VW-ejere kan tjekke bilens helbred på mobilen

Danske VW-ejere får nu tilbudt at få installeret en såkaldt dongle i bilen. Den gør det muligt for bilejeren løbende at overvåge bilens sundhedstilstand via smartphonen. Et gennemarbejdet projekt, mener FDM, men understreger forbrugernes ret til egne data.

Bilist

Hvordan har bilens batteri det? Hvor meget benzin er der på tanken, og hvad er bilens generelle sundhedstilstand? Alt sammen informationer VW-ejere nu har mulighed for at have med i lommen, på farten eller jobbet.

VW Danmark lancerer nu konceptet Min Volkswagen, hvor VW-ejere af modeller fra 2008 og frem har mulighed for at få monteret en dongle i bilen, som via en tilhørende  giver dem mulighed for at overvåge bilens sundhedstilstand.
VW Danmark lancerer nu konceptet Min Volkswagen, hvor VW-ejere af modeller fra 2008 og frem har mulighed for at få monteret en dongle i bilen, som via en tilhørende giver dem mulighed for at overvåge bilens sundhedstilstand.

Som de første herhjemme er VW Danmark nemlig klar med en egenudviklet dongle med tilhørende app til smartphone. Donglen, der er et stykke elektronik, monteres bag bilens OBD-port og sender data via et SIM-kort. Et klistermærke på bilens B-stolpe markerer, om donglen er installeret.

LÆS OGSÅ: Donglerne vil køre med i din bil

’Min Volkswagen’ hedder løsningen, der om kort tid vil blive tilbudt danske VW-ejere med biler fra 2008 og frem. Bag systemet står selskabet Connected Cars, der ejes af Semler Gruppen, som også er den danske Volkswagen-importør.

LÆS OGSÅ: Hvad betyder connected cars?

Dermed ser VW Danmark ud til at løbe med titlen som first movers i kampen om at installere dongle-teknologi i danskernes biler og udnytte de data, nyere biler allerede i dag genererer.

Ringer selv efter hjælp

Med Min Volkswagen kan bilejerne via deres smartphone løbende overvåge bilens tilstand, position, og om den eksempelvis er låst. Samtidig vil det være muligt for VW at sende meddelelser til ejeren, hvis der er behov for udbedring af fejl, tid til service, eller at batteriet er ved at være fladt.

Systemet giver også mulighed for, at VW’s værksteder vil kunne udlæse og diagnosticere fejl på den enkelte bil og afgive et tilbud på evt. reparation, mens de har ejeren i røret.

Derudover kan systemet selv tilkalde vejhjælp. Involveres bilen i et uheld, bliver der automatisk genereret en skadesrapport med bilens nøjagtige GPS-position, antal passagerer i bilen, hvor mange og hvilke airbags, der er gået, og med hvilken kraft, bilen er kollideret. Rapporten sendes elektronisk til Dansk Autohjælp, som herefter kontakter alarmcentralen, inden de selv rykker ud til stedet.

LÆS OGSÅ: Skal bilproducenterne virkelig eje dine data?

Ambition om 100.000 tilmeldte

Ifølge VW Danmark bliver det gratis at få Min Volkswagen installeret, ligesom man ikke binder sig til noget. Fortryder man, kan man til hver en tid afmelde sig og få alle ens data slettet. Desuden slettes alle data ved ejerskifte.

Ambitionen er at få 100.000 VW-ejere ombord inden for de næste to år. Og selvom donglen er udviklet til VW-modeller, vil den med få ændringer også kunne installeres i Volkswagens øvrige bilmærker som Audi, Skoda og Seat. Et godt bud vil være, at det sker i løbet af efteråret.

”Der er fuld fart på digitaliseringen af verden omkring os. Vi har valgt at digitalisere kundernes biler for at give dem en bedre kontakt med deres bil og værksted. Vi mener, det giver bilejerne en bedre tryghed og mere convenience i deres bilejerskab. Det har været helt afgørende for os at lave noget, der skaber værdi for vores kunder,” siger direktør i VW Danmark, Ulrik Drejsig, som kalder investeringen i den nye dongle for ”betydelig”.

LÆS OGSÅ: Så meget sladrer din bil om dig

Vil tilbyde forsikring

VW Danmark lægger dog ikke skjul på, at man ser flere muligheder i systemet end blot overvågning af bilens dagsform. Allerede fra næste år er planen at begynde at integrere 3. part i Min Volkswagen. Det kunne eksempelvis være at tilbyde bilforsikringer og andre rabatordninger. Et skridt, der vil kræve yderligere tilsagn for bilejerne.

LÆS MERE : FDM mener: Donglerne vil køre med i din bil

”Som FDM har fået ’Min Volkswagen’ præsenteret, virker det som et gennemarbejdet projekt. Vigtigst er, at det er frivilligt, om man vil have det, og at man har adgang til sine data og nemt kan bede om at få dem slettet igen. Der er ingen tvivl om, at der er en høj grad af convenience og fordele i det for den enkelte bilejer. Omvendt skal man ikke være blind for, at det for VW også handler om at fastholde og skabe en bedre kontakt til stor kundegruppe, som i dag ikke nødvendigvis kører på et autoriseret VW-værksted,” siger juridisk konsulent i FDM Dennis Lange og tilføjer:

”Der, hvor vi kan være bekymret, er, når man begynder at inddrage tredjeparter som eksempelvis forsikringsselskaber. Også selv om det kræver et ekstra tilsagn fra bilejerne. Der er et kæmpe potentiale i de data, biler i dag generer, og vi kan godt være bekymret for, hvordan de bliver hånderet, hvem der får adgang til dem, og hvad de bliver brugt til. Det er derfor, FDM og de øvrige europæiske bilklubber har lanceret kampagnen My Car My Data for netop at sikre, at data ikke bruges til at begrænse konkurrencen, og at forbrugerne stadig har adgang til og ejerskab over deres egne data.”

Min Volkswagen virker i 52 lande.