Østersøens kæmper genopstår på Gedser-Rostock

Allerede til jul kan bilister opleve en meget større og moderne færge på Gedser-Rostock-ruten. Scandlines har købt de ellers kasserede to kæmpefærger og får dem bygget helt om. Øverste dæk skal formentlig skrælles af.

Trafik

”Copenhagen” og ”Berlin” kommer alligevel til at sejle i pendulfart mellem Gedser og Rostock. Og den tiltrængte fornyelse og udvidelse af kapaciteten kan komme bilisterne til gavn allerede inden årets udgang – hvis tingene denne gang går, som Scandlines håber.

Det har de mildest talt ikke gjort hidtil. Rederiet bestilte i sin tid to bilfærger på dobbelt størrelse af de nuværende hos tyske P+S Werft i Stralsund til levering i det tidlige forår 2012. Det skete ikke.

LÆS OGSÅ: Færgeskandale rammer Gedser-rute

800 ton for tunge

Dobbeltdækkerne blev forsinket adskillige gange, og til sidst gik det op for Scandlines, at færgerne - ifølge de nyeste oplysninger - var blevet mindst 800 ton for tunge, så de ikke kunne bruges på overfarten. Og så gik værftet konkurs. Den massive overvægt skyldtes uduelighed på værftet, ifølge Motors oplysninger mere eksakt på grund af mangel på ingeniørressourcer.

Efter at have sundet sig bestilte Scandlines to nye færger på et finsk værft. Denne gang lidt mindre færger, men de ville til gengæld være i stand til at sejle lige godt i begge retninger og med naturgasmotorer. Levering inden højsæsonen 2015.

LÆS OGSÅ: Gasfærger giver god plads mod Rostock

Finsk værft duede heller ikke

Men værftet var åbenbart på smalhals og kunne ikke skaffe kapital nok til bygningen. Og så trak Scandlines sig.

Nu er rederiet gået tilbage til den oprindelige fuser, ”Copenhagen” og ”Berlin”. Scandlines bekræfter, at konkursboet har accepteret rederiets bud på 31,6 mio. euro, ca. 237 mio. kr. Det er kun ca. en sjettedel af de ca. 1,4 mia. kr., som den oprindelige pris menes at være.

- Tingene er ikke faldet på plads endnu, men der skal en stor ombygning til, så den samlede pris for os bliver formentlig ikke meget lavere, end vi i sin tid skulle have givet, siger kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen.

Første kan være klar i år

- Det var afgørende, at vi kan få dem hurtigt. Hvis vi endnu en gang skulle bestille nye færger, ville der gå to-tre år. Nu håber vi, at den første færge kan være klar inden årsskiftet og den anden et par måneder senere, siger hun.

Ifølge Motors oplysninger bliver det formentlig nødvendigt at fjerne hele det øverste af to passagedæk, for at få færgen let og stabil nok. Der kan også være tale om at erstatte noget af stålet med aluminium. Det skal det værft, der vælges til ombygningen, komme med forslag til.