Gert Otkjær kunne umuligt undgå sammenstødet, da en bil i januar sidste år gled ud fra en sidevej foran hans Subaru Outback. De sneglatte veje gjorde det umuligt at stoppe i tide, og modparten tog da også hele skylden.
Tilbage var en bil med store skader, som Gert Otkjær fik repareret via sin forsikring.
Med hjælp fra vores teknikere vurderede vi, at beløbet burde være 15.000 kr.
Når en modpart er skyld i en skade, og den har forringet bilens værdi, har man som udgangspunkt ret til erstatning for værdiforringelse fra modpartens forsikringsselskab.
”Det var svært for mig at finde ud af, hvor meget, jeg havde ret til. Mit eget selskab kunne ikke hjælpe mig, og modpartens selskab vurderede, at jeg kunne få fem procent af bilens værdi svarende til ca. 10.000 kr. Jeg fik derefter bilen vurderet hos to forhandlere, og de mente, at forringelsen var større,” forklarer Gert Otkjær.
Læs også: Se hvad du skal gøre i tilfælde af et færdselsuheld
Fik hjælp til dialog med forsikringsselskabet
Han gik herefter til FDM for at få vejledning.
”Med hjælp fra vores teknikere vurderede vi, at beløbet burde være 15.000 kr., da der var lavet adskillige reparationer på bilen. Vi kontaktede derfor selskabet, der gik med til at hæve værdiforringelsesbeløbet til det, som vi foreslog,” forklarer advokat i FDM, Abid Khan, der hjalp Gert Otkjær.
Gert Otkjær er tilfreds med, at han fik 50 procent mere i erstatning, da forsikringsselskabet blev presset.
Læs også: Hvem er dækket af din bilforsikring
Vær opmærksom på beløbet
FDM opfordrer bilister, der får skader på deres bil fra en skyldig modpart, til at være opmærksomme på muligheden for erstatning for værdiforringelse.
Når bilen har været skadet, er den sandsynligvis mindre værd, og det skal du erstattes for.
”Du får jo ikke det samme ved et salg, som du kunne have fået, hvis den ikke havde været skadet. Men der er tale om et skøn, og det er ikke nødvendigvis i din modparts forsikringsselskabs interesse at udbetale erstatning til dig. Selskaberne laver en skrivebordsafgørelse ud fra en tabel i stedet for at finde ud af, hvor meget bilen reelt har mistet i værdi. Derfor oplever nogle bilister, at de slet ikke får erstatning eller får et mindre beløb, end bilen har mistet i værdi,” siger Abid Khan.
Er du i tvivl, om du får tilbudt den korrekte erstatning for værdiforringelse, kan du som medlem få hjælp hos FDMs rådgivning