Kia EV3 – Bliver bare bedre og bedre

Motors vurdering
Kia EV3
- Letkørt
- Komfort
- Garanti
- Dørhåndtag
- Gearvælger
- Ingen bakke-nødbremse
Fabriksdata
-
Motor1 elmotor – forhjulstræk. Batteri (brutto/netto): 58/55 kWh
-
CO2 udledning0 g/km
-
Effekt204 hk
-
Moment283 Nm
-
Topfart170 km/t.
-
Acc. (0-100)7,5 sek.
-
Køreklar vægt1.800 kg
-
Maks. påhængsvægt500 kg
-
Bagagerum460 liter
-
Akselafstand268 cm
-
Officiel rækkevidde436 km
-
Garanti (bil/lak/rust)7 / 5 / 12Bilgaranti: maks. 150.000 km. Batteri: 7 år/150.000 km
-
MålL:430 cm B:185 cm H:156 cm
Motors tal
- Beregnet økonomi 3,40 kr./km
- Målt rækkevidde 305 km
Man bliver mere og mere begejstret for Kia EV3, jo mere man kører i den. Dette er kort og godt en meget vellykket bil, der imponerer med både sine grundlæggende køreegenskaber og sine mange smarte løsninger i kabinen og omkring førerpladsen.
Denne udgave er den billigste version blandt en række af modeller, hvor man kan få både et større batteri, mere udstyr og flere lækre detaljer. Men selv i denne grundudgave virker bilen rar, og da standardudstyret omfatter både en velfungerende fartpilot og en vognbaneassistent, føler man, at der er et fint forhold mellem pris og udstyr.
Vognbaneassistenten er ikke den mest avancerede af slagsen, den kræver gode linjer for at fungere perfekt, og det betyder, at man ofte slår den fra, når man ikke kører på motorvej, men det er heldigvis let via en knap på rattet.

Rækkevidden i Kia EV3 varierer
For børnefamilier er Kia EV3 en udmærket løsning, men kabinepladsen er ikke den største i klassen, og særligt de store plastpaneler bag forsæderne er i vejen, hvis man skal montere en bagudvendt autostol.
Rækkevidden er med sine 436 km ikke imponerende i denne udgave med det lille batteri, og er det et problem, kan man overveje at købe udgaven med det store batteri på 81 kWh, der er 20.000 kr. dyrere.
Den udgave har en officiel rækkevidde på lige omkring 600 km. Vælger man den, øges den tilladte påhængsvægt så også fra testbilens 500 kg til 1.000 kg.
I denne udgave af Kia EV3 er batteriet på 55 kWh netto. Det officielle WLTP-tal siger som nævnt 436 km, men på FDMs test ved 110 km/t kørte denne udgave af Kia EV3, hvad der svarer til 305 km ved 20 grader og 255 km ved 0 grader. Det giver en flot effektivitet på 5,5 km/kWh ved 20 grader.
Har man behov for mere rækkevidde, kan man også få Kia EV3 med et større batteri på 81 kWh. Det medfører en merpris på 20.000 kr. for en udgave med samme udstyrsniveau. Vælger man den udgave i stedet, så vil rækkevidden i praksis blive forøget med små 130 km, ligesom ladehastigheden bliver en smule hurtigere.
I denne udgave med det lille batteri har vi testet ladehastigheden. Ifølge fabrikken kan det ske med op til 101 kW. Ved vores test fik vi tilført energi til 128 km motorvejskørsel på et kvarter og 238 km efter en halv time. Hjemme lader Kia EV3 på tre faser (11 kW), og så tager det omkring fem timer at lade bilen op fra tom til fuld tilstand.

Hvilken Kia EV3 er bedst?
Man kan også få Kia EV3 i udgaver med mere udstyr. Vi har testet udgaven i den version, der hedder Access. Til den skal man tilkøbe en udstyrspakke til 7.999 kroner, der inkluderer en mere avanceret sikkerhedspakke.
Alternativt kan man ofre 15.000 kroner for næste udstyrsniveau, der hedder Prestige. Så får man ud over den omtalte sikkerhedspakke også en række udstyrsdetaljer, der bl.a. omfatter dørhåndtag, der selv vipper ud, så det bliver lettere at åbne dørene.
Vil man have den mest avancerede udgave, skal man også vælge det store batteri, og springer prisen op på 330.000 kroner, og så vokser Kia EV3 ud af sin naturlige prisramme. Her får man dog et meget attraktivt udstyrsniveau med bl.a. avancerede forlygter, et større musikanlæg og lækkert udstyr som bl.a. eljusterbare forsæder.
Kia EV3 sælges med en garanti på syv år eller 150.000 km, og det taler i sig selv for bilen. EV3 blev af mange gode grunde kåret til Årets Bil i Danmark 2025, men måtte i FDMs seneste gruppetest se sig slået af Skoda Elroq, der bød på bedre plads, hvilket er essentielt for mange børnefamilier.
Video: Kig med på gruppetesten her
Se komplet oversigt over FDMs tests af elbiler
Vi har siden 2016 testet stort set alle elbiler, der er kommet på markedet. Over 140 tests kan du læse. Få overblik, før du vælger elbil.
