De danske motorveje har flere steder udsigt til at blive udvidet med et ekstra spor.
En ny analyse, Vejdirektoratet har foretaget af ti udvalgte motorvejsstrækninger rundt om i Danmark, giver nemlig grønt lys for kørsel i nødsporet. Dermed er det muligt at lette trængslen på strækningerne.
Det er blandt andet strækninger på den Fynske Motorvej, flere steder langs E45 i Østjylland, på Hillerødmotorvejen og Holbækmotorvejen, der er blevet screenet. I alt 156 km som er valgt ud fra, hvor trængslen i dag er størst.
LÆS OGSÅ: Nødspor sparer bilisterne tid
”Alle de undersøgte steder vurderer vi overordnet, at det vil være muligt at køre i nødsporet ved at foretage nogle ombygninger og ændringer af vejen og nogle broer. Det vil være et tiltag, der kan afhjælpe kapacitetsproblemerne i en periode, indtil en fuld udbygning kan foretages. Der er tale om en overordnet analyse, som ikke besvarer alle spørgsmål i forbindelse med de konkrete strækninger,” siger projektchef i Vejdirektoratet Ulrik Larsen.
Gode erfaringer fra forsøg
At nødsporet kan tages i brug for at lette trængslen, kan man allerede i dag iagttage på Hillerødmotorvejen ved København. Her har bilister siden 2014 forsøgsvis fået lov at køre i nødsporet i et udvalgt tidsrum om morgenen. Og selvom hastigheden i perioden sænkes til 80 km/t, har forsøget vist, at bilisterne på strækninger kommer 20 procent hurtigere frem.
Også på E45 ved Kolding kan bilisterne i dag tage nødsporet i brug. Modsat forsøget på Hillerødmotorvejen er det her gjort permanent og gælder døgnet rundt, ligesom der ikke gælder nogen særlig fartbegrænsning udover de tilladte 110 km/t.
LÆS OGSÅ: Nødspor skal fjerne propper ved Kolding
En midlertidig løsning
Udsigten til flere strækninger med kørsel i nødsporet til trods er FDM ikke ubetinget begejstret.
”Kørsel i nødsporet er en interessant men midlertidig løsning. Den kan være relevant i en tid, hvor penge til infrastruktur er begrænset, men det er vigtigt at understrege, at den netop kun er midlertidig, ” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk og tilføjer:
”Derfor hæfter vi os også ved at det ifølge Vejdirektoratets analyse ikke er en holdbar løsning, men noget som kun skal stå på i en årrække, indtil men får udbygget vejene, og kun i perioder med myldertid.”
LÆS OGSÅ: Kend de nye skilte og striber
Vælg den nemme løsning
Konkret hvordan trafikken ville skulle afvikles, hvis der er politisk flertal for at tage nødsporet i brug, kommer analysen ikke med noget forslag til. Den henviser dog til, at en elektronisk skiltning med såkaldte ITS-systemer (Intelligente Transport Systemer), vil være en god men dyr løsning.
”Da vi taler om en begrænset periode med kørsel i nødsporet, mener FDM, man bør vælger en løsning med faste skilte, som analysen også peger på som muligt. Det vil ikke bare gøre det hurtigere og nemmere at åbne for kørsel i nødsporet på de udvalgte strækninger, men også gøre det væsentligt billigere at drive dem i forhold til, hvis man første skal til at etablere en dyr elektronisk overvågning,” siger Torben Lund Kudsk.
Motorvejsstrækninger med mulighed for kørsel i nødsporet
• E45 ved Aalborg (frakørsel 24-27)
• E45 Randers-Motorvejskryds Aarhus N (frakørsel 39-motorvejskryds Aarhus N)
• E45 Motorvejskryds Aarhus N–motorvejskryds Aarhus S
• E45 Motorvejskryds Aarhus S–Skanderborg S (motorvejskryds Aarhus S-frakørsel 53)
• E45 Skanderborg S-Vejle (frakørsel 53-59)
• E45 Kolding (motorvejskryds V-frakørsel 65)
• E20 Nørre Aaby-Gribsvad (frakørsel 57-55)
• E20 Gribsvad-Odense V (frakørsel 55-53)
• Rute 21 Holbækmotorvejen (frakørsel 13-15)
• Rute 16 Hillerødmotorvejen: Bagsværd-Allerød (frakørsel 6-11)