Stor ladeoperatør sænker prisen

Clever sænker nu prisen på el i ’løs vægt’. Udbyderens flat rate-abonnement forbliver dog det samme. Rimelige elpriser er afgørende for viljen til at skifte til elbil, mener FDM.

Ladeoperatøren Clever sænker nu sine priser
Bilist

Der er godt nyt til landets elbilister. 

’Standerprisen’ på el tager nemlig et nøk nedad hos en af Danmarks store ladeoperatører, Clever. 

Der er ingen tvivl om, at en så markant prisnedsættelse gør en forskel

Konkret sænker Clever prisen med hele 2,75 kroner på 1 kWh fra 8,75 kroner til 6 kroner for opladning på Clevers offentlige ladestandere. Til sammenligning koster 1 kWh fra stikkontakten ca. 2,25 kroner. 

Læs også: Sådan lader du elbil uden abonnement

Den nye lavere pris gælder fra 1. marts og vil slå igennem på opladning i ’løs vægt’. Det vil sige for elbilister, som ikke i forvejen er kunder hos Clever, men som lader på farten og betaler enten f.eks. via. platformen Hubject, en ladebrik (koster 350 kroner) eller via SMS. Fra andet kvartal forventer Clever også at være klar med en app-løsning.

For de af Clevers kunder, der har et såkaldte flat rate-abonnement med el ad libitum, ændres prisen ikke. Den vil fortsat være enten 749 kroner eller 799 kroner pr. måned afhængig af, om man har fået abonnement og ladeboks med ved bilkøb, eller det er købt senere.

Læs også: Clever på vej med 500 ladepunkter

Pris justeret til markedet 

Hos Clever lyder forklaringen, at prisen har været høj, men nu er justeret til den virkelighed og det marked, der er i dag: 

”Vi er løbende i åben og konstruktiv dialog med FDM. Derfor kan vi nu fortælle, at vi justerer vores pris for ikke-abonnenter, så den nu er 6 kroner pr. kilowatt-time på det offentlige ladenetværk. Sammen er vi nået frem til et mere fair prisniveau for både forbrugerne og for Clever som e-mobilitetsudbyder, så vi fortsat kan investere ambitiøst og langsigtet i danskernes infrastruktur til elbilerne,” siger Clevers kommunikationschef Henrik Skyggebjerg, der ikke afviser, at prisen kan komme yderligere ned i fremtiden.

”Men det vil forudsætte en højere anvendelsesgrad af ladestanderne end i dag, hvor kun en lille del af opladningen på vores offentlige ladestandere kommer fra bilister uden abonnement hos os,” siger han.  

Læs også: Stor operatør åbner lynlader for alle elbiler

Kan give flere appetit på elbiler

FDM har længe efterlyst lavere og ikke mindst gennemsigtige priser på offentlige ladestandere til ikke-abonnenter og i den forbindelse også været i dialog med Clever. 

”Som bilejernes forbrugerorganisation er vi naturligvis glade for, at Clever har lyttet til vores kritik, og at elbilsejere nu kan se frem til lavere priser på eksisterende og kommende offentlige ladestandere. Driftsøkonomien og let og fri adgang til ladestandere har en stor betydning for danskernes vilje til at skifte til elbiler. Der er ingen tvivl om, at en så markant prisnedsættelse gør en forskel,” siger FDMs forbrugerøkonom, Ilyas Dogru, og tilføjer:

”Men vi anerkender også, at det er dyrt for ladeoperatørerne at investere i ladepunkter, og at prisen derfor aldrig kan blive lige så lav, som med en ladeboks derhjemme. Når det er sagt, håber og forventer vi, at prisen på sigt kommer endnu længere ned.” 

Læs også: Hvad koster det at lade elbilen?

Clevers nye lavere pris kommer samtidig med, at selskabet har annonceret, at man vil investere 100 millioner kroner i 500 nye ladepunkter rundt om i Danmark. 

Spørg FDMs ladeeksperter

EON: Vi har konkurrencedygtige priser

Hos Danmarks anden store ladeoperatør, EON, koster det ifølge siden Plugsurfing omkring 8-9 kroner at lade 1 kWh uden abonnement. Lader man via parkeringsappen Easypark, er prisen imidlertid 5,55 kroner pr. kWh. 

”Det synes vi, er en rimelig og konkurrencedygtig pris. Men vi overvejer hele tiden, om vi har konkurrencedygtige priser og produkter. I øjeblikket har vi dog ikke nogen planer om at sænke priserne, men jeg vil ikke afvise, at det kan ske,” siger markedsreguleringschef i EON, Peter Bjerregaard.

Læs også: Find opladning til din elbil