Skal man have ny bil, kan man med fordel gå efter en bil, der skal lades fremfor tankes. Elbiler og plugin-hybrider er nemlig ikke bare grønnere end benzin- og dieselbiler, de er også en smule billigere at køre i.
Bemærk, denne artikel er fra 2018. Vi har lavet en opdateret beregning i 2021. Den kan du finde her:
Det viser en gennemgang, FDM har lavet, af den samlede økonomi for fem sammenlignelige biler i mellemklassen. Undersøgelsen understreger dog, at det stadig er ens kørselsbehov og miljøkrav, der afgør, hvilken biltype der er det rigtige valg.
Prisforskellen mellem de forskellige drivlinjer er dog beskeden, ligesom der er fordele og ulemper ved alle fem biler
Læs også: Skal du købe elbil eller ej?
Alle udgifter medregnet
Undersøgelsen, der medregner udgifter til alt fra anskaffelse til brændstof, vedligeholdelse og værditab, viser, at det med et kørselsbehov på 20.000 km om året er billigst at køre i elbil, mens benzinbilen er dyrest. Kører man 20.000 km om året over fem år, koster det 3.02 kr. pr. km i elbil, mens prisen i en benzinbil er 3.20 kr. pr. km.
Læs også: Overvejer du en elbil næste gang?
VW Golf 1,5 TSI (benzin) |
Peugeot 308 BlueHDI (diesel) |
Toyota Auris Hybrid (hybrid) |
Hyundai Ioniq Plugin Hybrid (plugin-hybrid) |
Hyundai Kona Electric (el) |
|
---|---|---|---|---|---|
Pris i kr. | 273.196 | 264.990 | 257.990 | 263.975 | 269.995 |
Km-afhængige udgifter (A) | 20.747 | 16.811 | 19.098 | 17.000 | 13.879 |
Faste udgifter (B) | 9.403 | 11.168 | 9.480 | 9.030 | 8.904 |
Kapitalomkostninger (C) | 33.921 | 34.912 | 33.394 | 35.023 | 37.570 |
Samlet beløb (A+B+C) | 64.071 | 62.891 | 61.971 | 61.053 | 60.353 |
Samlet beløb kr. pr. km | 3.20 | 3.14 | 3.10 | 3.05 | 3.02 |
*Forudsætninger: 20.000 km pr. år over fem år. Værditab beregnet af Bilpriser.dk. Forsikring: FDM Forsikring (elitebilist) med selvrisiko på 3.338 kr. Alder 40 år bosiddende i Hillerød. Rentebyrde 3 %. Øvrige poster som Motors bilbudget 2018. El- og plugin-hybrid-beregningerne indeholder ikke udgifter til etablering af ladestander. Månedligt abonnement til elbilen på 579 kr.
Bilkøbere mangler information
”Vi oplever, at en af barriererne i forhold til at skifte til el- og hybridbiler er manglende information om, hvad de rent faktisk koster at køre i forhold til en benzin- og dieselbil. Det har afholdt flere fra at vælge den nye teknologi til, og det er ærgerligt. Med vores beregning får man nu et godt billede af, hvad de forskellige drivlinjer koster i en gennemsnitlig mellemklassebil,” siger forbrugerøkonom i FDM, Ilyas Dogru, og tilføjer:
”Prisforskellen mellem de forskellige drivlinjer er dog beskeden, ligesom der er fordele og ulemper ved alle fem biler. Hvilken bil, man bør vælge, afhænger derfor helt af ens kørselsbehov, og hvor fleksibel eller miljøvenlig den skal være. En elbil kan for mange være det rigtige valg, men igen afhænger det af, om man har gode lademuligheder, f.eks. ved sin bopæl.”
Læs også: Hybrid og plugin-hybrid - hvad er forskellen?
Sådan er økonomien i en elbil
Afgiftshop kan gøre elbiler markant dyrere
Selvom elbilen i FDMs regnestykke samlet er den billigste at køre i, kan det dog hurtigt ændre sig. I dag får man som elbilejer en såkaldt godtgørelse af elafgift på godt 91 øre pr. kilowatt, hvis man leaser sin ladeboks. Aftalen om godtgørelsen udløber imidlertid med udgangen af 2019, og findes der ikke en løsning, vil det fra 2020 gøre det markant dyrere at køre i elbil.
Læs også: Det koster det at køre din bil
”Der er fra politisk side ønske at fremme den grønne omstilling, og at flere skal vælge elbiler til. Derfor harmonerer det meget dårligt med de politiske intentioner, hvis man ikke finder en løsning på den nuværende godtgørelse. Bortfalder den, vil det resultere i en uforholdsmæssig høj prisstigning på nuværende ladeløsninger til el- og plugin-hybridbiler. I vores regnestykke vil det betyde, at prisen pr. km i en elbil vil stige til 3.30 kr., og dermed vil både elbiler og plug-in hybridbiler være de dyreste af de fem biltyper. Det bør man snarest finde en løsning på. Ellers risikerer man, at der går længe, før el- og plugin-hybridbiler bliver et reelt og attraktivt alternativ for forbrugerne,” siger Ilyas Dogru.