Johan Mogensen købte i foråret 2018 en halvandet år gammel Audi Q7 med bl.a. adaptiv fartpilot og vejskiltegenkendelse, der skal tilpasse hastigheden i forhold til skiltningen, vejforløbet og den øvrige trafik. Men det med skiltene har bilen indimellem svært ved.
Da jeg tidligere har været ude for et trafikuheld, var det vigtigt for mig, at vi fik en meget sikker bil med avancerede assistentsystemer.
- Når jeg f.eks. kører på motorvejen i anden vognbane, så kan bilen finde på at bremse, blot fordi jeg kører forbi en frakørsel. Den hugger bremsen i, og det forventer mine medtrafikanter ikke. Omvendt sætter den ikke nødvendigvis hastigheden ned, selvom den kører forbi et byskilt. Min bil er farlig for mig, fordi den laver irrationelle og uventede handlinger, fortæller Johan Mogensen.
Gik efter en sikkert bil
Han har også oplevet, at bilen satte farten ned, fordi den læste et Tempo 100-klistermærke bag på en campingvogn.
- Jeg synes ikke, det er tilfredsstillende, og det irriterer mig ærlig talt virkelig meget. Da jeg tidligere har været ude for et trafikuheld, var det vigtigt for mig, at vi fik en meget sikker bil med avancerede assistentsystemer, som selvfølgelig skulle fungere. Det er da ikke et urimeligt krav at stille, siger Johan Mogensen.
Bilen havde kun kørt 11.000 km, da han købte den, men forhandleren er gået konkurs, så det er ikke muligt at klage. Den lokale Audi-forhandler mener ikke, der er fejl i systemet, og kan derfor ikke hjælpe, selvom bilen var købt med udvidet fabriksgaranti.
Ny teknik kan fejle
FDM har set på problemet, men kan desværre ikke løse det for Johan Mogensen. Selvom systemet ikke altid virker helt efter hensigten, er der som udgangspunkt ikke tale om en fejl i systemet.
- Det er en vurdering af, hvorvidt produktet reelt er fejlbehæftet, eller om systemet er, som det skal være. Det er ikke alle uhensigtsmæssigheder, man kan reklamere over, da produkter kan have svagheder, som man må acceptere, forklarer jurist i FDM Michael Ern Nielsen.
Dog skal produkter med eventuelle svagheder overholde, hvad de lover.
- Hvis produktet er oversolgt af forhandleren, kan vi evt. hjælpe med at få en kompensation eller få ophævet købet hos forhandleren. Men i dette tilfælde er han gået konkurs, så det kan ikke lade sig gøre. Med hensyn til garantien, så er der ikke noget at komme efter, da skiltegenkendelsen som sådan ikke er i stykker. Der er ikke tale om en produktionsfejl. Den fungerer bare ikke så godt, siger Michael Ern Nielsen.
Er du i tvivl om dine rettigheder, kan du som medlem kontakte FDM:
FDM rådgivning
Afprøv teknikken inden købet
FDM-juristen opfordrer til, at man prøvekører bilen med systemerne for at se, om man kan lide dem, inden man evt. vælger at købe bilen.
Johan Mogensen er færdig med at „prøvekøre“ sin bils system:
- Systemet fungerer efter min mening ikke, og jeg er begyndt ikke at have det slået til. Det virker ikke, som det bør, og det er usikkert at køre med.
Læs mere: FDMs guide til trygt bilkøb
Du skal selv køre bilen
Der er kommet meget elektronisk sikkerhedsudstyr, der skal hjælpe dig med at styre bilerne, men teknikken er langtfra klar til at erstatte dig. Selvom man kan få et andet indtryk fra bilreklamer, så er systemerne blot medhjælpere, der kan gøre det lidt nemmere for dig at køre bilen og mindske risikoen for ulykker. Du skal stadig selv holde på rattet og være opmærksom.
Motors testkørere har prøvet at køre med samtlige nye systemer og kan konstatere, at det ikke er alle, der fungerer lige godt.
- Tag f.eks. de såkaldte linjevogtere, der advarer, når du er på vej ud af din vognbane eller måske helt ud i rabatten. De virker meget forskelligt afhængigt af bilmodellen. Nogle er stort set perfekte og advarer og retter bilen op på den helt rigtige måde. Andre har meget sværere ved at hjælpe føreren og kan være en belastning at køre med, siger Motors biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.
Desuden kan systemerne blive påvirket af bl.a. vejret og dårlig infrastruktur som f.eks. manglende vejstriber. I tilfældet med skiltegenkendelse, så kan nye biler ikke læse de særlige danske byskilte, der også fungerer som farttavler, da de ikke er europæisk standard. Så efter et byskilt ved bilen ikke, at fartgrænsen er sat ned til 50 km/t.
Læs mere: Hvad er skiltegenkendelse?
Kend din bil
En anden udfordring med de nye systemer er, at bilisterne skal sætte sig ind i, hvordan ekstraudstyret virker.
- Det er vigtigt at læse instruktionsbogen og kende systemernes egenskaber og begrænsninger. Vi får henvendelser fra folk, der f.eks. har den opfattelse, at når bilen har automatisk nødbremse, så behøver de ikke være så opmærksomme under kørslen, fordi bilen jo selv sørger for at bremse. Men bilen hjælper blot med at bremse, lige før det evt. går galt, så det er ingen garanti for, at der ikke sker en ulykke, siger Søren W. Rasmussen.
Så uanset antallet af hjælpemidler i bilen skal man altid være opmærksom på kørslen.
- Du skal som fører altid være i stand til at gribe ind og tage fuld kontrol over bilen, hvis det bliver nødvendigt, påpeger Motors biltekniske redaktør.