Sikkerheden er fortsat rystende ringe i de små kabinebiler (quadricykler). Det viser en ny test fra det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde Euro NCAP af de små køretøjer.
Af testens fire kabinebiler opnåede de tre bare én stjerne, mens der var to stjerner til den fjerde.
Det er anden gang, Euro NCAP tester en håndfuld af de små firehjulede kabinebiler, der trods deres beskedne størrelse og konstruktion kan køre op mod 100 km/t og have op til fire passagerer.
LÆS OGSÅ: Elendig sikkerhed i quadricykler
Krøllede sammen i kollisionstest
Selv om det samlede resultat i den aktuelle test viser, at sikkerheden er blevet marginal bedre siden den første test i 2014, er den fortsat alt for ringe.
For eksempel har kun en af de fire kabinebiler, Microcar M.GO Family, en airbag, som tilmed ikke er standard. Derudover afslørede testens frontal- og sidekollision store skader på både testdukker og køretøjer herunder knækket sikkerhedssele og svære skader på brændstoftank med risiko for læk.
LÆS OGSÅ: Klar til en ny tids ellert?
Forhandles ikke i Danmark
”Det bedste, der er at sige om de testede kabinebiler, er, at ingen af dem forhandles i Danmark. I det hele taget er det et fåtal af kabinebiler, der findes herhjemme. Når det er sagt, er det selvfølgelig bekymrende, at sikkerheden fortsat er så ringe, som testen viser. Derfor kan vi kun råde folk til at gå langt uden om dem,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Selv om kabinebiler altså er et særsyn på de danske veje, forholder det sig anderledes i især Sydeuropa, hvor de for mange er et alternativ til mikrobiler i byerne, hvilket blandt andet begrunder Euro NCAPs interesse for dem.
Forklædt som rigtig bil
Da kabinebiler ikke er typegodkendt som almindelige biler og dermed ikke underlagt samme krav til sikkerhed, har Euro NCAP udviklet et nyt karaktersystem, som altså ikke er at forveksle med Euro NCAP’s ’rigtige’ stjerner.
”De nye kabinebiler gør meget for at ligne almindelige biler, men der er stor forskel ikke mindst på sikkerheden. Det er blandt andet derfor, at Euro NCAP løbende vil teste dem. Både for at påvirke producenterne til at forbedre sikkerheden, men også af hensyn til forbrugerne,” siger Søren W. Rasmussen.
Hvor stor forskellen er på sikkerhed på kabinebiler og biler illustreres af, at Euro NCAP i forbindelse med den aktuelle test også testede mikrobilen Toyota iQ, som var det en kabinebil. Her opnåede Toyota iQ fem stjerner, mens sikkerheden i de fire testede kabinebiler altså kun rakte til henholdsvis en og to stjerner.
De fire testede kabinebiler:
• Microcar M.GO Family: En stjerne
• Aixam Vrossover GTR: En stjerne
• Bajaj Qute: En stjerne
• Chatenet CH30: To stjerner