Ingen ved med sikkerhed, hvor slidt elbilens batteri er

Det er præget af stor usikkerhed, hvis du vil købe en elbil brugt. Der er lige nu ikke nogen upartisk måde at måle elbils-batteriets sundhed på.

BATNOSTIC er f.eks blevet testet på Nissan Leaf (ill) og BMW i3.
Bilist

Når du køber en brugt elbil, kan du risikere at købe katten i sækken.

Selvom batteriet udgør en stor del af værdien i en elbil, så er der nemlig ikke nogen uafhængig måde at teste batteripakken på. I hvert fald ikke endnu – men det vil FDM, Teknologisk Institut og en række andre samarbejdspartnere lave om på.

”Når du køber en brugt elbil, så aner du egentligt ikke, hvad du har købt,” fortæller Lone Otto, afdelingsleder hos FDMs tekniske rådgivning.

”På biler med en klassisk brændselsmotor kan vi se ind i den, og vi kan teste eller måle for at finde forskellige fejl og nedbrud. Vi ved, hvordan den skal opføre sig. Det ved vi ikke med elbiler og deres batteripakke.”

Se mere om BATNOSTIC

Kun fabrikkerne kender sandheden

Lige nu er det kun fabrikanterne, der ved noget. Det skyldes, at batteriet og dets styring er en del af bilen computersystem. Derfor kræver det specielt software at få adgang til de tekniske oplysninger om batteriet – software, som fabrikanterne nægter at gøre offentligt tilgængeligt.

”Elbiler er jo reelt første generation af de her ’connected cars’, hvor computersystemerne, der styrer bilen, er i online forbindelse med bilproducenten. Denne forbindelse og de genererede data er i dag afskærmet så kun bilproducenten har adgang. Moderne biler har et væld af data, som forbrugeren ikke kan få adgang til, på trods af, at de altså ejer bilen. Det betyder også at frie værksteder og andre serviceleverandører som forbrugeren måtte vælge heller ikke har adgang – end ikke mærkeværkstederne har altid fuld adgang,” siger Torben Lund Kudsk, afdelingschef i FDMs Økonomiske og Politiske Sekretariat.

”Man kan få en idé om batteriets tilstand i bilens infotainment-system, men det er fabrikantens egen udlægning af sandheden, og vi ved desværre at det ikke altid er retvisende.”

Læs mere: Skal jeg købe elbil eller ej?

Når du køber en brugt elbil, så aner du egentligt ikke, hvad du har købt.

En ualmindeligt intelligent lader

Det skal der snart laves om på. Lithium Balance, Teknologisk Institut, Aalborg Universitet, Applus og FDM er gået sammen om at udvikle BATNOSTIC – en løsning på den gordiske knude, der samler sig om det voksende marked for brugte elbiler.

BATNOSTIC er et system der kan analysere helbredstilstanden på et elbilbatteri. Det sker ved at en lader registrerer, hvordan batteriet opfører sig under opladning. Det giver mulighed for at “se ind i" batteriet uden at åbne det – og dermed undgå at bryde en eventuel garanti.

”Når vi har data om bilens opladning, bliver det kørt igennem en større matematisk granskning. Her kan vi, ved at regne på og sammenligne med data fra andre biler og battericeller, komme med et bud på elbil-batteriets tilstand,” siger Lasse Stenhøj Kofoed, Konsulent hos Teknologisk Institut.

Partnerne bag BATNOSTIC er nu ved at søge midler til at lave en kommerciel version af test-laderen. Hvis midlerne kommer, vurderer Torben Lund Kudsk, at frie værksteder og testcentre kan købe en kommerciel version af laderen inden udgangen af 2020.Overvejer du elbil? Brug FDMs Rådgivning