Ny dæktype til populære SUV-biler

Moderne SUV-biler kræver dæk, der kan tåle mere end
traditionelle dæktyper. Goodyear har derfor opfundet en ny
måde at lave dæk på, så både styreevnen og bremseevnen
kan leve op til de høje, tunge og ofte ret hurtige biler

Goodyear har som de første lavet et nyt dæk beregnet til de populære SUV'er.
Bilist

Antallet af SUV-biler fortsætter med at stige i hele verden, og selv i Danmark er denne biltype nu blevet den mest populære. Og det er ikke en døgnflue – udbredelsen af de høje biler ventes at stige yderligere i de kommende år.

Det har nu fået dækproducenterne til at udvikle særlige dæk, der er direkte tiltænkt den nye biltype. SUV-bilerne har hidtil ofte benyttet sig af dæk, der var konstrueret på samme måde som dem til almindelige biler. 

Eagle F1 Asymmetric 3 SUV,
som det nye SUV-dæk fra Goodyear hedder, fås i størrelserne fra 17-22 tommer og er allerede originalt monteret på biler fra Alfa Romeo, DS og Jaguar, men kan også sættes på biler fra:

  • Audi Q5 og Q7
  • BMW X3 og X5
  • Mercedes-Benz GLE
  • Nissan Qashqai
  • Range Rover Sport
  • Toyota RAV4
  • Volvo XC60 og XC90
  • VW Tiguan og Touareg

Men med SUV’ernes højere vægt, højere tyngdepunkt og ret gode fartressourcer er det ikke altid, at de traditionelle dæk kan præstere tilstrækkeligt. Særligt styreevnen og bremseevnen har været udfordret, og det er netop det, der er i fokus ved udviklingen af de nye dæk.

Læs også: Sommerdæk til modebiler på glatis

Opbygget med kevlar

Goodyear er først på banen med SUV-dækkene. Dækproducenten har udviklet en anderledes måde at støbe dækket på, og anvendelsen af tre lag kevlar (et syntetisk og stærkt materiale, der bl.a. anvendes i skudsikre veste) har gjort det muligt at indbygge en ekstra stivhed i dækket. Dermed kan det bedre overføre kræfterne, når man drejer på rattet.

SUV dæk
Det nye SUV-dæk fra Goodyear er opbygget med tre lag kevlar. Også gummiblandingen er ny, og det giver et bedre vejgreb og kortere bremselængde. 

Også gummiblandingen er ændret, hvilket har givet dækket et bedre vejgreb. Det ses både ved kørsel gennem kurver og ved bremsning på både tør og våd vej. Goodyear har sat det tyske testinstitut TÜV SÜD til at måle egenskaberne, og konklusionen er, at den nye dæktype både bremser bedre end konkurrenterne på våd og tør vej, har en lavere rullemodstand og et lavere støjniveau. 

Læs også: Her er danskernes favoritbiler 2018

Endnu ikke testet af FDM

Dækket har endnu ikke været med i en sammenlignende dæktest i det samarbejde, Motor har med de andre europæiske bilklubber, så vi kan endnu ikke bekræfte resultatet fra TÜV. Men vi har allerede nu haft lejlighed til at prøve det nye dæk på en testbane i sammenligning med konkurrenterne, og her kunne vi godt genskabe resultaterne fra TÜV.

Det nye dæk er et sommerdæk, og det er først og fremmest beregnet til kørsel på asfalt.

SUV dæk bremselængde
I følge TÛV SÛD, som har testet det nye SUV dæk, bremser det nye SUV-dæk bedre end konkurrenternes. (Grafik: FDM)