, en 12,8"-skærm med navigationsanlæg i midten, musikcenter samt Apple CarPlay og Android Auto. Hertil kommer eljusterbare forsæder, bakkamera med parkeringssensorer for og bag, nøglefri betjening af bilen og varmepumpe.
Klimaanlægget driller
Det er knageme et flot udstyrsniveau på papiret, men spørgsmålet er naturligvis, hvor godt det hele virker i praksis. Her er svaret, at det meste af udstyret virker glimrende, og allerede når man bakker ud af p-båsen, nyder man f.eks. det fine billede af bilen og omgivelserne, som vises på den store skærm i midten. Det er der mange bilproducenter, der ikke engang kan tilbyde i topudgaverne.
Også den nøglefri betjening er rar i hverdagen, ligesom mobiltelefonens spejling på skærmen giver et usædvanlig flot billede af de navigationsapps, man anvender her, hvis man ikke synes om det indbyggede navigationsanlæg. Og har man lyst, kan skærmen drejes ved tryk på en knap, så den enten står oprejst eller ligger i bredformat.
Men der er også ting, der ikke fungerer helt tilfredsstillende. Det er f.eks. klimaanlægget, hvor vi måtte sætte temperaturen på mellem 25 og 27 grader, for at vi ikke skulle fryse i bilen, og samtidig er det ikke helt enkelt at betjene anlæggets funktioner. Man skal ind i nogle menuer på skærmen, og det gælder også, hvis man f.eks. vil tænde for sædevarmen. Det sidste kan dog gøres via stemmestyring, men det foregår indtil videre kun på engelsk.
Upålidelige køreassistenter
Noget andet, der heller ikke er helt godt, er køreassistenterne. Som i mange andre nye biler advares man, hvis man kører for stærkt i forhold til det, bilen tror, man må køre. Men flere gange kørte vi på landeveje, hvor bilen troede, man kun måtte køre 30 km/t., og midt i Gilleleje by foreslog Dolphin, at den lokale fartgrænse var 120 km/t.!
Denne funktion er derfor helt ubrugelig, som det er nu, og man må derfor slå systemet fra, hver gang man skal køre i bilen. Det kræver fem til syv tryk på skærmen, så det er ikke noget, man gør, mens man kører.
Disse minusser er nogle ret store gener ved bilen og muligvis nok til, at man her og nu kan ende med at fravælge den. Men vi ved allerede nu, at disse forhold løbende vil blive forbedret via opdateringer af bilens software. Selve fartpiloten fungerer heldigvis fint, og man kan også ret let slå vognbaneassistenten til og fra på rattet.
En anden generende ting ved bilen opstår, når man kører under 25 km/t. Så udsender den en ganske høj advarselstone, for at fodgængere skal kunne høre bilen. Tonen er imidlertid så høj, at man også generes af den inde i bilen.
Hvordan kører BYD Dolphin?
Når hastigheden stiger, forsvinder advarselstonen, og så nyder man stilheden i bilen, lige indtil hastigheden nærmer sig motorvejsniveau, hvor en ret så kraftig vindstøj tager over. På den måde er Dolphin slet ikke på niveau med de dyrere elbilers ofte ret imponerende støjisolering, og man tænker med det samme: O.k., træerne vokser ikke ind i himlen!
Det glemmer man dog hurtigt, når man sidder bag rattet, hvor man virkelig har gode ressourcer at trække på. Bilens motor yder 204 hk og har et drejningsmoment på 310 Nm. Det er værdier, der modsvarer det, man i gamle dage fik ud af en treliters V6-benzinmotor, så der kan hurtigt komme fart på den lille delfin.
