Sløje tider for grønne biler

Salget af elbiler og opladningshybrider er omtrent halveret fra 2016 til 2017. Branchen tror på vis bedring efter lovændring pr. 1. juli. FDM efterlyser langsigtet strategi i stedet for stop-and-go.

Nyt om biler

Mens det danske bilsalg i almindelighed er i højeste gear nogensinde, går det sløjt for egentlige miljøbiler.

Der er blot solgt 137 elbiler i årets første halvdel mod 244 i den samme periode sidste år. Og 2016 lå betydeligt under 2015.

SE OGSÅ: Forbrugsfest fortsætter: 124.000 biler på halvt år

Opladningshybrider halveret

Opladningshybriderne lider også. De højeste salgstal var i 2015/2016 med 400-500 pr. år, men på et halvt år i 2017 er det blot blevet til knap 100 biler. Det viser en opgørelse fra De Danske Bilimportører.

1. juli trådte en lempelse af afgiften på elbiler og opladningshybrider i kraft med tilbagevirkende kraft fra 1. januar, men selv om interessen for elbilerne ifølge De Danske Bilimportører er steget, er den endnu ikke udmøntet i reelle salg.

Afgiften steg - og faldt

Rene elbiler fik pr. 1. januar 2016 pålagt 20 procent af registreringsafgiften af almindelige biler, hvilket fik elbilsalget til at kollapse, selv om stigningen for en del elbiler var meget begrænset.

Fra 2017 blev afgiften som planlagt fordoblet. Nu er den så rullet tilbage til 2016-niveau og reelt indtil videre til 2015, da der er også er indført et fradrag ud fra batteristørrelse. Det sidste gælder også opladningshybrider.

'Stop-and-go'-politik

– Elbiler er underlagt en stop-and-go-politik, hvor der konstant er usikkerhed om rammevilkår og prisdannelse, påpeger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.

– Branchen og forbrugerne har derfor behov for at et teknologineutralt afgiftssystem, som i højere grad belønner sikre og miljøvenlige biler gennem tekniske kriterier og ikke værdien fra bilfabrikken, siger han.

FDM mener: Da elbilmarkedet kortsluttede

Toyota-hybrider går frem

Salget af almindelige hybridbiler går derimod pænt fremad.

Antallet af indregistrerede hybridbiler er steget fra 1.100 i 2013 over 2.900 i 2015 til 6.600 i 2016. I første halvdel af 2017 er tallet knap 4.500.

Disse hybridbiler er langt overvejende fra Toyota, der har fået succes med særligt Yaris, Auris, C-HR og RAV-4 i el-benzin-udgaver.

SE OGSÅ: Politisk starthjælp til skrantende elbilsalg