BMWs delebil kommer til København

Drive Now gør nu sin entré i Danmark med bus- og togselskabet Arriva som operatør. Det sker med 400 elektriske BMW i3. Dermed har København to konkurrerende dynamiske delebilsordninger.

Nyt om biler

Indbyggere og besøgende i København får om få uger et nyt transporttilbud. Tyske Drive Now lancerer til september sin delebilsordning med 400 eldrevne BMW i3, som kan samles op og efterlades et nærmest vilkårligt sted i hovedstaden. Kunderne betaler pr. minut – fire kr. i minuttet.

Den danske udgave af Drive Now adskiller sig fra bl.a. den i München ved, at i København står bus- og togselskabet Arriva som operatør.
Drive Now er et fælles selskab mellem BMW og Sixt.

Kan betales med rejsekort

I København er energiselskabet Eon med som strømleverandør, ligesom Rejsekortet A/S deltager, idet bilerne kan betales med rejsekortet.

Med 400 biler bliver Drive Nows flåde dobbelt så stor som Car2gos, der har været i København i et år. Zonen, hvor i3’erne kan samles op og efterlades, er også noget større end Car2Gos.

Til gengæld vil de eldrevne delebiler formentlig være nødt til at holde stille i længere tid på grund af opladning.

SE OGSÅ: Snup en bil på gadehjørnet

Car2go fravalgte elbiler, da selskabet anser det for alt for upraktisk til delebilsordninger samt at elektriske biler vil optage plads ved kantstenen i længere tid end de benzindrevne.

Kommunen favoriserer

Valget af benzinbiler er blevet kostbart for Car2go, da Københavns Kommune har valgt en voldsom favorisering af Drive Nows elbiler. De kan parkere et helt år i kommunen for 3.000 kr., mens Car2gos Smart Fortwo betaler almindelig timetakst, hvilket ifølge selskabet koster ca. 50.000 kr. årligt.

Arriva fik sidste år licensen af Københavns Kommune til at drive en delebilsordning i fem år efter at have været eneste ansøger.

SE OGSÅ: Den smarte bybil er klar i København