Dyrt hul i jorden giver bedre vej til København

Trafik

18. december 2017 åbner Nordhavnsvej i København, og dermed får 32.000 trafikanter dagligt en bedre vej til hovedstaden. To en halv mia. kr. har vejen kostet, især fordi der indgår 900 meter tunnel.

Nedkørslen til tunnelen på Nordhavnsvej.
Fotograf:
Foto
Københavns Kommune

Med en pris pænt over én mia. kr. pr. km er det formentlig den dyreste kommunevej i Danmark nogensinde.

Til gengæld vil der være titusindvis af bilister, der får glæde af den to km lange Nordhavnsvej i det nordlige København, når vejen pakkes ud som årets julegave til hovedstadens trafikanter.

Nordhavnsvej/Helsingørmotorvejen.
Nordhavnsvej er mod vest tilsluttet Helsingørmotorvejen. Det sker med denne 'flyover' i stedet for det lyskryds på motorvejen, som Københavns Kommune oprindelig planlagde. Foto: Københavns Kommune

Åbner 18. december - men kun i dagtimer

Indvielsen foregår søndag 17. december, og trafikanterne kan nyde den nye asfalt fra mandag morgen 18. december.

Den første måned - mindst - vil vej og tunnel være lukket om natten for at eventuelle fejl i det avancerede ITS- og overvågningssystem kan rettes.

Læs også: Tunnel med tårnhøj hightech

900 meter tunnel

Den firesporede motortrafikvej, hvoraf 900 meter går i tunnel, forbinder afslutningen af Helsingørmotorvejen med Ring 2 ved Svanemøllebugten. Herfra der er god forbindelse til centrum og bl.a. containerterminalen i Nordhavnen.

32.000 biler vil bruge den nye vej på hverdage, siger prognosen. Det vil bl.a. gavne de bilister, der i dag holder i kø for enden af Helsingørmotorvejen ved Hans Knudsens Plads eller i en endnu længere kø for at dreje fra til Ring 2/Tuborgvej.

Se dronebilleder fra den nye vej

 

En ny flaskehals kan måske opstå ved Østerport, for selv om lyssignalerne ad havneruten programmeres om, møder den større trafikstrøm på et tidspunkt den københavnske virkelighed.

Tunnelenes portal mod øst.
Når Nordhavnsvej kommer op ved Svanemøllebugten, sker det med et ret kompliceret kryds. Foto: Københavns Kommune.

En anden gevinst scorer beboere på Østerbro og i det sydlige Gentofte. De får det fredeligere. Særligt vil de tunge lastbiler forsvinde.

Den særlige mission for den 2,5 mia. kr. dyre vej er at skabe god forbindelse til Københavns store udviklingsprojekt i Nordhavnen.

Skal fortsætte til Nordhavn

Den særlige mission for den 2,5 mia. kr. dyre vej er at skabe god forbindelse til Københavns store udviklingsprojekt i Nordhavnen. Derfor skal tunnelen forlænges under vandet. Arbejdet med den del ventes at gå i gang i 2019 og være færdigt i 2025.

På endnu længere sigt kan de to korte tunneler fortsætte i det statslige vejprojekt 'Østlig Omfartsvej', som kan blive en lang vejtunnel på langs af havnen og ende ved Amagermotorvejen i syd.

Læs også: Havnetunnel i København får nyt liv

Kort over Nordhavnsvej.
Nordhavnsvej er ca. to km lang og går fra Helsingørmotorvejen i vest til Svanemøllehavnen i øst.

Nordhavnsvej var oprindelig lovet færdig i slutningen af 2015 og var tilmed tæt på at kunne åbne allerede i eftersommeren det år.

Fremtidssikret var ikke rigtig fremtidssikret

Men så besluttede politikerne, at vejen skulle fremtidssikres, så den senere kan føres videre til Nordhavn, uden at vejen skulle lukkes i meget lang tid.

Den lille fremtidssikring.
Indhakket her skulle fremtidssikre tunnelen til forlængelse. Men det var kun en 'lille' fremtidssikring, så meget måtte bygges om og åbningen blev udskudt i to år.

Da Motor besøgte anlægsarbejdet i foråret 2014, fik vi ellers forevist en underjordisk konstruktion, som ville fremtidssikre projektet, når tunnelen en gang skulle forlænges.

Men det har siden vist sig, at det blot var en 'lille' fremtidssikring til 80 mio. kr., der betød, at hele tunnelportalen ikke skulle rives ned i den situation.

Der skulle i stedet en 'stor' fremtidssikring til på 522 mio. kr., for at vejen ikke skulle lukkes i årevis, når forlængelsen engang skulle gennemføres.

Læs mere: Plan: lyskryds på Helsingørmotorvejen

10.000 ton beton hakket op

Derfor kunne entreprenøren midt i 2014 gå i gang med at hakke 10.000 ton nystøbt beton op, og åbningen af første etape blev udskudt i mere end to år - fra eftersommer 2015 til ultimo 2017. Den to mia. kr. dyre og reelt færdige vej lå dermed ubrugt i to år.

Rampe fra København.
Med beslutningen om en 'flyover' (t.h.), forsvandt muligheden for, at trafikanter til og fra Hans Knudsens Plads kan benytte Nordhavnsvej. Dog er der denne kattelem: Rampen til venstre er indtil videre bygget af hensyn til redningskøretøjer, men kan senere blive en forbindelse for alle, der kommer fra Hans Knudsens Plads og vil ind på Nordhavnsvej. Fotos: Torben Arent

I det mindste bliver Nordhavnsvej ikke lukket, når den først er taget i brug.

Læs mere: FDM kæmper for bedre infrastruktur

 

Af
Torben Arent