Særtransporter får spærretid

Nyt forsøg forbyder lange særtransporter på udvalgte strækninger i myldretiden. Godt for mobiliteten, mener FDM, som længe har efterlyst en spærretid for de lange særtransporter.

Et nyt forsøg indfører spærretid for særtransporterpå en række motorvejsstrækninger.
Trafik

Bilister på en række af landets motorvejsstrækninger slipper de kommende år for at irriteres over de såkaldte særtransporter. I hvert fald i myldretiden.

Søndag den 1. oktober trådte et nyt forsøgt nemlig i kraft, som forbyder særtransporter på mere end 50 meter i tidsrummet mellem klokken 6-9 om morgenen og igen klokken 15-18.

Det er velkendt, at de lange og langsomkørende særtransporter af eksempelvis vindmøllevinger skaber trængsel og til tider farlige situationer på vejene

Konkret gælder forbuddet på den østjyske motorvej E45 mellem Hadsten nord for Aarhus og ned til Kolding V, og på motorvej E20 mellem Kolding V og til motorvejskrydset ved Odense. Desuden omfattes strækningen imellem motorvejskrydsene ved Fredericia og Skærup af forsøget.

Læs også: Spærretider på vej for særtransporter

Det er Vejdirektoratet, der på baggrunden af trafikbelastningen har udvalgt strækningerne, som vil være omfattet af spærretiden de næste tre år, forsøget varer.

Godt for mobiliteten

FDM er positive overfor forsøget.

”Det er velkendt, at de lange og langsomkørende særtransporter af eksempelvis vindmøllevinger skaber trængsel og til tider farlige situationer på vejene. Derfor har vi længe efterlyst, at man til gavn for mobiliteten indførte en spærretid på tidspunkter med meget trafik,” siger juridisk konsulent i FDM, Dennis Lange og tilføjer:

Et nyt forsøg betyder, at de lange særtransporter de næste tre år får spærretid på en række motorvejsstrækninger i myldretiden om morgenen og eftermiddagen. Kort: Vejdirektoratet
Et nyt forsøg betyder, at de lange særtransporter de næste tre år får spærretid på en række motorvejsstrækninger i myldretiden om morgenen og eftermiddagen. Kort: Vejdirektoratet

”Man skal huske, at der ikke er tale om et generelt forbud mod særtransporter, men alene et forbud der gælder få timer om dagen på udvalgte strækninger. Det giver ganske vist nogle gener for vognmændene, men samlet er gevinsten for almindelige bilister og de øvrige erhvervschauffører i form af bedre og mere sikker trafikafvikling langt større.”

Læs også: Særtransporter ikke længere et særsyn

Som FDM tidligere har beskrevet, var forsøget oprindeligt planlagt til at begynde 1. juli, men på grund af forsinkelse med at færdiggøre de rastepladser, der skulle etableres til særtransporterne på strækningerne, blev forsøget udsat.

Forsøget med spærretiden for særtransporter løber de næste tre år.