Det tager 55 sekunder – maks. – at køre gennem hele Nordhavnstunnelen, men på den korte tur er bilisterne pakket tæt ind i sikkerheds- og overvågningssystemer, som næppe noget andet sted i Danmark.
ITS-systemer med trafikoplysninger til bilisterne har høj prioritet, og allerede på Helsingørmotorvejen kan bilister se, om et spor eller hele tunnelen er lukket. Københavns Kommune har her overtaget Vejdirektoratets nu lukkede ITS-skærme.
Læs også: Dyrt hul i jorden giver bedre vej til København
Tunnelens mange finesser
Skulle der ske et uheld i et af tunnelrørene – eller skal der foretages service – er det ikke muligt at have modkørende trafik i det andet rør. Det skyldes den ændrede afslutning ved Svanemøllehavnen. Først når tunnelen forlænges til Nordhavn, kan det lade sig gøre.
Nødsporet er sparet væk, men der er skruet op for al øvrig sikkerhed.
Læs mere: Trafiktavler spares væk
- Vognbaner kan spærres elektronisk. Bomme
kan lukke tunnelen i begge enderI begge ender af tunnelen er der en lille bule på vejen for at forhindre oversvømmelse
- Fartgrænsen justeres elektronisk – maks. 60 km/t. pga. manglende nødspor
- Hvis tunnelen er spærret, får bilister besked på Helsingørmotorvejen om at dreje fra tidligere (Ring 2/Turborgvej)
- Lyssignaler i den østlige ende arbejder sammen med trafikstrømmen i tunnelen. Hvis der er kø østgående, vil signaler stå mere på grønt, for at undgå kø i tunnelen
- I begge ender af tunnelen er der en lille bule på vejen for at forhindre oversvømmelse.
- Et fuldautomatisk vandtågeanlæg – unikt i Danmark – kan slukke eller dæmpe brande
- Store ventilatorer kan sende beskidt luft – eller farlig røg – ud af tunnelen
- Kameraer detekterer, hvilke typer farligt gods der på et hvert tidspunkt befinder sig i tunnelen
- Kameraer registrerer automatisk, hvis en bil går i stå
- Tunnelen og de tilhørende veje og kryds er massivt videoovervåget
- Et lokalt FM-net gør det muligt at sende beskeder via DRs radiokanaler til bilister, der befinder sig i tunnelen. F.eks. at de skal flygte til modsatte tunnelrør
- Redningsmandskab har deres eget radionet i tunnelen, men der er ikke lokale mobilantenner til bilisterne. Signalet i den forholdsvis korte tunnel burde være godt nok uden, vurderer Københavns Kommune
- Der er nøddøre mellem de to rør med korte mellemrum
- Ved brand i tunnelen lukkes begge rør, så det andet kan bruges til evakuering
- Anlægget har to helt separate strømforsyninger
- Batterier sikrer lys og kommunikation i en time ved totalt strømsvigt. Vandpumper kan drives med diesel
- Tunnelen – og resten af Nordhavnsvej – overvåges døgnet rundt af Vejdirektoratet i Trafiktårnet ved Kalvebod Brygge
Se dronefilm om Nordhavnsvej: