13 år om at male Øresundsbroen

Øresundsbroens vejrbidte stålkonstruktion skal males op. Et kæmpe arbejde der ventes at vare frem til 2032.

Trafik

Penslen skal dyppes mere end en gang, når Øresundsbroens stålkonstruktion, der har en overflade på 300.000 kvadratmeter, i nær fremtid skal males.

Efter 16 år har vind og vejr nemlig slidt så meget på broen mellem Danmark og Sverige, at dens karakteristiske zigzag-formede stålkonstruktion nu skal males op. Et arbejde der ventes at gå i gang i 2019 og vare helt frem til 2032, skriver selskabet bag broen, Øresundsbron, i en pressemeddelelse.

Inden arbejdet kan gå i gang venter der dog et større forarbejde. Blandt andet skal der bygges en mobil skærm, der gør det muligt at male over åbent hav og tæt på både jernbane og højspændingskabler, og som samtidig beskytter mod vind og vejr og er sikker at arbejde på.

”Der findes ikke udstyr på markedet, som vi kan anvende. Det er jo aldrig gjort før – der er ikke lavet et projekt som dette før. Vi kommer i høj grad til at bygge vores egne tekniske løsninger. Derfor har vi sammensat et hold af eksterne eksperter og partnere,” udtaler anlægsdirektør ved Øresundsbro Konsortiet, Bengt Hergart.

Oprindeligt blev de enkelte dele af broens stålkonstruktion malet i fem lag på land, inden de blev samlet til havs.

LÆS OGSÅ: Automatisk fartkontrol i Øresundstunnelen

Kræver den rigtige maling

Udover udfordringen med den tekniske løsning, er Øresundsbron også i færd med at finde den rigtige maling som kan holde og ikke belaster miljøet.

”Valget af maling er vigtigt. Vandbaseret maling er aldrig blevet testet på så store overflader, der er udsat for vejr og vind. Og at lave noget, som ikke holder, er ikke en god løsning for miljøet. Derfor forsøger vi at finde en type maling, som er så holdbar, som muligt,” siger Bengt Hegart.

Efter planen vil man begynde arbejde på broens sydside i 2019 og frem til 2023. Herefter venter nordsiden fra 2024 til 2028, inden man endelig går i gang med at male broens underside. Først i 2032 forventes man at være helt færdige. For denne gang.

LÆS OGSÅ: Faldlem skal holde bro-fart i ave