Kina banker på Europas dør

Fire kinesiske mærker viser sig frem på Frankfurt-udstillingen, og de to af dem har muskler og knowhow til reelt at lancere biler af betydning i Europa. Men der går nok to år. Mindst.

Efter års tilløb viste kineserne sig for alvor frem på årets store biludstilling i Frankfurt.
Nyt om biler

Eksotiske nye bilmærker kan være på vej til danske bilbutikker. Ikke mindre end fire kinesiske bilmærker fører sig frem på årets bilmesse i Frankfurt – alle åbenbart med ambitioner om ’snart’ at sælge biler i Europa.

’Snart’ lader til at betyde to-tre år, men der er endnu intet kinesisk bilmærke, der har været i nærheden af at lancere i Europa som lovet.

Denne gang ser kineserne dog ud til at være noget bedre forberedt, end da de i 00’erne stod ydmygt i korridorerne og i tilbehørshallerne på europæiske biludstillinger. Nu er standene store og prangende, designerne er europæiske, bilerne virker pænt skruet sammen og lugter kun moderat af det, der sker, når man pakker billige tryksager ud af plasten.

Denne gang ser kineserne dog ud til at være noget bedre forberedt, end da de i 00’erne stod ydmygt i korridorerne og i tilbehørshallerne på europæiske biludstillinger

Læs også: Ypperlig britisk elegance på tysk basis

Kinas største bileksportør

To af dem har muskler og know how til rent faktisk at bygge biler, der mere eller mindre klarer europæiske kvalitetskrav og miljø- og sikkerhedsregler.

Chery er det ene. Mærket med 20 års historie er Kinas største bileksportør og står klar med en håndfuld traditionelle SUVere.

Wey er det andet. Mærket er født i 2016 og anvender en noget selvhævdende retorik, men bilerne – et par mellemstore SUV-modeller – er vældig fine indvendigt, som de står udstillet på messen.

Wey indgår som premiummærket i Great Wall Motors-koncernen, Kinas største SUV-producent. Great Wall sælger desuden SUV-modeller under Haval-navnet.

Wey-mærket havde Europa-premiere på Frankfurt-udstillingen. Foto: Torben Arent
Wey-mærket havde Europa-premiere på Frankfurt-udstillingen. Foto: Torben Arent

Læs også: Kia skruer op for charmen på ny Ceed

To år til europæisk ankomst

Ingen af de to mærker sagde på Frankfurt-udstillingen noget om, hvornår de vil begynde at sælge i Europa, men der går nok mindst to år.

Chery er på udkik efter distributører i Europa, mens Great Wall længe har haft en aftale med International Motors, som har skandinavisk hovedkvarter i Malmø og i forvejen importerer Subaru. Herfra lyder det: ’Vi er klar (med Wey, red.), når de er klar.’

Tiden vil vise, hvor hurtigt, det går. Nogenlunde sikkert er derimod, at et tredje kinesisk mærke kommer inden så længe, formentlig i 2019: Volvos søstermærke Lynk & Co.

Læs også: Sporten kort hos Suzuki