Vejen til Rostock er blevet bredere

Den første af to nye dobbeltdækker-færger til Gedser-Rostock-ruten er døbt M/F Berlin og ventes klar til at tage imod bilisterne midt i maj.

Trafik

"Berlin" hedder den nye færge, der skal sejle mellem Gedser og Rostock. Fotos: Torben Arent
"Berlin" hedder den nye færge, der skal sejle mellem Gedser og Rostock. Fotos: Torben Arent
Det bliver nu meget nemmere at få plads på færgen til Rostock i højsæsonen, og oplevelsen ombord under den knap to timer lange sejlads hæves betydeligt.

3. maj – med eksakt fire års forsinkelse – kunne Scandlines døbe sin nye og helt færdige færge til Gedser-Rostock-ruten. Navnet på den én mia. kr. dyre færge blev, som også planlagt for fire år siden, M/F Berlin.

SE OGSÅ: Ny forsinkelse rammer Tysklands-færger

Dobbelt så mange biler

Når søsterfærgen M/F Copenhagen er klar, formentlig midt juli, bliver der plads til flere end dobbelt så mange biler på overfarten.

De fire personbil-baner i hver side er tilsammen blevet ca. en meter bredere, siger Scandlines. Motor kunne dog ikke ligefrem fornemme markant bredere vognbaner.
De fire personbil-baner i hver side er tilsammen blevet ca. en meter bredere, siger Scandlines. Motor kunne dog ikke ligefrem fornemme markant bredere vognbaner.
460 personbiler er der plads til på de to store dæk, en forøgelse på 130 procent. Der kan være lastbiler og busser på begge dæk, og uden for højsæsonerne er det vigtigt for rederiet at kunne få plads til flere lastbiler. I dag må lastbiler ofte afvises.

Personbiler foroven, lastbiler forneden

Under de fleste forhold vil lastbiler være forneden, mens personbiler, autocampere og busser kører ind for oven. Dermed slipper passagererne for at skulle klemme sig forbi beskidte lastbiler, der samtidig blokerer for udsynet. På øverste dæk er der behagelig med frisk luft, da der er åbent i begge ender og åbne ”vinduer” hen langs siden.  

Rampen til øverste dæk er bred - plads til fire kolonner personbiler - og er ikke særlig stejl.
Rampen til øverste dæk er bred - plads til fire kolonner personbiler - og er ikke særlig stejl.

Selv om der bliver plads til flere end dobbelt så mange køretøjer som før, skal færgen stadig kunne losses og lastes på 15 minutter. Det er muligt, da der kan køre personbiler af og på i op til otte baner på én gang.  Det gælder på tysk side; i Danmark kan der blive behov for fletning.

Nem ombordkørsel

Ombordkørslen bliver helt uden panik, da selv rampen til øverste dæk er bred og ikke særlig stejl. Der er heller ingen hængedæk at file kobling på.

De fire baner til personbiler i hver side er lidt bredere end på de gamle færger, så bøvlet med at komme ind og ud af bilen ser ud til at blive mindre.

De fleste pladser er samlet på ét dæk. Der er mange typer siddeområder.
De fleste pladser er samlet på ét dæk. Der er mange typer siddeområder.

SE OGSÅ: Nye færger sejler længere på literen

Sejltiden bliver som hidtil, syv kvarter. Da de nye færger kan sejle en anelse hurtigere, bliver der strammet op på sejlplanen. Fra nu af er der atter afgang hver ulige time fra hver side – med undtagelser om natten.

Wi-fi og strømstik

Oppe i salonerne er der kommet friske farver og varieret indretning af siddeområderne. Mange rejsende vil nok sætte pris på, at der nu er wi-fi og et hav af strømstik, både 230 volt og 5 volt USB-stik.

I opholdsområderne er der mange strømstik til PC'ere m.v. og mobiltelefoner.
I opholdsområderne er der mange strømstik til PC'ere m.v. og mobiltelefoner.

Den omfattende ombygning af den oprindelig fejlkonstruerede færge har betydet, at det øverste passagerdæk er fjernet, så der kun er en lille cafe øverst. Salonområderne er ikke vokset nær så meget som bilkapaciteten – fra ca. 1.000 til 1.300.

Udendørs er der ikke mange siddepladser.

Klar midt  i maj

Scandlines har ikke sat dato på, hvornår Berlin-færgen sættes i drift. Nogle godkendelser mangler. Men forventningen er, at det bliver inden for 14 dage. Det skal det også helst, for den slidte, gamle færge, M/F Prins Joachim, er solgt til levering pr. 20 maj. 

Menukortet i caféerne er lige så traditionelt og friture-præget som på de gamle færger. Sandwich fås også.
Menukortet i caféerne er lige så traditionelt og friture-præget som på de gamle færger. Sandwich fås også.

Det er Prins Joachims sejlplan, M/F Berlin overtager. Det vil sige, at det er afgangene kl. 9, 13, 15, 17 og 21, hvor man får oplevelsen af ny færge.

SE OGSÅ: Grundstødte færger på hård kur