Billigst at køre på el – dyrest at køre i en benzinbil

FDMs gennemgang af sammenlignelige biler viser, at elbiler- og plugin-hybrider samlet set er en smule billigere at køre fremfor benzin- eller dieselbil. Dog vil udfasning af godtgørelse af elafgift fra 2020 gøre det markant dyrere at køre elbil. FDM efterlyser en løsning, ellers risikerer markedet for elbiler at gå i stå.

Elbiler- og plugin-hybrider er samlet set en smule billigere at køre fremfor benzin- eller dieselbil, viser gennemgang, FDM har lavet.
Fotograf:

Foto

FDM
Bilist

Skal man have ny bil, kan man med fordel gå efter en bil, der skal lades fremfor tankes. Elbiler og plugin-hybrider er nemlig ikke bare grønnere end benzin- og dieselbiler, de er også en smule billigere at køre i.

Det viser en gennemgang, FDM har lavet, af den samlede økonomi for fem sammenlignelige biler i mellemklassen. Undersøgelsen understreger dog, at det stadig er ens kørselsbehov og miljøkrav, der afgør, hvilken biltype der er det rigtige valg.

Prisforskellen mellem de forskellige drivlinjer er dog beskeden, ligesom der er fordele og ulemper ved alle fem biler

Læs også: Skal du købe elbil eller ej?

Alle udgifter medregnet

Undersøgelsen, der medregner udgifter til alt fra anskaffelse til brændstof, vedligeholdelse og værditab, viser, at det med et kørselsbehov på 20.000 km om året er billigst at køre i elbil, mens benzinbilen er dyrest. Kører man 20.000 km om året over fem år, koster det 3.02 kr. pr. km i elbil, mens prisen i en benzinbil er 3.20 kr. pr. km.

Læs også: Overvejer du en elbil næste gang?

Det koster det at køre i bilerne*
  VW Golf 1,5 TSI
(benzin)
Peugeot 308 BlueHDI
(diesel)
Toyota Auris Hybrid
(hybrid)
Hyundai Ioniq Plugin Hybrid
(plugin-hybrid)
Hyundai Kona Electric
(el)
Pris i kr. 273.196 264.990  257.990  263.975  269.995 
Km-afhængige udgifter (A) 20.747  16.811 19.098 17.000 13.879
Faste udgifter (B) 9.403 11.168 9.480 9.030 8.904
Kapitalomkostninger (C) 33.921 34.912 33.394 35.023 37.570
Samlet beløb (A+B+C) 64.071 62.891 61.971 61.053 60.353
Samlet beløb kr. pr. km 3.20 3.14 3.10 3.05 3.02

*Forudsætninger: 20.000 km pr. år over fem år. Værditab beregnet af Bilpriser.dk.  Forsikring: FDM Forsikring (elitebilist) med selvrisiko på 3.338 kr. Alder 40 år bosiddende i Hillerød. Rentebyrde 3 %. Øvrige poster som Motors bilbudget 2018. El- og plugin-hybrid-beregningerne indeholder ikke udgifter til etablering af ladestander. Månedligt abonnement til elbilen på 579 kr.

Bilkøbere mangler information

”Vi oplever, at en af barriererne i forhold til at skifte til el- og hybridbiler er manglende information om, hvad de rent faktisk koster at køre i forhold til en benzin- og dieselbil. Det har afholdt flere fra at vælge den nye teknologi til, og det er ærgerligt. Med vores beregning får man nu et godt billede af, hvad de forskellige drivlinjer koster i en gennemsnitlig mellemklassebil,” siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, og tilføjer:

Læs også: Har du styr på dit bilbudget?

”Prisforskellen mellem de forskellige drivlinjer er dog beskeden, ligesom der er fordele og ulemper ved alle fem biler. Hvilken bil, man bør vælge, afhænger derfor helt af ens kørselsbehov, og hvor fleksibel eller miljøvenlig den skal være. En elbil kan for mange være det rigtige valg, men igen afhænger det af, om man har gode lademuligheder, f.eks. ved sin bopæl.” 

Læs også: Hybrid og plugin-hybrid - hvad er forskellen?

Sådan er økonomien i en elbil

Afgiftshop kan gøre elbiler markant dyrere

Selvom elbilen i FDMs regnestykke samlet er den billigste at køre i, kan det dog hurtigt ændre sig. I dag får man som elbilejer en såkaldt godtgørelse af elafgift på godt 91 øre pr. kilowatt, hvis man leaser sin ladeboks. Aftalen om godtgørelsen udløber imidlertid med udgangen af 2019, og findes der ikke en løsning, vil det fra 2020 gøre det markant dyrere at køre i elbil.

Læs også: Det koster det at køre din bil

”Der er fra politisk side ønske at fremme den grønne omstilling, og at flere skal vælge elbiler til. Derfor harmonerer det meget dårligt med de politiske intentioner, hvis man ikke finder en løsning på den nuværende godtgørelse. Bortfalder den, vil det resultere i en uforholdsmæssig høj prisstigning på nuværende ladeløsninger til el- og plugin-hybridbiler. I vores regnestykke vil det betyde, at prisen pr. km i en elbil vil stige til 3.30 kr., og dermed vil både elbiler og plug-in hybridbiler være de dyreste af de fem biltyper. Det bør man snarest finde en løsning på. Ellers risikerer man, at der går længe, før el- og plugin-hybridbiler bliver et reelt og attraktivt alternativ for forbrugerne,” siger Ilyas Dogru.

Se elbiler og plugin-hybrider på det danske marked