Ejere af de skandaleramte dieselbiler fra Volkswagen-koncernen ser ikke ud til at have grund til bekymring. I hvert fald ikke, når det gælder bilernes ydeevne.
Det viser en test, FDM har foretaget af 12 biler henover sommeren. Alle 12 er omfattet af den obligatoriske opdatering af softwaren i bilernes motorstyring, som skal fjerne det ulovlige snydesoftware.
Læs også: Test af VW-opdatering: Ingen bivirkninger her og nu
Sådan testede FDM bilerne
Biler ændrer ikke karakter
FDM har nu bearbejdet alle resultaterne. Overordnet viser de, at bilerne ikke mister hestekræfter i forbindelse med opdateringen. Desuden bliver momentkurven bredere på nogle modeller, hvilket giver en bedre køreoplevelse.
”Vi har i forbindelse med VW-sagen løbende fået henvendelser fra medlemmer, som enten har oplevet, at deres bil opfører sig anderledes efter opdateringen eller har været bekymret for, om den ville påvirke bilens køreegenskaber. Derfor valgte vi selv at teste en række bilers ydeevne før og efter opdatering, for at se om vi kunne konstatere en forskel,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning Lone Otto og tilføjer:
Læs også: Hvad er op og ned i VW-sagen?
”Helt overordnet har vi ikke kunnet dokumentere nogen væsentlig ændring i ydeevnen som følge af opdateringen. Tværtimod sker der en lille forbedring på flere af de testede biler. Samlet set ligner resultatet det, som vi tidligere er nået frem til i de laboratorietest, vi har lavet sammen med de øvrige europæiske bilklubber.”
Læs også: VW-opdatering halverer NOx-udledning
Bredt udsnit testet
De testede biler er udvalgt, så de repræsenterer så bredt et udsnit af de berørte bilmærker, modeller og årgange som muligt. Bilerne er både med og uden DSG-gear.
Det har desuden været et krav, at de udvalgte biler har fulgt producentens serviceforskrifter og ikke har haft fejl eller været chiptunet.
I selve testen har bilerne fået testet deres ydeevne på et godkendt og kalibreret rullefelt. Alle bilerne blevet testet i alt tre gange, både før og efter opdateringen.
Læs også: Hvad er op og ned om motoropdatering og NOx'er?
De testede biler
- Der er testet biler fra VW, Audi, Skoda og Seat
- Der er testet to motorstørrelser, 1,6 og 2,0 liter. Det har ikke været muligt at finde biler i størrelsen 1,2 til testen
- Alle bilerne har overholdt deres serviceeftersyn og er fejlfrie og ikke chiptunet
- Bilerne havde alle kørt mindst 65.000 km under danske forhold inden opdateringen
- Efter opdateringen har bilerne kørt mindst 500 km, inden FDM har testet dem igen
Motorstørrelse | 1.6 | 1.6 | 2.0 | 2.0 |
---|---|---|---|---|
Producent-oplyst HK/NM | 90HK/230NM | 105HK/250NM | 140HK/320NM | 170HK/350NM |
HK-gennemsnit før opdatering | 93 | 102 | 129 | 159 |
HK-gennemsnit efter opdatering | 92 | 108 | 134 | 161 |
NM-gennemsnit før opdatering | 241 | 245 | 295 | 331 |
NM-gennemsnit efter opdatering | 229 | 251 | 295 | 323 |
Stadig skeptiske over for VW-opdatering
”Det er vigtigt at understrege, at vi alene har testet, om vi har kunnet måle en generel forringelse af bilernes ydeevne efter opdateringen. Det har ikke været tilfældet. Vi har derimod ikke testet, om opdateringen påvirker bilernes brændstofforbrug, NOx-udledning eller andet, da det kræver test-faciliteter, vi ikke har. Derfor får testen os heller ikke til at frikende eller på anden måde ændre holdning til Volkswagens opdatering. Vi er fortsat skeptiske over for den og ville fraråde bilister at få den lavet, hvis ikke det var et krav fra myndighederne,” siger Lone Otto.
Testresultat gælder kun fejlfrie biler
FDM har set flere eksempler på, at biler relativt kort tid efter opdateringen skal skifte en række sliddele som EGR-ventil/EGR-køler og dyser. Nedbrud, der formentlig relaterer sig til opdateringen.
”Det er naturligvis problematisk, og derfor har vi også en forventning om, at Volkswagen er kulante og dækker omkostningerne. Det har de hidtil gjort. Ellers er FDM klar til at hjælpe medlemmerne.”
”Derudover gælder vores testresultat kun fejlfrie biler. Om det vil se anderledes ud, hvis bilerne har haft defekter eller har været eksempelvis chiptunet, kan vi ikke udelukke,” siger Lone Otto.
Af de 81.778 biler, der i Danmark er ramt af VW-skandalen, er lige knap 65.000 blevet opdateret, hvilket svarer til 79 procent.