I slipstrømmen på VW-skaldalen har myndighederne i en række lande indledt en grundig undersøgelse af nyere dieselbiler. Resultaterne er interessante. Umiddelbart er det kun VW-koncernen, der decideret har snydt, men stort set alle de testede biler forurener i praksis lang mere, end de burde.
Problemet er især udtalt, når temperaturen under testen sænkes. Så skruer mange af bilerne populært sagt automatisk ned for luftrensningen for at beskytte motorer og efterbehandlingsudstyr. Det er et problem – ikke mindst i Danmark, hvor temperaturen en stor del af året er lav, og hvor mange biler bruger en stadig stigende del af tiden på køkørsel.
LÆS OGSÅ: Ren tale om miljøtest af bilerne, tak!
Ny test af biler - uden for laboratoriet
Er dieselbilen så reelt passé på grund af for høje NOx-udledninger, kunne man fristes til at spørge. Svaret er, at det er den næppe, dertil har bilindustrien i Europa lagt alt for mange udviklingskroner. Dieselbilen er da også for mange forbrugere et fornuftigt valg. Men i takt med at miljøkravene strammes, bliver det stadig vigtigere, at dieselbilerne bruges af de rette bilister. Kort sagt er diesel først og fremmest til de, der dagligt kører over lange strækninger udenfor byerne og uden at holde for meget i kø.
Der er lys forude. I efteråret 2017 forventes en ny testmetode af nye biler at blive taget i brug i EU. Den kommer til at foregå uden for laboratoriet på vejen med avanceret mobilt måleudstyr. Den vil presse bilfabrikanterne i den rigtige retning, så bilerne også i praksis bliver så ”rene”, som de er i dag ved typegodkendelsens virkelighedsfjerne laboratorietest.
LÆS OGSÅ: Hvad er op og ned om motoropdatering og NOx’er?
Justering af motoren kan give andre gener
Mens vi venter på den nye testmetode, er flere bilproducenter begyndt at signalere handling. I Tyskland vil over 600.000 biler blive inviteret på værkstedsbesøg for at få justeret systemet til rensning af udstødningsgasser, og mon ikke flere importører i Danmark følger trop. Renault har allerede meldt ud, at de i løbet af efteråret er klar til en lille justering af bilens motorstyring.
Selv om disse tiltag på overfladen kan virke positive, er FDM alligevel skeptiske på vegne af de berørte bilejere. Sagen er nemlig den, at der er en grund til, at bilfabrikkerne ikke fra begyndelsen har justeret bilerne til et minimum af udslip ved almindelig kørsel. Det koster bl.a. ekstra brændstof og giver en kraftigere belastning af partikelfiltre og risiko for tilsodning, når kørslen foregår ude i virkeligheden og ikke i testlaboratoriet.
LÆS MERE: FDM: Pas på Renaults opdatering
FDM ønsker dokumentation og garanti
Derfor har FDM meldt kontant ud, og rådet de berørte bilister til at takke nej, hvis man som bilejer får tilbud om en lille ”miljøjustering”. Før FDM kan give en anbefaling hertil, skal vi have dokumentation for, at det ikke vil give ejeren yderligere driftsomkostninger. Dokumentationen bør desuden følges af en garanti.
Takker man nej, kan man i øvrigt gøre det med nogenlunde ro i sindet. Bilen overskrider grænseværdierne, men det er stadig udledninger på et meget lavt niveau i forhold til ældre biler. Så mens vi venter på renere dieselbiler og tidssvarende EU-tests, vil FDM derfor opfordre til, at man som dieselbilejer afventer mere konkret viden om konsekvenserne for bilen ved en justering. Som bilkøber bør man, indtil de nye strammere krav indføres, genoverveje om dieselbilen er den bedste mulighed.
LÆS OGSÅ: Er VW’s løsning langtidsholdbar?