Færre valgte at privatlease i 2017

Efter et turbulent efterår faldt antallet af danskere, der privatleaser, i 2017. Nogle biler er blevet mere interessante at købe med nye afgiftsregler, men bilmærkerne er ikke enige om, hvorvidt privatleasing vil falde eller holde skansen.

Der er mange tilbud om privatleasing
Bilist

En ud af fem danskere valgte i 2017 at privatlease deres nye bil. Men noget tyder på, at denne nemme måde at have bil foreløbig har stagneret, og at danskerne i lidt højere grad går tilbage til at købe deres nye bil.

Andelen af private, der leaser frem for at købe, lå sidste år på 21 procent mod 22 procent året før. Altså et meget lille fald, det første i tre år.

Afgiftsændringer gav turbulens

2017 blev særdeles turbulent, hvad leasing angår på grund af lovændringer i efteråret. Efter en stigning først på året dalede privatleasing allerede inden usikkerheden indtraf og faldt 21 procent i andet halvår. Efter at loven om lavere afgifter og nye leasingregler kom frem i oktober, dykkede privatleasing hele 62 procent.

2017 blev særdeles turbulent, hvad leasing angår.

Det var atypisk og skyldes i høj grad en pause blandt udbyderne, men hos Peugeot tror man, at privatleasing foreløbig har toppet og vil være mindre populært i år end sidste år.

Det franske mærke var en af pionererne med privatleasing, men skruer nu bevidst ned for sine egne leasingambitioner for i stedet at satse på traditionelt salg til private.

VW: Privatleasing holder niveauet

Hos Danmarks største bilmærke, VW, tror man derimod på status quo. VW forventer, at mærkets privatleasing vil være nogenlunde på samme niveau som i 2017. Det vil sige cirka 36 procent af hele privatsalget.

VW har ikke oplevet nogen mærkbar ændring efter ændringen af registreringsafgiften i efteråret og har uændrede leasingpriser i år med undtagelse af Golf, der blevet op til 200 kr. billigere i månedlig ydelse.

Læs også: Privatleasing: skal du lease eller købe?

Hos Toyota, der er tredjestørst på leasing, ser man to modsatrettede tendenser:

'Vi har vænnet os til at lease'

- På den ene side er det blevet relativt billigere at købe end at lease. På den anden side er danskerne ved at vænne sig til at privatlease, og vi ved, at kunderne er glade for den mere bekymringsfrie måde at have bil på, siger informationschef hos Toyota Danmark, Anders Tystrup.

Registreringsafgiften ved køb er faldet med op til 58.000 kr. for nogle bilmodeller, mens leasingpriserne stort set er de samme som før.

Toyota har ikke nogen klar fornemmelse af, hvad der vil trække kraftigst i 2018. Mærket har ingen planer om at påvirke balancen mellem salg og leasing ved at ændre på sine priser.

FDM vurderer, at der er en god grund til, at privatleasing kan gå lidt tilbage:

- Registreringsafgiften ved køb er faldet med op til 58.000 kr. for nogle bilmodeller, mens leasingpriserne stort set er de samme som før. Så efter afgiftsændringen er det alt andet lige blevet mere attraktivt at købe frem for at lease, siger forbrugerøkonom i FDM, Allan Skytte Christensen.

Fortsat gode leasingtilbud

Men han tilføjer:

- Der vil fortsat komme gode tilbud på leasing, selvom reglerne er lavet om.

Allan Skytte Christensen vurderer også, at der sideløbende med almindelig privatleasing nok også vil komme endnu mere fleksible abonnementsformer, som er dukket op på det seneste.

Han understreger, at det ved leasing er vigtigt at benytte standardaftalen fra FDM og Finans og Leasing, hvis man vil være sikker på, at leasingydelsen ikke stiger i leasingperioden.

Læs også: Tryg privatleasing med FDMs kontrakt