Fodgænger-nødbremse udløser Euro NCAP-stjerner

De automatiske nødbremsesystemer i nye biler bliver stadig bedre og betyder, at flere nye biler nu selv bremser for fodgængere. En markant forbedring af sikkerheden for bløde trafikanter, mener FDM, som beklager de høje danske afgifter på systemerne.

Bilist

2016 har foreløbig været et stille år hos Euro NCAP. Bare tre biler er med i den seneste pulje fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde, hvilket bringer det samlede antal af testede biler i år op på fem.

SE OGSÅ: Alle Euro NCAP-resultaterne

Det til trods lyser Euro NCAP-stjernerne godt op over bilerne i den akutelle test. Der er nemlig de maksimale fem stjerner til både Alfa Romeo Giulia, Seat Ateca og VW Tiguan. Særligt i kategorien voksensikkerhed imponerer bilerne, hvor de er tæt at score 100 procent.

LÆS OGSÅ: Nu skal bilerne selv nødbremse for fodgængere

Bedre sikkerhed for alle trafikanter

”Det er tre meget flotte resultater, der viser, hvor meget sikkerheden i og omkring biler har udviklet sig bare de senere år. Både når det gælder dem, der sidder inde i bilen, men også øvrige trafikanter,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og fortsætter:

”Særligt de automatiske nødbremsesystemer gør en forskel. Hvor de første nødbremser kun virkede ved lavere hastigheder og kun bremsede for andre biler, har flere nye biler i dag nødbremser, der også virker ved hastigheder på 80 km/t. Nu er systemerne desuden blevet så gode, at de også bremser for fodgængere og cyklister.”

SE VIDEO: Sådan virker AEB

Mange uheld kan undgås

Euro NCAP har de senere år presset på for at få bilproducenterne til at udvikle og udbrede de automatiske nødbremsesystemer (AEB). Det er sket ved blandt andet at give point til nye biler, der har haft et eller flere AEB-systemer. Fra i år får bilerne også point, hvis AEB-systemerne genkender og bremser for bløde trafikanter. Det gør alle testens tre biler.

”Der er ingen tvivl om, at udviklingen inden for AEB-systemer de kommende år vil øge sikkerheden for forgængere markant. Vi ved fra analyser af trafikuheld med bløde trafikanter i Tyskland og Storbritannien, at hvert femte uheld kunne være undgået, hvis bilen havde haft fodgænger-nødbremse. Derfor kan man også undre sig over, at systemerne er fuldt afgiftsbelagt i Danmark. Det er ikke noget, der gavner trafiksikkerheden,” siger Søren W. Rasmussen.

LÆS OGSÅ: Nødbremse virker eminent