Rækkevidde | |
WLTP (blandet kørsel) | 427 km (7,1 km/kWh) |
Motors test ved 110 km/t. og 20 °C |
360 km (6,0 km/kWh) – ca. 300 km ved 0 °C |
Ladetider | |
Hjemme (11 kW – 3 faser) |
0-100 %: 6 timer |
På farten (op til 80 kW) |
Test: 30 min. gav 36,4 kWh (73 kW i snit) |
Med konstant 110 km/t. på motorvej løb batteriet tør efter 360 km ved 20 grader. Om vinteren må man forvente en rækkevidde på ned mod 300 km. Vi kunne lynlade bilen, så der kom 20,7 kWh på efter et kvarter og 36,4 kWh på efter 30 minutter. Batteriet er på 62 kWh (brutto) og 60,5 kWh (netto) og er af LFP-typen, der er et litium-jern-batteri, der er opbygget uden brug af kobolt. Modsat de fleste andre litium-batterier kan LFP-batteriet oplades dagligt til 100 procent uden at tage skade. |
Faktisk næsten for meget, for træder man speederen for hårdt ned, laver bilen hjulspind. Her kunne fabrikken godt have gjort mere ud af at styre kræfterne i forhold til det, dækkene er i stand til at overføre til vejbanen.
Vores testbil kørte på kinesiske Linglong-dæk i størrelsen 205/50 R17, og de ødelagde desværre oplevelsen af bilen, idet de havde problemer med at stå fast under både acceleration og nedbremsning, samt når vi kørte hurtigt gennem kurver og ved kritiske manøvrer på FDM Jyllandsringen. Og med de omtalte dæk blev vi heller ikke tilfredse med bilens retningsstabilitet.
Den danske importør lover, at bilerne produceret efter december 2023 bliver leveret med bedre dæk fra Hankook, og det er formentlig en fin løsning. Men spørgsmålet er, om mange ejere af en bil som Dolphin ikke ville være bedre tjent med at køre på gode helårsdæk året rundt og derved slippe for at skifte mellem sommer- og vinterdæk.
Godt lys på bilen
Vores øvrige oplevelser med bilen afslørede en udmærket brugsværdi takket være de generøse pladsforhold ved bagsædet og de mange fine fralægningspladser fortil. Vores testbil havde glastag, og det giver et fint lys i bilen, men det kan desværre ikke åbnes.
Tagkonstruktionen stjæler derimod et par vigtige cm ved loftshøjden over bagsædet, så den er værd at efterprøve før et evt. køb. Bagagerummet er udformet med en løs bundplade, der kan placeres i to stillinger, så der kan dannes et ekstra rum forneden til bl.a. ladekablet. Det er ikke vildt stort, og skal man have en barnevogn med i bilen, kan det give udfordringer.
Man kan ikke montere et anhængertræk på bilen, men den danske importør arbejder på at finde frem til en løsning, så man kan montere en krog, der kan bruges som cykelholder eller til at transportere barnevognsstellet.
Kørsel om aftenen var en fornøjelse. Forlygterne er af LED-typen, og de giver et fint nærlys, der er hvidt og bredt. Det lange lys skifter selv op og ned og er udmærket uden at være helt så imponerende som nærlyset. Lyskontakten er i øvrigt indrettet, så man kan efterlade den tændt altid, og så sikrer man sig, at der også er lys i baglygterne, når man kører i dagtimerne.
God garanti på BYD Dolphin
BYD Dolphin sælges i Danmark med en flot garanti på seks år eller 150.000 km, og den dækker hele bilen inklusive lakken. Derudover er der 12 års garanti mod rustgennemtæring. Batteriet er omfattet af en separat garanti på otte år eller 200.000 km.
En service- og reparationsaftale koster lige omkring 500 kr. pr. måned, og det er ikke specielt billigt for en elbil, men alligevel nok værd at overveje.
Vi har på den baggrund beregnet, hvad det koster at holde bilen kørende i en periode på fem år og 100.000 km. Alt inklusive lander det på 3,25 kr. pr. km eller ca. 65.000 kr. om året. Det er 4.000-5.000 kr. billigere end den billigste VW ID.3 og svarer til udgiften for at holde en noget mindre benzinbil til samme pris kørende.
En benzinbil i samme størrelse som en Dolphin vil uden tvivl blive en del dyrere trods Dolphins ret høje serviceudgifter.
Og som altid for elbiler gælder det også for Dolphin, at hvis man er god til at lade bilen, når strømmen er billigst, så kan man – modsat benzinbilerne – faktisk sænke de løbende udgifter ganske meget. På den måde bliver Dolphin i sidste ende et både grønt og økonomisk godt valg.
Har du brug for hjælp med valg af elbil?
Husk, som medlem af FDM kan du altid få hjælp af eksperter, der har den nyeste viden om elbiler.